CarMan skrev:VolvoB20 skrev:Det är oerhört svårt att säga vad låginblandning ger på förbrukningen, det finns inget enkelt svar.
+Förbrukningen ÖKAR för att etanolen har lägre energivärde.
-Förbrukingen MINSKAR för etanolen har högre oktantal.
MEN. Det kommer att ge olika resultat i olika motorer, kan tex just din motor tillgodogöra sig det högre oktantalet och justerar upp tändingen tex, det märke du tex på om bilen går snålare på 98 än 95.
Så hur stor summan blir av dessa + och - är olika för varje motor.
intresant. någon kanske skulle tipsa bensinbolagen & biltilvarkarna om deta.
bensinbolagen kan då spä ut bensinen mer & får ett bättre bränsla på köpet!
biltilverkanrna skulle få bilar som drog mindre bränsle & på så sett inte behöva lägga ner så mycke pengar på att klara miljökraven
Behövs väl inga tips. Detta har man ju jobbat med länge.
Den högre kompressionståligheten i bränslet kan man ju utnyttja till olika saker. Antingen höja effekten eller försöka sänka förbrukningen genom höjd kompression/tidigarelagd tändning.
Titta på Saab biopower där utnyttgar man det högre oktantalet till att kunna ladda mer och få högre effekt.
Skippa högre laddtryck och öka kompressionen istället så får du lägre förbruking istället för fler hk.
Som sagt det är en summerig av + och -minus. De extra oktanen räcker nog inte till att att spara 30 % (som etanolen har lägre energivärde) och därigenom få bilen att dra samma som på ren bensin men viss nytta gör det så förbrukningen behöver inte gå upp 30% på etanol.
Problemet ligger i att man bygger motorerna för BÅDE etnanol och ren bensin för bekvämligheten. Då får man justera med turbotryck och tändning istället för komp.
Om man byggde motorn för att endast gå på Etanol så kunde man ha högre komp och få ännu bättre bränsleekonomi.
Saab har ju provbyggt motorer med variable kompression men inte lyckat full ut ännu.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.