Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stutte
Hade liknande problem under ett par års tid. Startade ibland inte efter kortare turer, men startade igen efter att ha väntat mellan 15 min och 5 timmar. Det gick inte att få fram vettiga felkoder. Jag bytte vevaxelgivare och kamaxelslägesgivare utan resultat. Efter flera verkstadsbesök togs den in på gymnasieskolans fordonsutbildning, dit jag fick komma direkt den inte startade. De provade med att sätta in en styrenhet till tändningen från en undervisningsmotor med samma tändsystem och se! Den startade! Satte tillbaka den gamla och bilen var död. Beställde en begagnad från bildemontering för 1650 kr (8000 kr ny) och den har gått som en klocka sen dess i snart 3 år. Ditt problem låter väldigt likt och mitt råd är att hitta nån som har en 850 med samma tändsystem (finns flera olika) och prova byta. Alt chansa och köpa en begagnad. Styrenheten sitter till vänster i motorrummet i en plastlåda. Ser ut som en gammal bilstereo.
av DBS
Nu har bilen varit hos en "hobbymekare" och han tog fram felkoden direkt ur bilens felsökningssytem:
-Kamaxelgivare felaktig! Fattar inte varför inte verkstade fick fram det.
Delen är nu utbytt, och peppar peppar ta i trä, så fungerar den perfekt! :)

Tack för alla råd och tips!
Missljud -22 V60 T6

Låter videon jag länkar till nedan tala[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]