Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brukar inte vara så kul att fundera och räkna på sånt. Försöker få koll på vad en beg V70(ej awd) som rullat ca 20-25' mil kostar att hålla igång eftersom jag tänkte ha en sån som extra/andrabil.

Efter att ha pratat med säljare(privat) under någon månad känns det som nedan är ganska normalt.
99a - 00a som rullat ca 20-25' mil
- Katalysator ca 8.000kr ex jobb hos Volvo
- Startmotor ca 1.500kr ex jobb.
- Fjäderben fram som rostat. Ca 2.000kr ex jobb.
- Bromsar, belägg etc. vart 3e år ungefär kanske?
- Kamrem byts var 15.000e?? mil? ca 2.000kr ex jobb.
- Dammasker ca 1.500kr
- Spjället 8-10.000kr ... ingen säger något om detta. Runt 25' mil börjar dessa lägga av har jag förstått.
- Batteri ca 1.500kr
- AC service ca 800kr?
- nåt annat?

Är ovan hyffsat korrekt vid 20+' mil? Nåt jag missat? Har en beg jag är intresserad av och ägaren har lagt ner 15' senaste halvåret. Det är mer än vad jag lägger ner på min nyare bil(som iofs tappar dubbla i värde varje år). Vill ju ha en härlig gammal V70 som startar och får lite nya billiga delar när det behövs, men inte 15'kr delar per år.

Finns det något spann i miltal som är extra fördelaktigt på en V70 99a-00a? T.ex. 17-20' mil är det inga dyra delar som brukar lägga av.
Hjullagren fram ger sig förr eller senare. Sen kan man behöva byta delar i framvagnen när de gått en bit som t.ex. styrleder, spindelleder. Motorbussningar som tar upp motorns moment behövs bytas efter några år. Sen beror det ju såklart på vilken nivå man vill ta det hela. Jagar man varje oljud så får man ju såklart lägga mer tid och pengar än om bilen bara ska klara besiktningen. Katalysatorn är nog inte så vanligt att man måste byta runt de miltalen så länge som motorn gått på lambda 1 hela tiden.

Bromsar och så vidare beror ju på hur mycket man kör. Jag tog en helg och renoverade alla bromoken för tre år sedan i förebyggande syfte och då slipper det bli dyrt, men det gäller att göra det i tid för när man börjar få problem är oftast kolvarna utom räddning.
SubMarine skrev:Hjullagren fram ger sig förr eller senare. Sen kan man behöva byta delar i framvagnen när de gått en bit som t.ex. styrleder, spindelleder. Motorbussningar som tar upp motorns moment behövs bytas efter några år. Sen beror det ju såklart på vilken nivå man vill ta det hela. Jagar man varje oljud så får man ju såklart lägga mer tid och pengar än om bilen bara ska klara besiktningen. Katalysatorn är nog inte så vanligt att man måste byta runt de miltalen så länge som motorn gått på lambda 1 hela tiden.

Bromsar och så vidare beror ju på hur mycket man kör. Jag tog en helg och renoverade alla bromoken för tre år sedan i förebyggande syfte och då slipper det bli dyrt, men det gäller att göra det i tid för när man börjar få problem är oftast kolvarna utom räddning.
Hmm. Den bil jag tittar på har rullat 25' mil och senaste besiktning som gjordes i dec, där fanns det bra att veta "fjäderben fram rostiga". Det var inte åtgärdat men hade fått ny katalysator, startmotor mm. Låter som om den kanske inte är i så bra skick. Tänker mest på att om dessa delar byts tidigare än normalt för en 25' mila bil kanske spjället ger upp vilken sekund som helst. Eller så är den i superskick för sin ålder pga nya delarna. Suck.
stew skrev:Brukar inte vara så kul att fundera och räkna på sånt. Försöker få koll på vad en beg V70(ej awd) som rullat ca 20-25' mil kostar att hålla igång eftersom jag tänkte ha en sån som extra/andrabil.

Efter att ha pratat med säljare(privat) under någon månad känns det som nedan är ganska normalt.
99a - 00a som rullat ca 20-25' mil
- Katalysator ca 8.000kr ex jobb hos Volvo
- Startmotor ca 1.500kr ex jobb.
- Fjäderben fram som rostat. Ca 2.000kr ex jobb.
- Bromsar, belägg etc. vart 3e år ungefär kanske?
- Kamrem byts var 15.000e?? mil? ca 2.000kr ex jobb.
- Dammasker ca 1.500kr
- Spjället 8-10.000kr ... ingen säger något om detta. Runt 25' mil börjar dessa lägga av har jag förstått.
- Batteri ca 1.500kr
- AC service ca 800kr?
- nåt annat?

Är ovan hyffsat korrekt vid 20+' mil? Nåt jag missat? Har en beg jag är intresserad av och ägaren har lagt ner 15' senaste halvåret. Det är mer än vad jag lägger ner på min nyare bil(som iofs tappar dubbla i värde varje år). Vill ju ha en härlig gammal V70 som startar och får lite nya billiga delar när det behövs, men inte 15'kr delar per år.

Finns det något spann i miltal som är extra fördelaktigt på en V70 99a-00a? T.ex. 17-20' mil är det inga dyra delar som brukar lägga av.
Vill inte vara petig men, vad får du för AC-service för 800:-?
Det skulle jag också vilja veta, när ac:n la av på min v70 gick det på nästan 9000 och då byttes magnetkoppling och torkfilter. Bilen hade rullat runt 27k mil då. Annars stämmer resten du skrivit rätt väl med det jag bytte på min. Det enda jag inte hade problem med var rost då jag tog över bilen efter min far som är überpedant och lägger ned flera dagar varje vår på att göra rent och rostskydda. Jag hade den i drygt 2 år och lade väl ned ca 20 k på delar med ac rep inräknat. Man åker dock himla fint i dessa bilar med tanke på att de inte kostar mer än 15-25 k för ett fint ex.

/John
Arnold skrev:
stew skrev:
Påfyllning/service ligger under 1.000 lappen. Tänkte att eftersom 10% kan försvinna per år så kan det vara läge med en service runt 25' mil, men såg i ett senare inlägg att den kan lägga av helt och då hamnar man på runt 9.000kr, ouch. Då skulle jag köra med kalluft och fönster nere istället, iallafall på en bil som kostar 20'kr
stew skrev:
Arnold skrev:
stew skrev:
Påfyllning/service ligger under 1.000 lappen. Tänkte att eftersom 10% kan försvinna per år så kan det vara läge med en service runt 25' mil, men såg i ett senare inlägg att den kan lägga av helt och då hamnar man på runt 9.000kr, ouch. Då skulle jag köra med kalluft och fönster nere istället, iallafall på en bil som kostar 20'kr
Ja det är ju billigt. Har hört om den som fått betala en tusing bara för påfyllning. Och då har inte systemet provtryckts.
Tror du har listat det mesta. Det är ju som nämnt tidigare styrleder, spindelleder, motorbussningar och sådana slitagedelar.
Sen beror det ju på om du kan meka själv eller inte. Kan du meka själv minskar kostnaden ENORMT.
Ex. byta båda styrlederna på båda sidor skulle kosta runt 1000kr, istället för kanske 3-4k på verkstad.
Volvo ville t ex ha 1200 för att byta min inre högra styrled... Jag gjorde det själv till en kostnad av 300kr istället.

Nu har jag ju inte haft min V70 speciellt länge (sen i maj) och heller inte börjat fixa den ordentligt än. Men änsålänge har jag lagt kanske 5k på den, inklusive bensin och diverse "onödiga" saker (t ex öppet luftfilter, hårdare motorbussning osv)
I ren reparation för att få den besiktad har jag lagt ut ca 500kr :roll: . Nu är ju min visserligen en -97a och slipper eländet med elektronisk spjäll, separata tändspolar osv när dom pajar.

Min 945a som jag lagade mestadels på verkstad hamnade väl på ca 50k i slutändan, under en 6års period.
Jag ville ha lite mer under huven och behövde inte kombi då jag kan låna skåpbil på jobbet samt har egen kåpvagn samt att jag ville ha haldex så därav S60 inköpet. Rent ekonomiskt så borde jag haft kvar min V70 -00. Det kostar att åka riktig bil men det är det värt. Visst kan man köpa billigaste riskokaren men hur kul är det :D .

/John
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]