Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#67609
Håller med. Etanol kör man antingen i en ny flexifuelbil eller i en gammal skrothög där det inte gör ett skit som det rasar.

Skulle aldrig våga experimentera med en nyare bil med garantier på.
Användarvisningsbild
av CarMan
#67641
VolvoB20 skrev:Det är oerhört svårt att säga vad låginblandning ger på förbrukningen, det finns inget enkelt svar.

+Förbrukningen ÖKAR för att etanolen har lägre energivärde.

-Förbrukingen MINSKAR för etanolen har högre oktantal.

MEN. Det kommer att ge olika resultat i olika motorer, kan tex just din motor tillgodogöra sig det högre oktantalet och justerar upp tändingen tex, det märke du tex på om bilen går snålare på 98 än 95.

Så hur stor summan blir av dessa + och - är olika för varje motor.
intresant. någon kanske skulle tipsa bensinbolagen & biltilvarkarna om deta.
bensinbolagen kan då spä ut bensinen mer & får ett bättre bränsla på köpet!
biltilverkanra skulle få bilar som drog mindre bränsle & på så sett inte behöva lägga ner så mycke pengar på att klara miljökraven
av Peelle
#67683
Hmm intresant diskussion,

Lite mer ved på brasan,,Miljöaspekten!

Ett av argumenten som framförs i debatten är just detta, att etanol skulle vara bättre för miljön.

Hurdå???

Energiinehållet är lägre alltså förbrukningen högre alltså mer utsläpp eller??
(sorry Lello jag tror inte riktigt på magiska synergi effekter)

Vi återför inte fosilt kol i form av koldioxid till det nutida kretsloppet är ett ofta återkommande argument/påstående för etanol.

Näe men om vi istället eldar upp det kol som med tiden skulle blivit ny olja, stenkol,brunkol eller torv och på så sätt förhindrar överskottet att tas ur kretsloppet så vad har vi vunnit?

Är inte problemet den totala mängden kol(föreningar) vi eldar upp snarare än från vilken tidsera de kommer??

Slut på filosofi stunden.
Peelle
Användarvisningsbild
av CarMan
#67695
Peelle skrev:Hmm intresant diskussion,

Lite mer ved på brasan,,Miljöaspekten!

Ett av argumenten som framförs i debatten är just detta, att etanol skulle vara bättre för miljön.

Hurdå???

Energiinehållet är lägre alltså förbrukningen högre alltså mer utsläpp eller??
(sorry Lello jag tror inte riktigt på magiska synergi effekter)

Vi återför inte fosilt kol i form av koldioxid till det nutida kretsloppet är ett ofta återkommande argument/påstående för etanol.

Näe men om vi istället eldar upp det kol som med tiden skulle blivit ny olja, stenkol,brunkol eller torv och på så sätt förhindrar överskottet att tas ur kretsloppet så vad har vi vunnit?

Är inte problemet den totala mängden kol(föreningar) vi eldar upp snarare än från vilken tidsera de kommer??

Slut på filosofi stunden.
Peelle
etanol är helt klart skonsamare mot miljön genom att den inte bidrar till växthuseffekten på samma sätt som bensin gör, det råder det väll ändå inge tvivel om!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#67708
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Det är oerhört svårt att säga vad låginblandning ger på förbrukningen, det finns inget enkelt svar.

+Förbrukningen ÖKAR för att etanolen har lägre energivärde.

-Förbrukingen MINSKAR för etanolen har högre oktantal.

MEN. Det kommer att ge olika resultat i olika motorer, kan tex just din motor tillgodogöra sig det högre oktantalet och justerar upp tändingen tex, det märke du tex på om bilen går snålare på 98 än 95.

Så hur stor summan blir av dessa + och - är olika för varje motor.
intresant. någon kanske skulle tipsa bensinbolagen & biltilvarkarna om deta.
bensinbolagen kan då spä ut bensinen mer & får ett bättre bränsla på köpet!
biltilverkanrna skulle få bilar som drog mindre bränsle & på så sett inte behöva lägga ner så mycke pengar på att klara miljökraven
Behövs väl inga tips. Detta har man ju jobbat med länge.

Den högre kompressionståligheten i bränslet kan man ju utnyttja till olika saker. Antingen höja effekten eller försöka sänka förbrukningen genom höjd kompression/tidigarelagd tändning.

Titta på Saab biopower där utnyttgar man det högre oktantalet till att kunna ladda mer och få högre effekt.

Skippa högre laddtryck och öka kompressionen istället så får du lägre förbruking istället för fler hk.

Som sagt det är en summerig av + och -minus. De extra oktanen räcker nog inte till att att spara 30 % (som etanolen har lägre energivärde) och därigenom få bilen att dra samma som på ren bensin men viss nytta gör det så förbrukningen behöver inte gå upp 30% på etanol.

Problemet ligger i att man bygger motorerna för BÅDE etnanol och ren bensin för bekvämligheten. Då får man justera med turbotryck och tändning istället för komp.

Om man byggde motorn för att endast gå på Etanol så kunde man ha högre komp och få ännu bättre bränsleekonomi.

Saab har ju provbyggt motorer med variable kompression men inte lyckat full ut ännu.
Användarvisningsbild
av etanolist
#71926
Det har blivit några år och 4-5000 mil med E85 i tanken för mig.
Frugans 850 -92 har trivts bäst med http://www.flexitune.se och den var dessutom mycket billigare än FlexTek. FlexiTune klarar dock inte sekventiell insprutning, ännu, varför det inte är ett alternativ för nyare bilar än min.
Har varken blivit drabbad av rost i tank, havererad bränslepump, brända ventiler eller torkade packningar som det pratas så mycket om. Konstigt att inget påvisat fall tagits upp..... någon borde väl blivit drabbad om det skulle vara så stor risk ?? Eller har jag missat nå´t?
Mina konverteringar beskrivs, enkelt, på min hemsida: http://www.newlund.com

Lycka till i jobbet att skaffa er en egen uppfattning //Micke
Solenoid b4b

Tack!

Inte är väl polerna skiftade mellan 740 […]

Vad var det för fel på svänghjulet[…]

Broms höger fixas aldrig

Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsol[…]