Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Om man antar att elkonsumtionen skulle stiga drastiskt i världen och man inte kan bemöta den med ny teknik för produktion av "ren el", borde väl det medföra blomstringstid för kolkraftverk osv? Det skulle vara big buisness att damma av och sota ur varenda gammal och ny anläggning i varenda spökstad i öst. Lite tankar och svammel bara.

Googlat lite och hittat att kolkraftverken i bla Tyskland och österut släpper ut upp till 800-900g co2/kwh. Motsvarar ca 10km med en riktigt snål miljöbil (diesel, bensin). Hur långt kommer man på 1 kwh med en elbil? Någon kanske vet? Utan att veta så gissar jag på att tex v60 plugg på ren eldrift skulle komma ett par 3 km.

Så länge man inte kan lösa energi problematiken på ett bättre sätt kan vi lika gärna tanka som vanligt...tror jag.
av 2444ever
Känns som att trådrubriken lämnar ganska fritt spelrum (?) och det har ju redan kommit in lite på elbilar/hybridbilar, så jag kastar in en fråga.
För några år sedan så har jag för mig att jag läste om hybridbilar där bilen aldrig skulle drivas direkt av förbränningsmotorn, istället skulle den ladda batterierna som i sin tur driver bilen. Poängen var att man då kunde optimera motorn och få en bättre verkningsgrad eftersom den i princip alltid kunde gå på samma (optimala) varvtal.
Är detta helt ute ur leken? För det är väl inte så hybrider funkar idag?
Eller jag minns helt fel...
Användarvisningsbild
av Camel
Herkulez skrev:/.../kolkraftverken i bla Tyskland och österut släpper ut upp till 800-900g co2/kwh. Motsvarar ca 10km med en riktigt snål miljöbil (diesel, bensin). Hur långt kommer man på 1 kwh med en elbil? Någon kanske vet? /.../
Vi vilägare om Volvo C30 electric:
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 2012-37451
”Tillsammans ger de två batterierna 24 kWh av vilka 22,7 kWh används.”
”Räckvidden är enligt EU-cykeln 16,3 mil men i verkligheten bör man inte ge sig ut på längre turer än tio-tolv mil utan tillgång till ett eluttag.”

Praktiskt kommer man alltså 10-12 mil på 22,7 kWh. Det blir 1,9-2,3 kWh per mil. Dvs. runt 5 km per kWh. Med kolkraft på 900 g CO2/kWh och elåtgång på 2 kWh/mil blir det 180 g CO2/km exklusive laddförluster i batteriet. Inte så värst lågt CO2 för en bil som åtnjuter ”supermiljöbilspremie”.
Användarvisningsbild
av Camel
Det råder lite olika meningar om ev. brist på fossil olja. Men mer aktuell är relationen mellan diesel och bensin (samt de andra produkterna) som erhålls vid reffineringen av oljan. Mängdförhållandet mellan de olika produkterna är i stort sett fast och kan inte ändras så mycket i raffinaderiet. Just nu råder dieselunderskott och bensinöverskott inom EU men uppgifter förekommer att det balanseras genom import av diesel från USA där överskott råder jämfört med bensin. Men vad händer om dieselbilar blir poulärare i USA? Jag tror bensinbilar kommer att få en ränessans förutsatt att olja finns. Och jag tror produktionspriset för bensin och diesel förändras till bensinens fördel. Men politiskt kommer bilisterna aldrig att få ta del av något som blir billigare eftersom det kommer att täckas upp av ökade skatter. ??:-/
Användarvisningsbild
av Camel
2444ever skrev:/.../jag läste om hybridbilar där bilen aldrig skulle drivas direkt av förbränningsmotorn, istället skulle den ladda batterierna som i sin tur driver bilen./.../
Opel Ampera funkar på det viset.
Användarvisningsbild
av MartinS
2444ever skrev:Känns som att trådrubriken lämnar ganska fritt spelrum (?)
Absolut! Så länge det handlar om olja och framtida oljepriser.... :)

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev: Men vad spelare det för roll vem som har rätt, Ovasett hur det gått till så har ju processen tagit ca sisådär 350.000.000 år på sig för att bilda oljereservena som man hittat idag och det verkar man ju i alla fall ense om. Sen använder vi upp dem på sisådär något århundrade. det är väl det som är problemet.
Poängen är väl att, om forskaren har rätt, olja kan skapas av metan. Och metan kan man skapa på kort tid. Det finns redan idag gott om rötningsanläggningar för produktion av biogas. Och biogas består till stor del av metan. Kan man simulera de förhållande som råder 50 000 meter ned i jorden så kan man omvandla metan till olja. Sedan kan man ju alltid fundera på det inte vore bättre att löra direkt på biogas istället för att göra om den till olja och sedan bensin, diesel eller vad man nu vill få fram, men det är en annan diskussion. Om man kan röta organsikt avfall och få fram metan och sedan bearbeta det till bensin så har vi ju faktiskt skapat förnyelsebar biobensin. Det är ju rätt intressant.
Att tillverka syntetisk bensin o diesel av gas är inte nytt. Det gjorde ju tyskarna redan under andra världskriget till sin krigsmakt då man var avstängd från oljekällonra i mellanöstern.

Grejjen är ju att man måste få gasen någonstans ifrån, Skulle jorden vara full av metan i oändliga mänged som sedan omvandlas till olja ?:-/
av llesrof
Camel skrev:
2444ever skrev:/.../jag läste om hybridbilar där bilen aldrig skulle drivas direkt av förbränningsmotorn, istället skulle den ladda batterierna som i sin tur driver bilen./.../
Opel Ampera funkar på det viset.
...och rätt många diesellokomotiv.

Hm... det där att elektriciteten släpper ut mer skit per kilowatt än bensin är ju rätt intressant och något elbilsförespråkarna verkar ha missat helt. I rättvisans namn måste man i så väl inkludera de utsläpp som sker inoch med produktion av fossila bränslen samt ta hänsyn till att delar av elproduktionen sker via förnyelsebara källor. Man kan ju inte bara jämföra utsläpp per kilowatt.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev: Men vad spelare det för roll vem som har rätt, Ovasett hur det gått till så har ju processen tagit ca sisådär 350.000.000 år på sig för att bilda oljereservena som man hittat idag och det verkar man ju i alla fall ense om. Sen använder vi upp dem på sisådär något århundrade. det är väl det som är problemet.
Poängen är väl att, om forskaren har rätt, olja kan skapas av metan. Och metan kan man skapa på kort tid. Det finns redan idag gott om rötningsanläggningar för produktion av biogas. Och biogas består till stor del av metan. Kan man simulera de förhållande som råder 50 000 meter ned i jorden så kan man omvandla metan till olja. Sedan kan man ju alltid fundera på det inte vore bättre att löra direkt på biogas istället för att göra om den till olja och sedan bensin, diesel eller vad man nu vill få fram, men det är en annan diskussion. Om man kan röta organsikt avfall och få fram metan och sedan bearbeta det till bensin så har vi ju faktiskt skapat förnyelsebar biobensin. Det är ju rätt intressant.
Att tillverka syntetisk bensin o diesel av gas är inte nytt. Det gjorde ju tyskarna redan under andra världskriget till sin krigsmakt då man var avstängd från oljekällonra i mellanöstern.

Grejjen är ju att man måste få gasen någonstans ifrån, Skulle jorden vara full av metan i oändliga mänged som sedan omvandlas till olja ?:-/
Öh... ja..? Syntetisk bensin är inget nytt, näe. Jag vill dock påstå att det finns en avgörande skillnad mellan att tillverka syntetisk bensin baserad på fossil gas och på biogas. Så vitt jag vet användes kol som råvara till tyskarnas riktigt usla syntetiska bensin. Det är den poängen jag vill få fram. Om jag nu har förstått artikeln rätt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det mest spännande som hänt de senaste tio åren är att utvinna olja ur alger. Tyvärr är det fortfarande för dyrt men tillgången är ju outtömlig (havsvatten + sol).

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]