Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
perhall skrev:Min bestämda uppfattning är att T5 inte motiverar prisskillnaden mot T4. Visst låter 240 hk mycket mer än 180 och visst är den klart snabbare, men 7,9 sek 0-100 mot 8,7 är tveksamt att betala 60 000 för. Dessutom drar den 15% mer soppa både enligt deklarationen och, skulle jag tro, i verkligheten. T5 verkar sälja rätt dåligt också. Den ger ju inte heller något mervärde i form av fler cylindrar eller mjukare gång (som när man köper en 530i istf 528i eller A6 2,8 FSI istf 2,0 TFSI och får två extra cylindrar).

Tycker även en manuell D2 börjar bli svår att motivera. D3 man har samma EU-mix men är snabbare, låter roligare, går mjukare och är billigare att serva samt bara lite dyrare...

Tycker också man ska köpa en motor man gillar men bland oss bilentusiaster står varken T5 el D2 så högt i kurs (ej heller T4 men den är ju billig:):)/PH
Nu var det ju släpvagnen vikten som var i fokus T4 har ju 1300 kg, och då stämmer inte påståendet att en diesel aldrig är ekonomisk i en V70 om man har ett behov av att dra släp över 1300kg.
av MattiasD
Enzo skrev:
MattiasD skrev:En dieselmotor i V70 är aldrig ekonomiskt lönsam.
Det där får du utveckla!

Min XC70 D5 06a blev ju lönsam från i praktiken första milen. OK ingen V men ändå.
Har ju svårt att se nån mer lönsam modell än 1.6D (D2) eller D5 (om man vill ha prestanda), självklart beroende på hur mkt man kör. Har man tjänstebil så blir väl dieseln ännu mer lönsam i form av 1.6D (D2).

Etanolen får man ju dessutom anta är på utdöende, men det är ju så klart spekulationer. För att inte tala om problemet att hitta bränsle i andra länder. Men, nu var det ju ekonomi vi pratade om. Låt oss säga att man vill ha AWD i sin V70, skulle T6an bli mer ekonomiskt lönsam, i vilket universum då?
Om vi utgår från T4F och antar att bilen drar 1 l/mil E85 till ett pris av 10,59 l. Vi antar också 6000 mil på 3 år och 50% värdeminskning. Dieselpriset är idag 14,74 kr/l. För att dieselbilarna ska kosta lika mycket måste de dra:

D2 0,57 l/mil diesel
D3 0,46 l/mil diesel
D4 0,41 l/mil diesel

D2 kanske man med vilja köra på 0,57 l/mil, men du måste under den förbrukningen för att det ska vara lönsamt. Det finns också anledning att anta att dieselpriset kommer att stiga mer än bensin och etanol.

Jag förstår inte hur ett förnyelsebart bränsle kan vara utdöende. Andra länder satsar mer och mer och nu finns t ex Prius i etanolutförande. Jag vet två bränslen som försvinner på sikt, och det är bensin och diesel.
av MattiasD
Bilnörden skrev:
Jo, den blir lönsam den dagen man ska dra ett släp som väger 1301kg. Vilket är mest lönsamt D4 eller T5?
Ekonomiskt lönsamt att dra släp blir det väl aldrig? Och den får väl ändå dra 1600 kg?

Jag håller med att man inte ska hålla på att räkna på en bil utan välja med andra aspekter. Att jag sitter och räknar är mest för att visa att en dieselbil sällan är ekonomisk lönsam fast många tvärsäkert påstår det.
Användarvisningsbild
av poseidon
MattiasD skrev:
Enzo skrev:
Det där får du utveckla!

Min XC70 D5 06a blev ju lönsam från i praktiken första milen. OK ingen V men ändå.
Har ju svårt att se nån mer lönsam modell än 1.6D (D2) eller D5 (om man vill ha prestanda), självklart beroende på hur mkt man kör. Har man tjänstebil så blir väl dieseln ännu mer lönsam i form av 1.6D (D2).

Etanolen får man ju dessutom anta är på utdöende, men det är ju så klart spekulationer. För att inte tala om problemet att hitta bränsle i andra länder. Men, nu var det ju ekonomi vi pratade om. Låt oss säga att man vill ha AWD i sin V70, skulle T6an bli mer ekonomiskt lönsam, i vilket universum då?
Om vi utgår från T4F och antar att bilen drar 1 l/mil E85 till ett pris av 10,59 l. Vi antar också 6000 mil på 3 år och 50% värdeminskning. Dieselpriset är idag 14,74 kr/l. För att dieselbilarna ska kosta lika mycket måste de dra:

D2 0,57 l/mil diesel
D3 0,46 l/mil diesel
D4 0,41 l/mil diesel

D2 kanske man med vilja köra på 0,57 l/mil, men du måste under den förbrukningen för att det ska vara lönsamt. Det finns också anledning att anta att dieselpriset kommer att stiga mer än bensin och etanol.

Jag förstår inte hur ett förnyelsebart bränsle kan vara utdöende. Andra länder satsar mer och mer och nu finns t ex Prius i etanolutförande. Jag vet två bränslen som försvinner på sikt, och det är bensin och diesel.
Fast du räknar bara på 3 år. En bil håller ju längre än så.
av Enzo
MattiasD skrev:
Enzo skrev:
Det där får du utveckla!

D2 0,57 l/mil diesel
D3 0,46 l/mil diesel
D4 0,41 l/mil diesel

Med spekulationer lutade mot den egna uppfattningen kan man ju bevisa vad som helst. Vi kan ju kanske anta att etanolbilen sjunker mer i värde än dieseln då, så är det ju faktiskt idag. Och att etanolbilarna visar sig dra mer än uppgivet. Hepp, då är saken tydligen rätt annorlunda. Vi kanske ocksp kan spekulera i att E85 stiger i pris med några kronor.

Problemet med etanol är ju hur det framställs och jag rä rätt övertygad om att det är utdöende, vilket ju även de fossila bränslena är. Men innan så får vi se fler pluginhybrider med diesel. De flesta länder satsar ju knappast på etanol, se bara hur det ser ut runt om.

Men hur det än är, så bevisar du ju själv att en D2 ger bättre ekonomi så det räcker ju där faktiskt. Och ju mer man kör, desto mer lönar sig diesel, det lär ju alltid finnas en brytpunkt.

Men återigen, jag förbluffas alltid över hur folk kan lägga så stor vikt vid den lilla kostnaden som bränslet ändå är. Nån krona hit eller dit i milkostnad, och sedan köper de asfeta dyra däck som drar mer bränsle, kostar multum och är sämre i regn. Som exempel bara. en ny bil i den här klassen kostar väl allt mellan 40-60 kronor milen, att då tjafsa om 1-2 spänn blir ju larvigt.

Ska man tänka ekonomiskt är nog ett SL-kort och sedan hyrbil vid behov det bästa.
av MattiasD
Spoiler »
Vissa antagande och avgränsningar måste man ju göra. Men om du som påstår att diesel är lönsamt, varsågod att presentera kalkylen!

Jag visar att D2 måste dra 0.57 l/mil med dagens bränslepris för att den ska kosta lika som T4F. Men sett över ett helt år med bränslevärmare i D2 (för att få värme i kupen) ligger förbrukningen troligen över. Andrahandsvärde går alltid att spekulera i och det finns mycket som tyder på att dieselbilen inte kommer att ha samma värde om några år som idag. Så därför väljer jag att räkna på 50%.

Dieselmotorn är i sig fördyrande liksom hybrid tekniken. Syftet med hybridteknik är ju att minska utsläppen och det motverkas om man väljer en förbränningsmotor med de smutsigaste avgaserna. Så den kombinationen känns dum. Bättre med hybridteknik kombinerad med en snål otto som naturligtvis ska gå förnyelsebart som etanol.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
MattiasD skrev:
Bilnörden skrev:
Jo, den blir lönsam den dagen man ska dra ett släp som väger 1301kg. Vilket är mest lönsamt D4 eller T5?
Ekonomiskt lönsamt att dra släp blir det väl aldrig? Och den får väl ändå dra 1600 kg?

Jag håller med att man inte ska hålla på att räkna på en bil utan välja med andra aspekter. Att jag sitter och räknar är mest för att visa att en dieselbil sällan är ekonomisk lönsam fast många tvärsäkert påstår det.
Hade för mig att T4 bara fick dra 1300kg, vet inte varför. Ber om ursäkt för mina grodor.
Användarvisningsbild
av Knight8806
MattiasD, det är just detta som Enzo vill få fram i sin diskussion. Att jämföra 1 krona hit och dit är löjligt då det är många andra faktorer som spelar in. Din kalkyl baseras på ett fast literpris på både etanol och diesel, vilket inte troligt. Att argumentera hur mycket en bil ska dra räknat i dag och tre år framöver (allt annat lika) för att den ska vara "lönsam" är också befängt.

Om man ska spekulera i vilket drivmedel som är utdöende kan man också vända på steken och säga att etanolen är utdöende, eftersom den är dyr att framställa (dvs. det går åt mer än vad som är lönsamt att framställa etanol). Det är också svårt att hitta tankstationer som säljer etanol utanför Sveriges gränser. Enda anledningen till att det fortfarande säljs etanol i vårt land idag är för att alla är så förbaskat "miljömedvetna". Jag har pratat med många säljare av olika bilmärken och inte EN ENDA har rekommenderat en etanolbil! Kanske har det att göra med antalen mil man kör per år, vilket i mitt fall är strax under 2000 mil.

Kolla bara vad som sker i USA. Man tar bilar som drivs på etanol och konverterar dem så att de endast kan köra på bensin, varför? För det finns ingen marknad.
Bättre med hybridteknik kombinerad med en snål otto som naturligtvis ska gå förnyelsebart som etanol.
Jag önskar också en mer miljövänlig diesel, men vart i hela världen får man tag på "snåla ottomotorer"?
av MattiasD
Det var ju Enzo som tvärsäkert påstod att det är billigast att köra dieselbil. Jag håller med och jag är själv emot att räkna kr och ören, men gjorde det enbart som motreaktion till dessa tvärsäkra påståenden.

Handlarna vill sälja en dieselbil...den är dyrare och därmed mer förtjänst och därför rekommenderas den till folk. Men de flesta kör under 1500 mil och borde med all logik inte välja en dieselbil. Att konvertera en flexifuelbil till ren bensinbil är nog det korkaste jag läst på länge. Det får du gärna bidra med länk.

Det finns många snåla ottomotorer...Volvos T4F är en liksom VW TSI motorer.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
En V70 med diesel motor kostar för mycket i inköp för att vara ekonomiskt försvars bart. Skillnaden på min D4 och T4 är 60 000kr, hur mycket bensin/etanol får man för den pengen?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]