Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
andreas_lofgren skrev:Det finns nog inget fysiskt som förhindrar en AW låda att växla på ett annat sätt. Den gör ju bara vad den är programmerad att göra. Jag vet inte hur mycket av den programmeringen som går att ändra för själva bilfabrikanten och vad som styrs av växellådstillverkaren.

För mig är det svårt att förstå dock att man valt att göra på det sätt som AW lådan beter sig. Ser inget positivt med det.

En drivlina utvecklas i samarbete mellan automatlådeleverantör och fordonstillverkaren. Jag kan lova att det ligger många timmars kalibrering bakom varje specifik drivlina.

Jag tycker att det är helt solklart att volvo helt enkelt prioriterar bort sportighet till förmån för komfort. Det är inget mer än det som det handlar om.
Användarvisningsbild
av StringerBell
crumpets skrev: Jag tycker att det är helt solklart att volvo helt enkelt prioriterar bort sportighet till förmån för komfort.
Riktigt så enkelt är det inte. Du får snabbare respons i drivlinan på en växel som inte är låst. Jämför med en del äldre automater där man fick kickdown:a rätt länge för att den skulle växla ned. Däremot blir det ju en mjukare gång vid konstant fart med icke-låst växel; passningen av gasen ger en ryckigare gång med låst växel.
Användarvisningsbild
av crumpets
Du menar alltså att man åker runt utan låst momentomvandlare bara för att man plötsligt kan vilja trycka på? Jag måste missförstå dig för det är helt uppåt väggarna.
av Lövet
Vänta här nu, AW-lådan låser momentomvandlaren också (om än inte lika tidigt på låga växlar jämfört med zf-lådan).
Användarvisningsbild
av StringerBell
crumpets skrev:Du menar alltså att man åker runt utan låst momentomvandlare bara för att man plötsligt kan vilja trycka på? Jag måste missförstå dig för det är helt uppåt väggarna.
Med icke-låst växel kan styrelektroniken direkt lägga varvtalet högre upp i registret och på så sätt direkt få fullt moment, även om det slirar bort viss effekt.
av LJN
Provkörde idag en V60 T4F med Volvos DSG låda och jag blev inte imponerad. Visst den fungerar, men är inte speciellt körsmidig. Så fort man behöver lite mer fart/kraft så blir det ganska höga motorvarv och nedväxlingar. Jag kör just nu en V60 D3 (163hk) med den vanliga AW-lådan. Och den är inte perfekt heller, men uppträder mycket mer smidigt vid "normalt" trafiktempo. Sen kan det också vara att en liten 1,6 liters bensinmotor inte kan driva en automat på optimalt sätt?
av Droopy
LJN skrev:Provkörde idag en V60 T4F med Volvos DSG låda och jag blev inte imponerad. Visst den fungerar, men är inte speciellt körsmidig. Så fort man behöver lite mer fart/kraft så blir det ganska höga motorvarv och nedväxlingar. Jag kör just nu en V60 D3 (163hk) med den vanliga AW-lådan. Och den är inte perfekt heller, men uppträder mycket mer smidigt vid "normalt" trafiktempo. Sen kan det också vara att en liten 1,6 liters bensinmotor inte kan driva en automat på optimalt sätt?
Jag upplevde sak med D3 i V60 och DSG, så fort man behöver lite extra fart växlar den ner, svårt att få någon smidig körning, jag gillade det inte alls men smaken är som baken, delad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gillar manuella lådor, dom slirar inte och gör precis som man vill, dom gissar inte :-)

/Marti
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer p&arin[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser u[…]