vetten skrev:Men lik förbannat så ska ju inte bussföraren bara slå på blinkersen och svänga ut utan att se sej för när man är mitt för bussen och det där med döda vinklar kan vi glömma, idag finns det så mycket hjälpmedel för att undvika detta både kameror, sensorer och bra speglar dessutom kunde ju chaffisen ha vridit på huvudet för att göra en extrakoll.
Jag brukar alltid ta det lugnt vi passage av en buss som står vid en hållplats just bara för att vara beredd om någon skulle hitta på att springa ut framför bussen eller om bussen som i detta fall bara svänger ut framför utan att kolla.
Detta fenomen kanske är extra mycket utbrett i Uppsala där jag bor och detta gäller i ganska stor grad större delen av trafikanterna i denna stad där dom flesta verkar tycka "Jag Först" och där blinkers inte verkar vara nått man måste använda utan dom andra får väl gissa eller väja undan.
Jag skrev också att jag tidigare arbetat som yrkesförare och då både lastbil och stadsbuss så jag är mycket väl medveten om reglerna.
Lik förbannat är det den som passerar/kör om bussen som har skyldighet att stanna om så krävs.
Kan jämföras med att ligga för nära ett fordon som tvärnitar för att denne insåg att han/hon skulle svänga. Och man själv hamnar inne i skuffen på honom/henne för att personen i fråga inte använde blinkers när han/hon skulle svänga vilket resulterade i att "jag" körde in i denne...
Visst finns det hjälpmedel att tillgå...
Hade ALLA använt sig av de hjälpmedel som finns och följt regler och föreskrifter skulle inte denna tråd ens finnas.
Bara för att man har bestämt sig för att man ska om bussen till varje pris så får man väl ta i beräkningen att man verkligen får betala priset.
Hur många personbilsförare använder blinkers på rätt sätt? Hur många av oss följer hastighetsbegränsningarna?
Lite mindre än hälften skulle jag vilja påstå. Iaf här i Sthlm.
Vi får göra fel men inte DOM...?
Inte en sund inställning i min mening. Allra minst från en yrkeschaufför. Kalla mig för skitstövel om du vill men jag står fast vid min ståndpunkt.
Den som kör om får ta risken i beräkningen och eventuellt betala priset.
Även om bussen/lastbilen skulle ha speglar från taket till hjulhuset kan risken finnas att chauffören råkar titta åt ett annat håll precis vid fel tillfälle (vilket du säkert känner igen).
Jag vill skylla bristerna på dagens trafikskolor, utbildningar och alla upphandlingar som ska vara så billiga som möjligt.
Tidschemor för transporter som är på gränser till omöjliga att hålla. Sist men inte minst, alla har blivit så egocentriska.
Inställningar som "Jag skiter i om folk kommer förbi eller inte i korsningen. Jag ska bara köpa tidningen" finns inte ens. Folk tänker inte ens i dom banorna att man kanske gör det ena eller andra felet. Allt handlar om "MIG".
Märk väl att jag håller med dig i att det kan vara irriterande men likförbannat är det MIN skyldighet att jag kan passera utan risk för person och/eller egendomsskador. Återigen säger jag att yrkeschaffisar borde ha lite mer vett bakom pannbenet än svensson men jag räknar aldrig med det då den sista idioten inte är född än.