Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wirre25
Kan berätta en anekdot om en kompis som hade en Santa Fe och eftersom det var fyrhjulsdrift så hade han inte speciellt bråttom med att sätta på vinterdäcken just för att det var "överlägset med 4wd". Gissa vem som sladdade ner sin egen brevlåda när det var halt?

/Henke[/quote]

:D :lol: :D ..hehe jag gjorde en liknande tavla med min audi s4:a förutom att brevlådan var hel men bilen gick till skrot! men det var för lääääänge sen....nu är jag förståndig och mogen :D ...satte på 4 nya gislaved nordfrost 5, för en vecka sedan....känns tryggt...å herregud vad tysta dom är #rekommenderas#

mvh//wirre
Användarvisningsbild
av MartinS
Dreamb skrev:hm... det är inte fråga om snålhet... utan 5mm kvar av mönstret är ju ok enligt mig :)

dessutom har vv gjort tester som visar att gamla vinterdäck är lika bra som nya förutsätter att de har samma mönster djup... och mina vinterhjul som jag har fått har legat i källaren alla dessa år och har varit perfekt förvarat så varför inte..

men jag ska köra lite försiktigt och märker jag något som inte stämmer får jag väl byta ut de.
Varför frågar du om folk tror de är okej när du redan bestämt dig för att använda dom?

/Martin
Användarvisningsbild
av falcon
Jag skulle byta däck , 8 år så även om dom har förvarats rätt så har gummit börjat torka och vara svåra att "nöta" till.
bensinen som finns på alla mackar på backen (antar att bilen har tankats regelbundet när däcken har vart på) torkar ut gummit på djupet, tester på "gamla" däck har i regel varit oanvända däck som förvarats rätt.

men du gör som du vill, jag skulle iaf inte använda dom som sagt
av Hemgårn
SportHenke skrev:
men jag ska köra lite försiktigt och märker jag något som inte stämmer får jag väl byta ut de.
Så länge man kör rakt fram och håller skyltad hastighet kan man ju nästan köra på hockeypuckar. Frågan är hur man gör om älgen springer ut eller rattfyllot kommer över på fel sida när det är halt? Svårt att göra en undanmanöver mjukt o försiktigt då.
Folk köper stora säkra bilar som V70 och 9-5 etc för årslöner, men när det kommer till däck snålar många ur och köper det allra billigaste från Kina, eller kör med gamla stenhårda däck, en konstig filosofi. Vad är de insparade tusenlapparna värda när det väl smäller?

Kan berätta en anekdot om en kompis som hade en Santa Fe och eftersom det var fyrhjulsdrift så hade han inte speciellt bråttom med att sätta på vinterdäcken just för att det var "överlägset med 4wd". Gissa vem som sladdade ner sin egen brevlåda när det var halt?

/Henke
Samma fenomen med golfare. De spenderar tusentals kronor på en ny driver, putter eller annat men inte en sekund funderar de på de två delar som bär dem runt banan: fötterna & skorna...
De snålar och köper något halvfabrikat utan tanke bara låga priser.

;) Se till att däcken är i gott skick.
Användarvisningsbild
av jakobsson
Loner skrev:Mina erfarenheter säger att gummit hårdnar, redan efter 2-3 år är däcken inget att ha.

/L
Jo det har jag oxå hört. Det spelar i princip ingen roll hur man förvarar däcken. Efter några år är dom inte lika "färska" längre och därför inte lika säkra. Även om mönstret är bra.

Men det är vad jag har hört. Utmärker mig inte för att vara ett proffs utan viker mig för dom som kan mer.
av Drogen
Det har gjorts en blindtest (som jag givetvis inte hittar tillbaka till nu) på gamla vs nya vinterdäck. Om däcken har förvarats rätt, d.v.s. mörkt, svalt (helst ca 15 grader), stående (utan fälg, roteras ca var 4:e vecka) eller liggande (på fälg). Dessutom hyfsat ozonfritt utan vissa typer av kvicksilverlampor m.m. Om däcken har förvarats på detta sätt så har det varit svårt att skjilja dom från nya i egenskaper.

Problemet är att så förvaras sällan däcken. Temperaturen går upp på sommaren, dom står eller ligger fel, utsätts för ljus m.m. och då åldras dom snabbt. Förvaras dom inte i speciella "däckgarage" så är dom ofta klart sämre efter 3-5 år jämfört med ett nyare däck med motsvarande mönster.

Dessutom behöver dubbdäck köras in ca 50 mil på torr asfalt och dubbfria ca 100 mil.
Användarvisningsbild
av jakobsson
När det gäller inkörning av vinterdäck så gäller väl bara 50/100 mil på nya däck. Vid nästa vinter behöver man väl inte köra lika långt?

Då är det väl bara för att "rugga" upp ytan lite? Dubben sitter ju efter första säsongen om man nu inte stampar till vid varje rödljus för du spelar det ju ingen roll hur länge däcken har rullat.
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]