NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Länk: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... blir-tufft

Jag vet inte hur Volvo PV tänkte när man bestämde sig för att plötsligt skrota tre bra säljande modeller från programmet och ersätta dessa med en, EN! Varför? V50:n var praktisk för den mindre familjen med kombibehov. S40:n var en bra, liten och smidig sedan och C30:n hade sina unika användningsområden. Jag begriper inte hur en V40 ska tillgodose dessa konsumenters behov?

Vad tror ni?
Personligen tror jag ingenting just nu. Men jag hoppas att Volvo tar sitt förnuft till fånga och gör en ny mellanklasskombi i V40N-konceptet inom något år (då jag skall byta bil). För V40 tillgodoser inte mina behov. Om jag ställer hundburen i en V40N så kommer "vovven" inte ur buren (grinden går inte att öppna).
jag hade förstått om dom hade ersatt C30'n med V40'n då faktiskt det "bevisligen" inte var någon större succé ifrån volvos sida med en liten coupé. Men att skrota v50'n som var sveriges näst mest sålda bil för inte så länge sedan (har för mig detta iallafall?) är ju heeeelt idiotiskt.. Som att skrota V70'n när V60'n kom UNGEFÄR?

Och för att klaga på en till sak angående nya V40, priset? Om man sätter sig i den så känns den otroligt liten i jämförelse med min gamla golf mkv. Misstänker att nya mkvi är lika stor då det är i stort sett bara en facelift. och vad som gör att volvon kostar 225 000:- i utgångspris och golfen 169 900:- vet jag inte riktigt? Visst, V40'n har en större motor i grundutförande, men inte 55 000:- för detta.. För ni kan säga vad ni vill, volvo är INTE uppe i någon premium klass än, dom har jämfört sig med de äldre A3'orna. Visst, det är en jätte bra bil, jag har själv köpt en (S40n dock), men jag skulle inte köpa en ifall det inte var rabatterat pris. Jämför S80'n med nya 5-serien, där har vi ungefär samma köparsegment och jag hade iallafall valt bmw'n alla dagar i veckan... och på året om det skulle vara så..

Ett exempel, en jobbarkompis till mig som köpte sig en S60 (2012), nypriset hamnade på 394 000:-.. Han säger idag att han skulle aldrig ha köpt den för full pris, alla små kvalitémissar. Iallafall, hans backsensorer lossnade efter 4-5 månader så han åkte ju självklart in med detta. Han frågade på bilia hur detta kunde hända, får till svars att dom bara är dit TEJPADE från fabrik? Han har förvisso sån skidplate bak, men seriöst, tejpade med dubbelhäftande tejp? Premium? Nänä, lägg av...

Så, nu när jag har skrivit av mig så väntar jag bara på all "smutskastning" som kommer komma på mig :D :D
KKR- Intressant punkt. Många V50-ägare har även hundar i sin gemenskap och att byta till en V40 skulle knappast göra sin rätt.

stRaend - Jag håller med vad du säger, men om vi ska prata premium så tror jag lite att det är en fråga sett från betraktarens ögon. För att bespara en del bilmärken från smutskastningen, har du någonsin skådat kvaliteten i billigare märken? Det ger verkligen ordet skräp en ny innebörd! Att det i dagens moderna samhälle finns utrymme och lust för att skapa något så dåligt och undermåligt kan jag inte förstå. Att Volvos bilmodeller lider av vissa kvalitetsmissar är ingen hemlighet, men många biltillverkare tar genvägar vid tillverkningen för att spara pengar. Du kanske har märkt klagomål från Audi-ägare att deras bilar drar mycket olja? Är inte det en kvalitetsmiss? Eller Mercedes rost-problem som man vill försvara med 30 års garanti?
Knight8806 skrev:KKR- Intressant punkt. Många V50-ägare har även hundar i sin gemenskap och att byta till en V40 skulle knappast göra sin rätt.

stRaend - Jag håller med vad du säger, men om vi ska prata premium så tror jag lite att det är en fråga sett från betraktarens ögon. För att bespara en del bilmärken från smutskastningen, har du någonsin skådat kvaliteten i billigare märken? Det ger verkligen ordet skräp en ny innebörd! Att det i dagens moderna samhälle finns utrymme och lust för att skapa något så dåligt och undermåligt kan jag inte förstå. Att Volvos bilmodeller lider av vissa kvalitetsmissar är ingen hemlighet, men många biltillverkare tar genvägar vid tillverkningen för att spara pengar. Du kanske har märkt klagomål från Audi-ägare att deras bilar drar mycket olja? Är inte det en kvalitetsmiss? Eller Mercedes rost-problem som man vill försvara med 30 års garanti?
jodå, vissa bilar ser ut som rena rama rymdskedd med massa plast överallt. MEN sa aldrig att volvo är skräp eller dålig bil, det är en bra bil men inte för den prislappen som dom vill ha egentligen enligt mitt tycke. den s40n jag köpte nu har kostat omkring 300 000:- för något år sedan, vilket är ett pris jag aldrig skulle betalat. aldrig hunnit spekulera så mycket i audi så kan tyvärr inte uttala mig där, har ju letat begagnat ett tag och var inne på audi. kollade mest efter a4'or, och för att få någolunda bra utrustning så fick du gå upp i fantasisummor också. Kollade lite för skoj skull på en nyare audi för strax över 500 000:- (absolut inget jag hade tänkt köpa pga prislappen) och blev chockad när jag upptäckte att bilen inte hade några backsensorer? Och på de äldre är det inte så värst många som har elhissar bak vilket jag anser bör vara ganska så självklarhet även på dom årsmodellerna jag kollade.

Mercedes har jag inte heller kollat på då jag inte tyckt om deras design, väldigt "gubbig" om någon vill förstå :) Men den senaste C-klassen har blivit riktigt fräsch måste jag säga.

Har inte haft så många år på mig att gå igenom så många bilar och deras missar, mest "jämfört" volvo och bmw då det stod mellan dom när jag skulle byta bil iår. och för att få samma utrustning på en bmw som en volvo för samma pris, då får man gå tillbaka 4 år och 4-5 000 mil. och för att klaga på bmw, eller aa, alla tyska bilar, dieselvärmare? Visst, kanske inte så nödvändigt i tyskland där dom säljs mest, men dom svensksålda tycker man köparen borde ha beställt med. Kommer väl nästan som standard om man köper ny volvo diesel?

Men nog med ot nu..

Tycker som sagt volvo gjorde en dundermiss att ta bort V50 och S40n iallafall, C30 kan jag förstå då det var som sagt en liten miss med 2-dörrars tydligen. Jätte rolig bil är det faktiskt ändå ;)
Det handlar väl om att styra över köpare på de dyrare modellerna som S/V 60 och V70.
Tittar man på nya V40 så har även den sprungit upp ordentligt i pris och då är bilen mindre än V 50.
Men kan det vara så att det är de svenska köparna som missgynnas mest då vi lever i ett "kombiland".
Jag tror Volvo tänkte så här:

De som tänker på lastutrymme köper ändå V70, inte V50. Vi kan bygga en kombi med mindre bagage än V50 och ändå få V50 köparna. Dessutom säljer S40 som en mellanklass sedan inte så bra.
V60 har fullt jämförbar bagagevolym mot V50 så utöver att man får kliva upp en aning i pris (vilket ligger helt i strategin) så får man en modernare produkt. V40 - V60 - V70 torde täcka de flestas behov kan man tycka..och som sagts tidigare var i åtminstone S40 en rätt dåligt säljande modell.

/Thomas
Funk skrev:V60 har fullt jämförbar bagagevolym mot V50 så utöver att man får kliva upp en aning i pris (vilket ligger helt i strategin) så får man en modernare produkt.
V60 är egentligen bara ett alternativ till V50 om man vill bättre komfort på bekostnad av storleken.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]