Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
Nån som vet vad man kan göra åt det förutom att köpa nya. Å hur reder man ut vilken som tickar värst? Vad får man ge för en sats beg spridare ca?
av erut67
Jag tillsätter ca 1,5 dl motorolja, ibland 2-taktsolja till ca 60 liter diesel. Varje gång jag tankar häller jag i lite olja innan jag startar tankningen. Ifall jag inte tillsätter olja knackar spridarna väldigt högt, särskilt på tomgång. Tillsätter jag olja är spridarna lika tysta som när bilen var ny. D5 -02 25-tusen mil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Pratade med en elektro-dieselfirma som sa att man i slitna motorer kan hälla i max 1dl tvåtaktsolja till full tank men inte mer och inte ofta. Sedan finns de speciella medel för slitna motorer att hälla i.
av impalaerik
Tack för svaren! Men ja har provat olja samt stp och liknande utan större skillnad. Den tickar mindre vid kall motor. Vore kul å luska fram vilken som låter högst
av DieselD5
Ett bra knep för att lokalisera knackljud eller andra missljud är att hålla skaftet på en lång mejsel mot örat och andra änden mot tex en spridare så hör man lätt vilken som knackar högt, men akta hår och kläder så dom inte fastnar i några rörliga delar.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]