Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fisse
Hej på er!
Jag hade behövt er hjälp med en bil som tillhör en nära bekant till mig. Ska försöka och göra historien kort.
Det gäller som sagt en V70 2,5T MY97 manuell låda 40000 mil. Problemet är följande, toppackningen gick sönder och bilen lämnades in på verkstad för att åtgärda detta (inte Volvo). Det som blev gjort på verkstaden är följande, Toppen planades, sotningssats, ventiltätning, byte av kamrem och rullar. Efter detta gick bilen väldigt dåligt, min bekant provade bilen utanför verkstaden lät den gå på tomgång. Efter ca 20-30 min så forsade vattnet ur den? Bilen blev kvar hos verkstaden några dagar till. Dom lyckades rätta till det problemet men bilen går inte bra för det. Nu startar den men ryker kraftigt vit rök när den är kall, när den väl blir varm på tomgång så avtar röken. Verkstaden verkar inte klara av detta problem och är inte kapabla att felsöka? Bilen går inte att köra med? Allt som gjordes på verkstaden finns det kvitto på så det är inget "svartjobb" som är gjort.

Det som inte är gjort är att ta ut felkoder, finns det OBD på denna modell? Vad säger ni om detta bekymmer? finns det något man kan göra själv för att fixa detta? Man vill ju inte ha med verkstaden att göra! uppenbarligen har dom gjort något väldigt fel men vad det är kan dom inte ens själva hitta....

Tack på förhand!
Micke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dom klarar uppenbart inte att byta en blockpackning, undrar om dom slipade ner toppen mot ett cementgolv, usch nu var jag elak. :oops: Skämt åsido för ögonblicket är väl kanske inte så väl valt för skämt, har du kvitto på reparationen? Om du har det så kan du vända dig ARN som förut nämnts och kanske även till MRF om verkstaden är medlem där.

Mvh GK
av *pettson*
Som det tidigare skrivits: klåparverkstad.
Vi kan börja med det fakta att dom planat toppen.
Hade dom haft kunskap om bilen hade dom inte gjort det. Den får nämligen vara betydligt skevare utan åtgärd. Än den någonsin får planas. Det får en givetvis att undra vad mera som är fel.
Det är bara att lämna in bilen och be dom ringa när dom är klara. Givetvis utan merkostnad för kunden.
Det är bara att göra om och göra rätt, det finns inget annat som funkar.
Användarvisningsbild
av fisse
Tack för era tips och råd! Ja det är riktigt surt detta... Men om toppen är planad och förstörd hjälper det om man byter topp mot en annan? Sen undrar jag om inte ventilerna har tagit skada av detta också? Då är det väl ventilbyte också som gäller? Jag tänkte få så mycket info och kunskap som möjligt och kanske hänga med min bekant till den så kallade verkstaden och snacka lite med dom! :twisted:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, om det nu är toppen dom kvaddat så är ju en ny topp enda lösningen. Detta är givetvis inget du ska betala ett öre för - det är ju dom som har förstört toppen genom att plana den.

Vad som kan ha tagit skada pga. att toppen blivit planad beror ju på hur mycket den blivit planad (med tanke på att dom planat den öht så handlar det säkert om flera millimetrar).

Jag skulle nog kräva en ny topp med allt vad det innebär. Dvs ventiler, tryckare, lyftare, packningar och ev. t om kammar. Detta skulle jag begära att få löst, så jag kunde ta med det till en riktig verkstad och få monterat.

I vissa fall så blir det som så att (via arn) du får lämna in bilen på en annan verkstad, och den verkstaden skickar räkningen till den verkstad som sabbade till det.
av *pettson*
Vi kan väl säga såhär: Planing är poppis bland verkstäder och det är lika totalt onödigt iallafall. Det är merkostnader för kunden som i BÄSTA fall stannar vid bara kostnaden för planingen. 0,3mm får toppen planas när den är splitt ny. Innan nån planing sker måste den mätas upp. OM dom haft fakta till att mäta upp toppen hade dom också haft det fakta att den får vara 0,5mm bågnad på längden utan åtgärd, samt 0,3mm rakt över på bredden. Slutsats: Dom hade ingen aning..
Men eftersom vatten läckt ut igen och bilen inte går som den ska osv så är det nog dags att kräva en total rivning, inspektion och lämplig åtgärd.
Det finns ingen anledning att härja på firman. Det är bara att lugnt och stilla göra klart att bilen lämnats för ett jobb. Jobbet är klart när bilen går som den ska.
Dom får själva välja hur dom vill lösa problemet, men lösningen ska vara FACKMANNAMÄSSIG. Det innebär att kylarcement, antiläcksörja, allt möjligt kemiskt skit går bort. Det enda dom kan göra är att riva, åtgärda och plocka ihop. Allt utan merkostnad för kunden. ´
Naturligtvis kommer det säkerligen fram nu att motorn gått för varm, blocket är krökt eller sprucket, ja egentligen vadsomhelst som gör att det går att antingen skylla ifrån sej eller för att suga in mera pengar.
Jag skulle bli förvånad över annat tyvärr.
Användarvisningsbild
av fisse
Jag tackar än en gång för alla tips och råd! Nu vet vi lite mer och har något att argumentera mot. Det tar väl ett tag innan detta är fixat kan jag tänka mig.. Men er hjälp har hjälpt otroligt mycket. :)
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]