- tor 30 aug 2012, 08:26
#676693
perhall skrev:Min bestämda uppfattning är att T5 inte motiverar prisskillnaden mot T4. Visst låter 240 hk mycket mer än 180 och visst är den klart snabbare, men 7,9 sek 0-100 mot 8,7 är tveksamt att betala 60 000 för. Dessutom drar den 15% mer soppa både enligt deklarationen och, skulle jag tro, i verkligheten. T5 verkar sälja rätt dåligt också. Den ger ju inte heller något mervärde i form av fler cylindrar eller mjukare gång (som när man köper en 530i istf 528i eller A6 2,8 FSI istf 2,0 TFSI och får två extra cylindrar).Nu var det ju släpvagnen vikten som var i fokus T4 har ju 1300 kg, och då stämmer inte påståendet att en diesel aldrig är ekonomisk i en V70 om man har ett behov av att dra släp över 1300kg.
Tycker även en manuell D2 börjar bli svår att motivera. D3 man har samma EU-mix men är snabbare, låter roligare, går mjukare och är billigare att serva samt bara lite dyrare...
Tycker också man ska köpa en motor man gillar men bland oss bilentusiaster står varken T5 el D2 så högt i kurs (ej heller T4 men den är ju billig:):)/PH
Kan man vara annorlunda, så varför inte
Volvo V70 D4 R-design MY13
Volvo Fh16 540 MY10
http://www.garaget.org/Bilnorden
Volvo V70 D4 R-design MY13
Volvo Fh16 540 MY10
http://www.garaget.org/Bilnorden