Hej på er.
Jag har arbetat med batterier i ca: 10år "VARTA, Bosch" arbetar inte med det idag, och Volvos batterier tillverkas av VARTA (Johnson Controls huvudägare av VARTA, Johnson Controls tillverkar även OPTIMA. Bosch äger 20% i VARTA Automotive batteries.
Rent generellt så är sk. Premium batterier att föredra i moderna bilar, kan vara VARTA, Bosch, OPTIMA, Tudor/Exide, etc.. (Exide äger Tudor och Tudor är ett varumärke i gruppen).
Det pratas mycket om köldstartström och det är mycket viktigt att den motsvarar värdet som biltillverkarna har satt som minimum gräns, gärna en högre siffra (CCA), detta mäts i EN (EU norm) på alla "seriösa" batteritillverkare, kolla det.
Skillnaden mellan "billigare" märken är oftast att dessa köps in i olika fabriker (billigast) runt om i världen (där det finns någon form av överkapacitet ibland), och det som händer är att : Om du har tur så får du ett hyfsat batteri men om du har otur så får du ett mycket sämre pga olika tillverkningsfabriker = ojämn kvalité på samma försäljningsställe.
Premium tillverkarna har jämn och hög kvalité enligt dom specifikationer som biltillverkarna har satt och finns i tillverkningen för kvalité, livslängd, etc..
VOLVO batteriet är ett riktigt bra batteri och problemen brukar vara korta körningar, en bra idé är att ladda batteriet någon gång, alt sätta in en batteriladdare (CALIX, tror det är Ladac som är leverantör, laddaren passar direkt i motorvärmare anslutningarna) säkert o enkelt ni har laddning när motorvärmaren pluggas i =lång livslängd på batteriet.
Det svåra är att veta livslängden på batteriet och kör man dieselvärmare (hårt) så förbrukas batteriet på ett par år.
Självklart så styr plånboken batteriinköpet men oftast så skiljer det några 100:- tals kronor till ett "premium" batteri och det är det garanterat värt.
Detta är självklart mina personliga åsikter.
Ett bra tips för att testa batteriet som ni har är:
Ladda ordentligt 12-18 timmar, låt batteriet "vila" ett par timmar, åk till en tillbehörsfirma/Volvo/Bil-El företag och mäta köldstartströmmen CCA/EN, dom har testinstrument där ni ser kapacitet i % och CCA/EN med siffror. Det brukar inte kosta något alls och tar 2 minuter.
Info OPTIMA. Ett specialbatteri som har ett flertal patent när det gäller konstruktion, NASA var den första utvecklaren av OPTIMA. Det finns en anledning till att dom som tävlar i Dragracing, Rallycross, Rally, Billjud, etc.. använder OPTIMA och det finns tre Batterityper:
OPTIMA Röd=Startbatteri med hög köldstartström: OPTIMA Gul: Djupcyklingsbatteri. OPTIMA Blå: Djupcyklingsbatteri = samma som Gul men med rostfria poler (båtar, etc..). OPIMA Gul & Blå = mycket bra för dieselbilar med värmare.
OPIMA kan med fördel laddas med mer ström (tryck in snöstjärnan på C-TEK laddaren):
http://www.optimabatteries.com/us/en/
OBS: Har lite speciella mått men jag tycker själv att det är det klart bästa batterier på marknaden, jag vet inga priser idag men ligger naturligtvis högre, med en betydligt längre livslängd gör att det vara affär i alla fall. OPTIMA Gul: Sitter naturligtvis i min V70II 2,5FT