Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Schyll
Variosboy skrev:Fel är alla bilar drabbade av, det som är trist är att små saker har börjat kosta väldigt mycket att få bukt med på bilar som är, eller som i Volvos fall, vill vara premium...

För det är ju så att premiumkunderna kräverl stora fina och dyra bilhallar för att köpa sin bil och det innebär ju i förlängningen att företagen som säljer bilar måste kosta på sina lokaler osv osv vilket gör att man måste få in mer pengar någonstans, och det är ju inga andra än kunderna som betalar för detta..
Menar du återförsäljare av bilhandlarna eller bilkoncernen isig. För det är väl i dessa fall iaf, Volvo själva som får stå för fabriksfel, om man hinner upptäcka dem i tid. Passande nog kommer det oftast samma dag som garantitiden går ut. Sen ser jag inte riktigt dessa fel som "småfel". Utan mera som ganska allvarliga fel. Ac haveriet hade lika gärna kunnat sluta i motorras. Komforten är en av de största anledningarna till att man köper dyra bilar och som de senaste problemet resulterar i så fårsvinner en stor del av komforten när inte acc heller fungerar längre och det kostar åter 1000 lappar att laga. Eller man får gå upp mitt i nätterna för att avaktivera larmet. Eller att biljäveln lägger av mitt underfärd (på motorväg) vilket lika gärna hade kunnat sluta i den katastrof.
Börjat nästa tro att Volvo med avsikt bygger delarna för att inte hålla längre än en viss tid för att få igen delar av pengarna sen börskraschen.
av Steff 99
Oavsätt vilket märke man köper, så kommer det att uppså fel, inget håller i evighet, det är väl ganska typiskt att efter 4-5 år och 12-15000 mil är en kritsk punkt.
Därav är värdet på en beg. V70 med denna ålder o mil 120-130'
Hade bilen livstidsgaranti så hade det varit ett annat läge, men nu är det inte så, gamla bilar bjuder på överaskningar, tyvärr
av gsson
Steff 99 skrev:Oavsätt vilket märke man köper, så kommer det att uppså fel, inget håller i evighet, det är väl ganska typiskt att efter 4-5 år och 12-15000 mil är en kritsk punkt.
Därav är värdet på en beg. V70 med denna ålder o mil 120-130'
Hade bilen livstidsgaranti så hade det varit ett annat läge, men nu är det inte så, gamla bilar bjuder på överaskningar, tyvärr
Men man kan väl förvänta sig att bilen ska hålla längre än ½ år? Det var då första felet kom på min bil. Sen har det bara rullat på. Har tappat räkningen på hur många fel det varit. Men det kanske är normalt på en nybil?
av Steff 99
Om det händer något när bilen är ny så finns garanti, detta för att man inte skall ha någon kostnade under garantitiden, jag tror inte det finns något som är tekniskt som inte kan sluta att fungera, men det är alltid tråkigt när det händer.
V70 är tydligen speciellt drabbad av småfel som åf har problem med att åtgärda, jag fick själv min MY 10 återtagen efter första året...XC60 har varit helt felfri ! En helt annan kvalite, men en V70 är i grunden en billig bilmodell , den startar ju på 250' som ny, samma som vilken Korean som helst, så man får tydligen det man betalar för...premium glöm detta när det gäller V70, där talar vi budget för att få lågt förmånsvärde.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Frågan är hur många procent av bilarna det är små fel på? V70 säljs det ju ganska många av, jämfört med andra bilar. Men det finns förmodligen ingen statestik över sådant. Men otroligt tråkigt att det händer.
av dst02
Min bil är inne för 8e gången nu å 5 min innan Jag lämnade in fanskapet så trodde Jag nästan dörrpanelen skulle ramla av så mycket oljud var de i den å när mekanikern sitter me i bilen är den såklart helt tyst likaså instrumentbrädan. Inne är bilen för koppling som låter å har gjort de sedan 200 mil (1 1/2 vecka efter leverans), ac´n som låter när de är kallt mm mm mm.

Hade man haft livstids garanti på V70 hade de inte spelat mig någon större roll för man blir till slut riktigt förbannad av att ständigt behöva hänga i verkstan å gnälla om fel å problem, ta ledigt från jobbet för att lämna in å påpeka fel, låna hyrbilar å gud vet allt för elände.
Som bilbyggare Jag är sedan 12 år tillbaka så vet Jag hur mycket de är som kan krångla på en ny bil men de är rent förjävligt att de inte håller bättre trots garanti och man slipper betala de själv, de är tyvärr inte till något försvar.
Användarvisningsbild
av Schyll
dst02 skrev:Min bil är inne för 8e gången nu å 5 min innan Jag lämnade in fanskapet så trodde Jag nästan dörrpanelen skulle ramla av så mycket oljud var de i den å när mekanikern sitter me i bilen är den såklart helt tyst likaså instrumentbrädan. Inne är bilen för koppling som låter å har gjort de sedan 200 mil (1 1/2 vecka efter leverans), ac´n som låter när de är kallt mm mm mm.

Hade man haft livstids garanti på V70 hade de inte spelat mig någon större roll för man blir till slut riktigt förbannad av att ständigt behöva hänga i verkstan å gnälla om fel å problem, ta ledigt från jobbet för att lämna in å påpeka fel, låna hyrbilar å gud vet allt för elände.
Som bilbyggare Jag är sedan 12 år tillbaka så vet Jag hur mycket de är som kan krångla på en ny bil men de är rent förjävligt att de inte håller bättre trots garanti och man slipper betala de själv, de är tyvärr inte till något försvar.
Kan inte göra annat än att hålla med dig.

Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]

Hur kan du ha rätt? IMG_3854.jpeg

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]