PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hundrafyrtio
God kväll! Besiktade nyligen min 145-71. Domen löd: "avgasrening, vevhusventilation ej sluten". Motorn är bytt av tidigare ägare och det är en B20B som sitter i. Det går bara en slang från oljefällan ner under bilen, så sluten är den ju inte! Har tittat lite på bilder och det verkar som att från oljelocket ska det gå en slang till insuget och från oljefällan ska slangen gå till luftburken, stämmer detta? Då har jag nästa problem. Till insuget går det redan en slang från bomsservon så där finns det ju alltså ingen anslutning kvar. Även där har jag sett på bilder att folk verkar ha skarvat ihop slangarna med ett "kors", kan jag göra så? Kommer besiktningen vara nöjd? Kom med tips.Kan eventuellt skicka upp bilder om så önskas!
av Amarace
OM det nu är en B20B med insug till det också så ska det original sitta en nippel för vevhusventilationen också förutom till Bromsservon, nippeln till Vevhusventilationen har mycket mindre hål, så det fungerar inte att sätta en förgrening (om du inte stryper anslutningne för vevhusventilationen), nippeln för vevhusvent sitter vid förgasaren på insuget, nippeln för bromsservo sitter längre fram i motorns längdriktning. Om nu nippeln är borta borde du ändå ha ett hål där för den som nu lär vara pluggad, bara att skaffa en nippel och sätta dit istället för pluggen.
av hundrafyrtio
Tackar för svaren! Om det är en b20b är jag väl inte helt 100 på, hittade en lapp i handskfacket om att det skulle sitta en B. Står bara B20 på motorn. I alla fall, här kommer 2 bilder, längst ut på insuget sitter det ju någon slags plugg, är det den du pratar om?

http://imageshack.us/photo/my-images/44 ... 2751e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/411/imag0276c.jpg/
av Amarace
Som Hasse säger, om du skaffar rätt insug så löser det sig, eller så sätter du nippeln du har nu i änden istället för pluggen, och sätter en nippel för vevhusventilationen där den för bromsservon siter nu.

Du har inte en B-motor, om inte förgasarna också är bytt, en B-motor hade alltid dubbla SU, en D-motor däremot fanns ett tag med Stromberg förgasare. Men dina förgasare är fel ändå, för båda förgasarna ser ut att vara tagna från en A-motor med tanke på gasstaget.
av hundrafyrtio
Okej amarace! Jag tar enklast möjliga väg för att få bilen genom kontrollen. Då har jag bara en sista fråga, vad är det för nippel som ska sitta där, 2 mm stort hål om jag har fattat rätt? Var kan man tänkas finna en sådan?

Hehe vilken soppa angående vad det är för motor, ska försöka få fram det.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]