Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så startade inte bilen, körde 30 mil fredag och 30mil lördag, igår fick bilen iofs gå några kortare vändor men sista vändan när jag körde hem var ändå på ca 8km så laddningen den tappade vid starten borde den fått igång.
Idag drog startmotorn runt några få varv för att sen sluta helt. Laddningen i batteriet är riktigt dåligt och jag kan tyvärr inte dra någon annan slutsats än att batteriet sjunger på sista versen.

Detta batteri sitter i nu:
Bild

Volvo tar ca 1600kr för det. Ska jag satsa på ett likadant eller finns det andra bättre märken som är värda att satsa på?

mvh
Anders
Jag tror nog att det är samma skräp oavsett vad man köper. Själv dog mitt batteri i vintras och lat som man är köpte jag mitt hos Volvo. Det fungerar utmärkt och har 2 års garanti = enkelt att åka till ÅF om det pajjar i vinter då får dom kasta fram ett nytt :D
YES köpte det kraftigaste dom hade att tillgå, så det vart ett 90Ah, original är det 80 Ah
Har även monterat in en batteriladdare Calix 1205 till motorvärmar kablaget fungerar utmärkt rekommenderas.
Hej på er.
Jag har arbetat med batterier i ca: 10år "VARTA, Bosch" arbetar inte med det idag, och Volvos batterier tillverkas av VARTA (Johnson Controls huvudägare av VARTA, Johnson Controls tillverkar även OPTIMA. Bosch äger 20% i VARTA Automotive batteries.
Rent generellt så är sk. Premium batterier att föredra i moderna bilar, kan vara VARTA, Bosch, OPTIMA, Tudor/Exide, etc.. (Exide äger Tudor och Tudor är ett varumärke i gruppen).
Det pratas mycket om köldstartström och det är mycket viktigt att den motsvarar värdet som biltillverkarna har satt som minimum gräns, gärna en högre siffra (CCA), detta mäts i EN (EU norm) på alla "seriösa" batteritillverkare, kolla det.

Skillnaden mellan "billigare" märken är oftast att dessa köps in i olika fabriker (billigast) runt om i världen (där det finns någon form av överkapacitet ibland), och det som händer är att : Om du har tur så får du ett hyfsat batteri men om du har otur så får du ett mycket sämre pga olika tillverkningsfabriker = ojämn kvalité på samma försäljningsställe.
Premium tillverkarna har jämn och hög kvalité enligt dom specifikationer som biltillverkarna har satt och finns i tillverkningen för kvalité, livslängd, etc..
VOLVO batteriet är ett riktigt bra batteri och problemen brukar vara korta körningar, en bra idé är att ladda batteriet någon gång, alt sätta in en batteriladdare (CALIX, tror det är Ladac som är leverantör, laddaren passar direkt i motorvärmare anslutningarna) säkert o enkelt ni har laddning när motorvärmaren pluggas i =lång livslängd på batteriet.
Det svåra är att veta livslängden på batteriet och kör man dieselvärmare (hårt) så förbrukas batteriet på ett par år.
Självklart så styr plånboken batteriinköpet men oftast så skiljer det några 100:- tals kronor till ett "premium" batteri och det är det garanterat värt.
Detta är självklart mina personliga åsikter.
Ett bra tips för att testa batteriet som ni har är:
Ladda ordentligt 12-18 timmar, låt batteriet "vila" ett par timmar, åk till en tillbehörsfirma/Volvo/Bil-El företag och mäta köldstartströmmen CCA/EN, dom har testinstrument där ni ser kapacitet i % och CCA/EN med siffror. Det brukar inte kosta något alls och tar 2 minuter.

Info OPTIMA. Ett specialbatteri som har ett flertal patent när det gäller konstruktion, NASA var den första utvecklaren av OPTIMA. Det finns en anledning till att dom som tävlar i Dragracing, Rallycross, Rally, Billjud, etc.. använder OPTIMA och det finns tre Batterityper:
OPTIMA Röd=Startbatteri med hög köldstartström: OPTIMA Gul: Djupcyklingsbatteri. OPTIMA Blå: Djupcyklingsbatteri = samma som Gul men med rostfria poler (båtar, etc..). OPIMA Gul & Blå = mycket bra för dieselbilar med värmare.
OPIMA kan med fördel laddas med mer ström (tryck in snöstjärnan på C-TEK laddaren): http://www.optimabatteries.com/us/en/
OBS: Har lite speciella mått men jag tycker själv att det är det klart bästa batterier på marknaden, jag vet inga priser idag men ligger naturligtvis högre, med en betydligt längre livslängd gör att det vara affär i alla fall. OPTIMA Gul: Sitter naturligtvis i min V70II 2,5FT
Gammal tråd!!

Körde med värmaren idag en sväng, cirka 1 minusgrad, och kände att det cranka lite tungt för startmotorn vid start. Ladda batteriet hemma och det verkar som att det är mitt originalbatteri från 2008 som sitter i på 80AH. Gått i snart 20 000 mil så vore ju inte konstigt om det börjar bli trött av ålder och mil...

Är det ett nytt batteri på Volvo som gäller eller vad rekommenderas idag, om det behöver bytas?
rosenlorden skrev:Gammal tråd!!

Körde med värmaren idag en sväng, cirka 1 minusgrad, och kände att det cranka lite tungt för startmotorn vid start. Ladda batteriet hemma och det verkar som att det är mitt originalbatteri från 2008 som sitter i på 80AH. Gått i snart 20 000 mil så vore ju inte konstigt om det börjar bli trött av ålder och mil...

Är det ett nytt batteri på Volvo som gäller eller vad rekommenderas idag, om det behöver bytas?
Går också och funderar lite inför vintern, vårt är också original och nu väntar en ny vinter.
Ska dock först ge det en omgång med CTEKn.
Men tyckte redan förra vintern att det inte var riktigt lika piggt och här nere i söder var det en varm vinter.
Jag köpte nytt batteri i helgen i förebyggande syfte då det gamla hängt med i 10 år och 29500 mil, fungerade bra men man vet aldrig. Tyckte det var bättre att byta innan man står där med död bil.
Blev ett Volvo original igen fast snäppet större, 70Ah 600A istället för 60Ah 520A.
Orsaken till att det blev Volvos batteri igen, gamla har fungerat i 10 år och det med två rediga dräneringar varav ena gången så orkade det inte ens få innebelysningen att glöda och så tog jag det på Volvokortet. Fler skäl behövde inte jag. :)

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]