Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerXC70
RonniePersson skrev:Ang Polestar: Vad säger ni om att installera Polestar optimering i en Volvo V70 2,4 D 06:a,(163 hk, 340 nm) med automat? Bilen har några år på nacken nu, och har rullat 18 600 mil. Tycker effekten räcker väl till, men är ändå sugen på Polestar som skulle ge 205 hk och 450 nm. Fick reklam om detta efter att jag ägt bilen i en vecka.

Men det är ju just detta, att bilen inte är ny, och redan rullat 18 600 mil. Är det så att säga försent att effektoptimera bilen? Att den håller i motorn & växellådan i 7-8000 mil till är det viktigaste för mig. Tilläggas kan att bilen är totalt fullservad sedan ny av en personlig mekaniker på Volvoverkstaden.

Mvh Ronnie
Jag hade en 2,4D 2008 163hk/340nm som jag satte in Polestar på, tyckte det blev en enorm skillnad, betydligt mer än vad jag själv trodde att 42hk/110nm skulle göra, blev en helt annan körupplevelse. Kan inte annat än rekommendera detta. Förbrukningen gick upp men det berodde nog mest på större inspiration i körningen :) Vad gäller bilens ålder och antal mil om det påverkar hållbarheten något kan inte jag kommentera kring. Personligen litar jag på Volvos omdöme och om de tillåter en bil som har några år på nacken att så skall det väl hålla?!?
RonniePersson skrev:Ang Polestar: Vad säger ni om att installera Polestar optimering i en Volvo V70 2,4 D 06:a,(163 hk, 340 nm) med automat? Bilen har några år på nacken nu, och har rullat 18 600 mil. Tycker effekten räcker väl till, men är ändå sugen på Polestar som skulle ge 205 hk och 450 nm. Fick reklam om detta efter att jag ägt bilen i en vecka.

Men det är ju just detta, att bilen inte är ny, och redan rullat 18 600 mil. Är det så att säga försent att effektoptimera bilen? Att den håller i motorn & växellådan i 7-8000 mil till är det viktigaste för mig. Tilläggas kan att bilen är totalt fullservad sedan ny av en personlig mekaniker på Volvoverkstaden.

Mvh Ronnie
Hej!

Hur gick det Ronnie? Gjorde du optimering med Polestar? Jag har en V70 - 08 2,4D Aut och har just bokat tid med Bilia nästa vecka för att optimera. Hoppas på underverk då jag tycker den är trist att köra nu.

Hälsningar Anders

(ny på forumet...)
kombidiggare skrev:

Mvh Ronnie
Hej!

Hur gick det Ronnie? Gjorde du optimering med Polestar? Jag har en V70 - 08 2,4D Aut och har just bokat tid med Bilia nästa vecka för att optimera. Hoppas på underverk då jag tycker den är trist att köra nu.

Hälsningar Anders

(ny på forumet...)
Jag har ännu inte gjort någon optimering. Jag fick istället byta virvelspjället som med lite rabatt gick på 4977 kr (ord pris 7300 kr), sedan blev det nya vinterdäck idag för 5000 kr. Så pengarna gick till annat, viktigare denna gång. Mvh Ronnie
kombidiggare skrev:

Mvh Ronnie
Hej!

Hälsningar Anders

(ny på forumet...)
Jag har haft 2 st V70 2.4D (06 o 07) varav den senaste med automat. I 06:an hade jag BSR och den gick som ett troll. I 07:an med aut vågade jag inte köra med BSR utan valde Polestar, den gick bra men inte i närheten av BSR:en... Polestar gör underverk och ger en mer harmonisk bil men vill du piska T5:or, Aeros och halvsnabba BMWs så titta på andra alternativ
av kombidiggare
Det låter bra! Bra harmoni med möjlighet till lite "lagom" busköra är bra nog för mig. Pendlar med bilen ca 22 mil per dag och kör mest motorväg men förmodar omkörningarna blir roligare framöver!!! Automatlådan kommer förhoppningsvis spela lite bättre med motorn.
av kombidiggare
Polestar optimering utförd i tisdags! En vända till jobbet tor 22 mil. Som sig bör med det ökade vridmomentet så tycker jag den är klart piggare och snabbare i omkörningarna. Blev ju ingen Ferrari men det hade jag inte väntat mig... Nöjd hittills!
Användarvisningsbild
av LordVader
När man optimerar med Polestar har jag förstått att man får nytt typgodkännande och ska besiktiga för ökad effekt.

Är detta frivilligt? Kan ju inte tänka mig att Rica eller BSR för att ta några exempel, skickar iväg en på reg. besiktning.
av Cox
Enligt Trafikverket skall alla förändringar på bilen registreringsbesiktigas om de påverkar bilens helbilsgodkännande. Som alla effektoptimeringar så påverkar även Polestar Performance detta helbilsgodkännande. Till skillnad mot alla andra system så kan dock Polestars effektoptimeringar registreringsbesiktigas med hjälp av Volvos intyg.

Detta intyg kan du inte få från BSR eller RICA med flera, utan enbart från Volvo. Så med andra ord skall du vara laglig är det Polestar som gäller inget annat.
av loyd
LordVader skrev:När man optimerar med Polestar har jag förstått att man får nytt typgodkännande och ska besiktiga för ökad effekt.

Är detta frivilligt? Kan ju inte tänka mig att Rica eller BSR för att ta några exempel, skickar iväg en på reg. besiktning.
ääinnan

innan jag polestaroptimerade min v70 2,4d-10 så kollade jag lite på blocket ....
Av 22 träffar på sökord: polestar
20 träffar på bilfirmor , INGEN av dessa var typad med nya effekten .... fastän huvuddelen var autoriserade volvofirmor :roll: :roll:
sen va r det 2 privata säljare .. där EN hadde typat om sin bil med polestar ..

Tycker det säger det mesta .....
JAG har registreringsbesiktigat min ja... man får ett nytt typintyg från volvo personvagnar när man hämtar sin bil från optimeringen/ volvoverkstaden ( bör påtalas , då jag troligen var första som gjort detta på Bilia / sisjön )

åkte till bilprovningen ... betalade nånting 7-800 ???? och det han gjorde var att kolla aatt chassienummer och regnummer stämmde överräns ... sen tog han kopia på typintyget ..... ett par dagar senare så hadde jag nytt typintyg från transportstyrelsen
av Gilbert
loyd skrev:
LordVader skrev:När man optimerar med Polestar har jag förstått att man får nytt typgodkännande och ska besiktiga för ökad effekt.

ääinnan

innan jag polestaroptimerade min v70 2,4d-10 så kollade jag lite på blocket ....
Av 22 träffar på sökord: polestar
20 träffar på bilfirmor , INGEN av dessa var typad med nya effekten .... fastän huvuddelen var autoriserade volvofirmor :roll: :roll:
sen va r det 2 privata säljare .. där EN hadde typat om sin bil med polestar ..

Tycker det säger det mesta .....
JAG har registreringsbesiktigat min ja... man får ett nytt typintyg från volvo personvagnar när man hämtar sin bil från optimeringen/ volvoverkstaden ( bör påtalas , då jag troligen var första som gjort detta på Bilia / sisjön )

åkte till bilprovningen ... betalade nånting 7-800 ???? och det han gjorde var att kolla aatt chassienummer och regnummer stämmde överräns ... sen tog han kopia på typintyget ..... ett par dagar senare så hadde jag nytt typintyg från transportstyrelsen
Har oxå märkt detta. Reggade min med den högre effekten ganska omgående. Frågan är om man inte kan kräva detta utav bilhandlare då bilen rent juridisk borde vara olaglig utan reg.bes. om den är polestar-optimerad...

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]