Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:Det är visserligen en 2006:a jag har men det finns inget som piper i den. En enda gång har jag hört ett mystiskt pip och det kom från radion. Det var nog något i sändningen. Har du kollat med förra ägaren? Denne kan ju lämnat kvar någon del av någon extrautrustning som suttit i bilen.
Jo, visst verkar det som att det skulle vara något som eftermonterats men det lurkiga är att den förre ägaren, som själv gjorde beställningen av bilen på Bilia, när modellen började produceras, han har inte eftermonterat nåt och har ingen aning om vad det kan vara. Hur märkligt som helst.

Well well, bilen går så nära en 2,4 t XC kan gå som ett skållat ollon och komforten är i den högre skolan, så jag oroar mig inte. Ville mest göra efterforskningar eftersom jag blev rätt förbryllad.

Tack i alla fall för ert engagemang i funderingarna!

Mvh Joel
joakim__ skrev:är det inte pipet som blir när man nollställer trippmätaren om man hållen in knappen efter men nollstält trippen kan man ju få tillbaka värdet den hadde innan då piper den
ja hadde sådana pip när jag hadde fel på mitt dim med kallödningar
DET skulle jag kunna tänka mig är en möjlig orsak, en racklig DIM. Det är lite av en klassiker på de tidiga årsmodellerna ju. Har inga stora problem än dock, inga mystiska upponervända meddelanden eller klockor som går baklänges. Bara varierande ljusstyrka mellan "urtavlorna" och övriga fönster/delar av DIM. Inte heller har jag nån av de gånger det pipit, nollställt tripp- eller resemätaren men det behöver ju inte utesluta nåt alls.

Fan, nu tycker man ju att det är lite synd att det inte piper hela tiden för då hade jag bara kunnat flytta över min omlödda DIM från s60:n och troubleshoota :)

Edit: Sen hade jag fan ingen koll på att man kunde hämta tillbaka senaste nuffrorna på trippmätaren genom att göra så. Jag ska pröva och se ifall det är samma pip. Då torde det stå utom tvivel att det är kallödningstjoller.
Ja hörröni, jag prövade att nollställa trippmätaren idag när jag lika skulle tanka, för att sen göra som tipset här ovan och "ladda tillbaka" senaste trippmätarställningen. Det funkade dock inte så antingen gör jag fel eller så är det nån finess på senare p2-bilar än min. Så tyvärr kan jag inte säga nåt om ifall pipet jag hört är detsamma som det pip som ska ljuda vid en lyckad beskriven procedur.
Min Volvo V70 från -07 har samma problem; piper 3ggr efter att man kört en sträcka. Det är dock inte varje gång som det händer att den piper utan då rullar allt som det ska.
En sak har jag märkt och det är att om man har navigatorn igång så stängs den ned när de tre pipen kommer. Jag har dock letat men något sådant fel finns inte. Bilia och andra service-personer jag frågat har aldrig hört talas om problemet.

Så vad har hänt? Har haft bilen i 2år nu och detta har bara pågått under ca ett halvår!
jag har fått samma pip 2 ggr, båda gångerna pep det till när bilen satte felkod.

DOCK så kan det vara min dim med, jag har problem med att bilen nollar trippen när jag startar sen efter några sekunder så kommer gamla värdet tillbaka. (detta händer ca var 3:e gång jag startar bilen)
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]