...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Det är ju så pass illa i trafiken nu, att många riskerar regelrätt andra människoliv dagligen på grund av allt annat trams dom sysslar
med bakom ratten! Det är med hjälp av andras uppmärksamhet dessa klarar sig utan fruktansvärda olyckor, med kanske dödlig
utgång.

Myndigheter som polis samt våra politiker kan väl inte vara så förskonade eller blinda för detta, utan att dom måste observerat
det? Ändå tas inga krafttag mot detta idiotiska beteende på vägarna.

UPP UR STOLARNA ALLA TRAFIKPOLISER, OCH HA BETEENDEÖVERVAKNING LÄNGS VÅRA VÄGAR! SÅ JAG OCH MIN FAMILJ SAMT
ALLA ANDRA SOM SKÖTER SIG I TRAFIKEN SLIPPER RISKERA LIVET VARJE DAG PÅ VÅRA VÄGAR, PÅ GRUND AV IDIOTER SOM SKITER I
VILKET!
Användarvisningsbild
av 3lias
vetten skrev:Idag blev jag väldigt irriterad på en busschaffis som slog på blinkersen när jag var mitt för bussen och svängde ut fast hon måste ha sett mej i backspegeln , till saken hör att just där så gick vägen ihop till en fil från två pga. ett övergångsställe och hade inte jag kört min korta Rav4 samt förstått att hon inte tänkte ta någon hänsyn till mej, så hade det blivit en sammanstötning, att hon sen trängde sej förbi mej i vänsterfilen så fort hon kunde och det riktigt nära samtidigt som hon gav mej fingret.
Man blir så jävla trött.
Har själv kört både stadsbuss och tradare i min ungdom så jag vet att så gör man inte, men det är klart att det var lugnare i trafiken för 30 år sen.
Men jag blev jävligt upprörd och irriterad på detta uppträdande av ett "proffs" När jag jobbade som yrkeschaufför så försökte man alltid hjälpa och uppträda just i trafiken och försöka vara ett föredöme men sånt verkar ha försvunnit helt nu :evil:
Grejjen e den att busschauffören gjorde helt (med viss modifikation) rätt om det var en 50väg.
Bussen har företräde så det är du som ska anpassa dig till att den kan svänga ut. Precis som vid en högerregelskorsning. Du är tvungen att stanna om någon kommer från höger.

Det är just den inställningen som du har som ofta ställer till det...
"Hon måste ha sett mig i backspegeln"...
Bara för att du tycker det så behöver det inte vara så!
Ingen av oss är änglar! Alla kan göra fel.
Det som är mest sorgligt är att alla anser att de har rätt trots att de är ute o cyklar i trafiken...
Senast redigerad av 1 3lias, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 3lias
Camel skrev:
vetten skrev:/.../När jag jobbade som yrkeschaufför så försökte man alltid hjälpa och uppträda just i trafiken och försöka vara ett föredöme men sånt verkar ha försvunnit helt nu :evil:
Ja, det har jag också märkt. Det är sorgligt. Jag har en tanke om att det kanske beror på att man sätter olika trafikantgrupper mot varandra i trafiklagstiftningen. T.ex. i fallet med bussar som kör ut från hållplats så ser texten i trafikförordningen ut så här:

3 kap. 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

3 kap. 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.

Detta betyder i princip att bussen ska i god tid ge tecken för att ge andra fordonsförare rimlig tid för att på ett säkert sätt kunna lämna företräde. Bussföraren har samtidigt en skyldighet att tillse att andra vägtrafikanter inte utsätts för fara eller onödigtvis hindras. Detta betyder i klartext att bussföraren inte kan blinka och i princip bara köra ut från en hållplats. Men om man i rimligt god tid ser en buss som blinkar och avser att köra ut från hållplatsen är man skyldig att lämna företräde (om hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre). Innan all stress, jäkt och optimerade tidsscheman började prägla vägrafikanternas uppförande fungerade det hyftsat även utan den särskilda lagstiftningen i detta fall. Det finns även en dimension av miljötänk i detta från myndigheternas sida. Företräde för bussar, bussfiler, etc. ska skapa fördelar för kollektivtrafiken så att fler väljer den. Detta har ju inget med trafiksäkerhet att göra och vanligen inget man tänker på bakom ratten. Det skapar endast frustration med motsättande trafikregler som dessutom tar hänsyn till faktorer som inte direkt har med den aktuella trafiksituatioen att göra.
Precis som du skriver fast med viss modifikation.
Om olyckan är framme (man blir påkörd av en buss som åker ut från hållplats på en <50 väg) så ska du sikta framför "drivaxeln".
I ett fall där just detta inträffade en vän, blev busschauffören vållande.

Sen kan man ju tillägga att när man passerar en buss som står vid en hållplats så säger ju sunt förnuft att man smyger förbi.
Anledningen är ju att någon som just klivit av kan gå framför bussen och är på väg över gatan.
Så även om man har passerat bakaxeln så är det inte säkert att man har rätten på sin sida.
Passerande fordon kan vara i döda vinkeln när bussen svänger ut. Alla regler har undantag helt beroende på situationen.

[youtube]wzL0Kyk4m-8[/youtube]

Självklart ska en yrkeschaufför i min mening ha mer bakom pannbenet än en svensson bakom ratten.
Men åter igen, ingen är felfri.

Nästan samma sak är det med när ett större fordon på en 2-filig väg har stannat vid övergångsställe och svensson inte uppmärksammar varför den har stannat och kör på som vanligt och får lägga på en tvärnit vid övergångsstället för övergående...

Edit:
Den text som jag har markerat i din text är korrekt MEN,
då bussen har företräde så har den som ska passera ännu större skyldighet att denna omkörning sker riskfritt!!!
Användarvisningsbild
av 3lias
llesrof skrev:Jag kör rätt mycket bil inne i stan nör jag jobbar. Jag har lagt märke till att väldigt många gångtrafikanter över huvud taget inte ens ser sig om åt sidorna innan de kliver ut på övergångsstället. Påfallande ofta är det yngre kvinnor. Det är möjligt att de kollade trafikläget en stund innan de helt obekymmrat spatserar ut i gatan, men fan tro't.
Du glömde nämna dom som går med bestämda steg mot "här går man stället" så att man saktar ner, ja till och med stannar för att de ska gå över...
Men vad händer precis innan de ska gå över?
Jo dom stannar och börjar prata... :lol: eller :cry:
Användarvisningsbild
av erikn
Jag är fullt medveten om att man ska lämna en buss företräde, jag brukar sakta ner lite (släppa gasen) och vara beredd på att bromsa. Det man blir förbannad på är när man hunnit halvvägs förbi (mitt för bussen) så börjar de med att svänga ut, sedan blinkar de, sedan tittar de (kanske) om någon kommer. Jag stannar gärna för en buss, men när de beter sig på detta sätt så börjar man bli rätt sne på busschaufförer över lag även om det säkert bara är en liten klick som gör dumt.

Ett sånt här beteende orsakar ju bara mer fara för fotgängare. För vad händer? Jo, man vet att bussrackaren kan få för sig att bara svänga ut, så för att vara ur farozonen så gasar man på när man är halvvägs för att vara säker på att hinna undan när de svänger ut. Så den som är dumdristig nog att gå framför bussen (den gången den inte bara svänger ut) kan bli en kylarprydnad på passerande bil.
Användarvisningsbild
av 3lias
erikn skrev:Jag är fullt medveten om att man ska lämna en buss företräde, jag brukar sakta ner lite (släppa gasen) och vara beredd på att bromsa. Det man blir förbannad på är när man hunnit halvvägs förbi (mitt för bussen) så börjar de med att svänga ut, sedan blinkar de, sedan tittar de (kanske) om någon kommer. Jag stannar gärna för en buss, men när de beter sig på detta sätt så börjar man bli rätt sne på busschaufförer över lag även om det säkert bara är en liten klick som gör dumt.

Ett sånt här beteende orsakar ju bara mer fara för fotgängare. För vad händer? Jo, man vet att bussrackaren kan få för sig att bara svänga ut, så för att vara ur farozonen så gasar man på när man är halvvägs för att vara säker på att hinna undan när de svänger ut. Så den som är dumdristig nog att gå framför bussen (den gången den inte bara svänger ut) kan bli en kylarprydnad på passerande bil.
Jag är fullt medveten om vad du menar OCH jag håller med och tycker likadant.
Trots att jag har kört både yrkesmässigt och privat i Sthlms innerstad och förorter (ibland upp till 60 mil/dag) har jag aldrig haft det här problemet som nämns.
Men trots att vi tycker så så är det VI som passerar ett fordon som har företräde, vare sig de använder blinkers eller ej, skyldighet att vara extra uppmärksamma.
Är man uppmärksam så ser man ofta innan man kör om bussen om dörrarna är öppna eller på väg att stängas.
Har man denna uppmärksamhet kan man faktiskt planera om man ska köra om eller ej.

Att just kunna planera sin körning är nyckelordet i trafiken. Att vara som en målvakt, "läsa spelet".
Många har inte den här egenskapen tyvärr.
Användarvisningsbild
av vetten
Men lik förbannat så ska ju inte bussföraren bara slå på blinkersen och svänga ut utan att se sej för när man är mitt för bussen och det där med döda vinklar kan vi glömma, idag finns det så mycket hjälpmedel för att undvika detta både kameror, sensorer och bra speglar dessutom kunde ju chaffisen ha vridit på huvudet för att göra en extrakoll.
Jag brukar alltid ta det lugnt vi passage av en buss som står vid en hållplats just bara för att vara beredd om någon skulle hitta på att springa ut framför bussen eller om bussen som i detta fall bara svänger ut framför utan att kolla.
Detta fenomen kanske är extra mycket utbrett i Uppsala där jag bor och detta gäller i ganska stor grad större delen av trafikanterna i denna stad där dom flesta verkar tycka "Jag Först" och där blinkers inte verkar vara nått man måste använda utan dom andra får väl gissa eller väja undan.
Jag skrev också att jag tidigare arbetat som yrkesförare och då både lastbil och stadsbuss så jag är mycket väl medveten om reglerna.
Användarvisningsbild
av 3lias
vetten skrev:Men lik förbannat så ska ju inte bussföraren bara slå på blinkersen och svänga ut utan att se sej för när man är mitt för bussen och det där med döda vinklar kan vi glömma, idag finns det så mycket hjälpmedel för att undvika detta både kameror, sensorer och bra speglar dessutom kunde ju chaffisen ha vridit på huvudet för att göra en extrakoll.
Jag brukar alltid ta det lugnt vi passage av en buss som står vid en hållplats just bara för att vara beredd om någon skulle hitta på att springa ut framför bussen eller om bussen som i detta fall bara svänger ut framför utan att kolla.
Detta fenomen kanske är extra mycket utbrett i Uppsala där jag bor och detta gäller i ganska stor grad större delen av trafikanterna i denna stad där dom flesta verkar tycka "Jag Först" och där blinkers inte verkar vara nått man måste använda utan dom andra får väl gissa eller väja undan.
Jag skrev också att jag tidigare arbetat som yrkesförare och då både lastbil och stadsbuss så jag är mycket väl medveten om reglerna.
Lik förbannat är det den som passerar/kör om bussen som har skyldighet att stanna om så krävs.
Kan jämföras med att ligga för nära ett fordon som tvärnitar för att denne insåg att han/hon skulle svänga. Och man själv hamnar inne i skuffen på honom/henne för att personen i fråga inte använde blinkers när han/hon skulle svänga vilket resulterade i att "jag" körde in i denne...

Visst finns det hjälpmedel att tillgå...
Hade ALLA använt sig av de hjälpmedel som finns och följt regler och föreskrifter skulle inte denna tråd ens finnas.
Bara för att man har bestämt sig för att man ska om bussen till varje pris så får man väl ta i beräkningen att man verkligen får betala priset.
Hur många personbilsförare använder blinkers på rätt sätt? Hur många av oss följer hastighetsbegränsningarna?
Lite mindre än hälften skulle jag vilja påstå. Iaf här i Sthlm.

Vi får göra fel men inte DOM...?
Inte en sund inställning i min mening. Allra minst från en yrkeschaufför. Kalla mig för skitstövel om du vill men jag står fast vid min ståndpunkt.
Den som kör om får ta risken i beräkningen och eventuellt betala priset.
Även om bussen/lastbilen skulle ha speglar från taket till hjulhuset kan risken finnas att chauffören råkar titta åt ett annat håll precis vid fel tillfälle (vilket du säkert känner igen).

Jag vill skylla bristerna på dagens trafikskolor, utbildningar och alla upphandlingar som ska vara så billiga som möjligt.
Tidschemor för transporter som är på gränser till omöjliga att hålla. Sist men inte minst, alla har blivit så egocentriska.
Inställningar som "Jag skiter i om folk kommer förbi eller inte i korsningen. Jag ska bara köpa tidningen" finns inte ens. Folk tänker inte ens i dom banorna att man kanske gör det ena eller andra felet. Allt handlar om "MIG".

Märk väl att jag håller med dig i att det kan vara irriterande men likförbannat är det MIN skyldighet att jag kan passera utan risk för person och/eller egendomsskador. Återigen säger jag att yrkeschaffisar borde ha lite mer vett bakom pannbenet än svensson men jag räknar aldrig med det då den sista idioten inte är född än.
av llesrof
...när man hunnit halvvägs förbi (mitt för bussen) så börjar de med att svänga ut, sedan blinkar de...
När jag arbetade för ett större företag i persontransportbranschen fick jag förklarat för mig av en trafikledare att denna situation inte kunde uppstå. På dessa bussar gick det inte svänga ut från busshållplatsn utan att blinkersen redan var påslagen. Om det är så på all bussar vet jag inte, men i många fall är de nog ren önsketänkande att busschauffören betet sig så här. Det är nog vanligare att de inte tittar i backapegeln, blinkar vänster och sedan vräker ut bussen. Har man då kommit halvvägs så hade ju bussen ännu inte börgat ge tecken när man påbörjade omkörningen.
Användarvisningsbild
av vetten
llesrof skrev:
...när man hunnit halvvägs förbi (mitt för bussen) så börjar de med att svänga ut, sedan blinkar de...
När jag arbetade för ett större företag i persontransportbranschen fick jag förklarat för mig av en trafikledare att denna situation inte kunde uppstå. På dessa bussar gick det inte svänga ut från busshållplatsn utan att blinkersen redan var påslagen. Om det är så på all bussar vet jag inte, men i många fall är de nog ren önsketänkande att busschauffören betet sig så här. Det är nog vanligare att de inte tittar i backapegeln, blinkar vänster och sedan vräker ut bussen. Har man då kommit halvvägs så hade ju bussen ännu inte börgat ge tecken när man påbörjade omkörningen.
Exakt så var situationen, lagen säger att man ska lämna företräde för buss som ska lämna hållplatsen innom 50km område, MEN bussföraren är likt förbannat skyldig att kontrolera att det är fritt innan han/hon blinkar och svänger ut.

(Ni som skriver och inte orkar läsa allt utan bara svammlar ur er kan låta bli att skriva)

llesrof har fattat detta. Måste vara en klok människa :mrgreen:
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]