Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Det började med att tomgången spökade, blev låg och gick upp och ned, bilen tjuvstannar ibland när jag frikopplar. Blev lite bättre efter att jag tankat V-powerbensin, men senast tankade jag Jet 95 oktan och det blev sämre igen.

Ikväll tändes motorlampan, dvs den som är orange och ser ut som en motor. Någon som vet vad som kan ha hänt?

Bilen är nyservad med olja, filter och stift om nu det skulle spela någon roll.
av Robert63
Kopplade ur batteriet en timma och nu har lampan slocknat. Istället vill stereon ha en kod :cry: Någon som vet? Hittar den naturligtvis inte...

I värsta fall, kan Volvo gräva fram den? Vad skulle det kosta? Har en nästan ny lös-cd av bra fabrikat och med hygglig prestanda, någon som tror att den är bättre eller är Volvos originalstereo kända för att vara bra?
av Basseman
Koden till Bilstereon ska alltid finnas med serviceboken. Min kod stod på ett litet plastkort liknande kreditkort.
Kolla där..

Volvo kan säkert ta fram koden till dig men går säkert loss på runt en 500:-
Pröva att slänga i en flaska STP i tanken nästa gång du tankar en full tank, STP är bra på att lösa upp skit i bränslesystemen.
Lycka till..
av Robert63
OK, ska testa STP.

Tyvärr fick jag vartenda papper på bilen, utom just koden. Säljaren ringde och meddelade den och jag har sparat den på något "ybersmart" ställe som jag inte minns :(

Vad tror panelen om att byta bigrfonten mot en vanlig CD? En Sony på 4x45 bluffwatt. Blir det mycket sämre?
av Robert63
Blev faktiskt bättre med STP. Kommer att undvika mackar som Bilisten och Jet fortsättningsvis.

Monterade i min lösa CD och det blev grymt mycket bättre ljud fram men låter knappt något från bakhögtalarna. Har stora originalsystemet med baslåda. kanske blir till att köpa ett steg?

Är det något värde på en bigfront med CD/kassett utan kod? Tycker det var dåligt "driv" i den. Även om min enkel-CD inte klarar att driva bakhögtalarna så spelar den de främre mycket högre och bättre. Och ja, jag har testat ett fejdra :-)
Användarvisningsbild
av DEvilMike
tänk på att varje gång du bryter strömmen på batteriet så kommer du måsta knappa in din stereokod.

V-pover rockar fett! jag kan bara köra på 98 oktan och uppåt och med 99 som vpover har så har bilen aldrig gått bättre, sen så drar den mindre soppa oxå.
av Robert63
DEvilMike skrev:tänk på att varje gång du bryter strömmen på batteriet så kommer du måsta knappa in din stereokod.

V-pover rockar fett! jag kan bara köra på 98 oktan och uppåt och med 99 som vpover har så har bilen aldrig gått bättre, sen så drar den mindre soppa oxå.
Jo, jag har fattat att koden behövs varje gång batteriet kopplas ut :)

Jag har tankat en del på Bilisten beroende på att det ligger nära jobbet, annars blir det bara Shell eftersom jag har kort där. Varje gång jag tankat på Bilisten har jag tyckt att bilen gått sämre. Efter att dessutom ha tankat på Jet så gick den riktigt dåligt.

Intressant att fler noterat detta. Kontentan borde vara att Jet och Bilisten har skitbensin samt att våra bilar går bäst på minst 98 oktan?!

Märker ingen större skillnad mellan Shells 95 och 98, däremot känns den snäppet bättre på V-power samt att den drar mindre.
Användarvisningsbild
av DEvilMike
kanske för att det mesta volvo säljer är svindyrt *s*
av hesso25
Kan var någon av lambdasonderna som knasar. Bilen kan dra lite mera soppa om det är detta som är problemet.
av JK24T
Koden till din original radio kan din lokala Volvo handlare hjälpa dig med.
Dom behöver bara regnr så fixar dom fram koden till stereon.

- Johan
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]