Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersMaars
Hej hoppas någon kan hjälpa mig.

Lambdalampan började lysa, fick fram fel kod 5-2-1.
Köpte en ny från england (e-bay) monterades i går starde bilen, på tomgång går bilen OK även om jag varvar motorn OK
Körde bilen idag o ch den går ryckigt, på jämn gas hackar helt konstigt, ingen lambad lampa har tänt sig, dock läste jag ut ny fel kod
5-1-2 ( för fet blandning) färgerna på den nya sonden stämde inte. Är det den nya sonden eller något annat fel?

Tack på förhand.
Anders.
av *pettson*
AndersMaars skrev:Hej hoppas någon kan hjälpa mig.

Lambdalampan började lysa, fick fram fel kod 5-2-1.
Köpte en ny från england (e-bay) monterades i går starde bilen, på tomgång går bilen OK även om jag varvar motorn OK
Körde bilen idag o ch den går ryckigt, på jämn gas hackar helt konstigt, ingen lambad lampa har tänt sig, dock läste jag ut ny fel kod
5-1-2 ( för fet blandning) färgerna på den nya sonden stämde inte. Är det den nya sonden eller något annat fel?

Tack på förhand.
Anders.
Att ha en ny sond är bra. Att inte ha rätt sort, eller rätt modell av en viss sort är sämre. Då spelar det ingen roll om den är ny eller begagnad eller vart den köptes ifrån. Det är sånt man ska veta innan man inhandlar en sond. Så egentligen förväntar jag mej att du vet vad du handlat eftersom du beställt just den och bytt den utan tvekan? Det är bara du som kan berätta för oss egentligen exakt vad du beställde för något som du avgjort passade.
Det är helt enkelt lika fel för systemet ändå mellan en som inte stämmer mätmässigt och en som är bevisat trasig. Därav hur viktigt det är med rätt sond.
Det går INTE att ersätta sin sond med precis vadsomhelst.
Vad göra nu då? Tja.. var det sonden som var problemet från början? Hur mättes det ut? Motorlampan i sej är inte någon *lambdalampa*
Det finns gott om fel som kan ge kod för sonden utan att den är det minsta inblandad utöver detta.
OM det var sonden så måste du nu se till att få tag i RÄTT typ och rätt modell av den typen.
Nollställa felkoden/koderna och sedan se till att systemet nollställs och till sist köra med bilen så den återfår adaptionen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den gamla sonden kan lika gärna haft ett defekt kablage eller ärgade kontakter så att förvärmningen ej fungerade.

Mvh GK

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]