Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille79
Hej jag är helt ny här och hoppas på lite hjälp av er.
Bilen är en S70 -97 med ca 26000 mil på mätaren.

Bilen har haft ojämn tomgång vid start i två dagar, sedan igår när jag stannade vid en stoppskylt så blev tomgången dålig och bilen dog.
Den har inte gått att starta sedan dess.

Bensinpumpen verkar fungerar då den "klickar" till när man vrider på tändningen, bytte bensinfiltret i dag och det var också fyllt med bensin.
Gasspjället öppnar och stänger så det verkar inte vara igensatt.

Detta har varit en problembil för mig och det här är tredje gången på 4 månader som bilen blir obrukbar.
Det som är bytt senaste månaderna är bland annat startmotor, vevaxelgivare, antennring plus det vanliga som tändstift och filter.

Någon som har några tips på vad detta kan vara.

Mvh/ Christoffer
av krille79
Hej

Det är inte bara startmotorn som går utan den försöker tända men lyckas inte. Typ som att det inte finns bensin.
Igår så tappade bilen orken vid två tillfällen när jag körde, som att den tappade tändningen och sedan ryckte det till så gick den normalt.
av Kena
3 saker behövs för att det ska brinna (även i en motor),syre värme och bränsle. Luft brukar det alltid finnas så det brinner till lite(tänder till och blir sedan sur om det inte finns, brukar lukta bensin då). Värme, ja det står tändstiften för och vad jag vet brukar det ofta komma någon felkod om det felar. Så har vi kvar bränsle, då kollar man att det finns tryck i fuelrailen. Någon vrider på nyckeln och den andra checkar trycket. Ser ut som en luftventil på ett däck, kommer det bränsle där? Lutar lite åt dåligt tryck då den gick lite dåligt ett tag.
Det är det enklaste man kan börja med. Hoppas ditt stim med fel på bilen är slut nu efter detta. Fel på bil tycker jag verkar komma i stim och kan vara lugnt sedan några månader/år.
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]