Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brände av 90mil till igår i Passaten, så nu har jag runt 240mils erfarenhet och jag måste säga att jag gillar den mer och mer.

Motorn är inte helt dum när man lärt sig hantera den. Det som är stönigt är att den vid planflykt gärna ligger på 1200rpm men vill man gasa måste man upp till 1800-2000 någonstanns för att det skall hända något. Så nedväxling från 6 till 4 är inte alls ovanligt. Men den går helt okej mellan 1800-3500rpm.

Farthållarspaken är extremt irriterande när man är van med volvos rattknappar. Dels är småjusteringar otroligt bökiga att få till, men den är också lätt att oavsiktligt stänga när man bara vill pausa den.

Placeringen av gaspedalen bakom mittkonsollen är svårt att sluta irritera sig över. Jag har fortfarande känningar i fotleden idag, dagen efter. Det samma gäller träsmaken, det känns idag att jag satt 9 timmar i passaten igår, så upplever jag det inte med volvos säten.

Den gjorde av med 0,55 igår vid pump. Då var det 80mil motorväg i 100-140km/h och 10 mil landsväg i 50-70-90. Helt okej tycker jag med tanke på att den faktiskt inte är undermotoriserad även om det inte är en raket.

/Martin
Min D5 2012 växlar också av sig själv, i manuella läget, om varvtalet blir för högt eller för lågt, samt om man gör kickdown.

Körde en Audi A3 häromdagen, med en idiotisk farthållarspak osynlig bakom ratten. Samma sjuka som Mercedes har. De har väl varit på samma oktoberfest.
Men jag håller med om att det fungerade bäst som jag hade det i min 850, där farthållarfunktionen satt inbyggd i blinkersspaken. Men det skulle inte gå på det sättet här, eftersom det nu behövs knappar till att justera avståndet till framförvarande bil också.

Att farthållaren behöver aktiveras först är nog bra, när man har rattknappar, eftersom det är lättare att råka trycka till + eller -, så farthållaren startar, av misstag då.

Att regnsensorn måste aktiveras när man ska köra är bra. Det behöver inte gå lång tid på vintern innan torkarna fryser fast, och då vill man inte att de ska starta av sig själva.

Huruvida man manuellväxlar till höger eller vänster (Volvo ändrar sig varje gång de ändrar nåt på växelväljaren, känns det som) eller om man växlar upp eller ner framåt, det känns som om det kvittar på en sån här bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, det är ju det "enda" som fungerar smärtfritt. Skall man in och laborera mellan 10-talen är det ett väldigt fipplande med att hålla precis rätt tid på spaken. Dessutom måste man vänta på att farten uppnåtts för att kunna ställa ental, inte som på volvo att man väljer vilken hastighet man vill köra i och sedan fixar bilen det. VW är lite tvärt om.

/Martin
av mattish
Mycket av det som vi tar upp i den här tråden är ju just att man måste vänja sig vid saker och ting. Någon skrev av placeringen av spaken till farthållaren bakom ratten är idiotisk. Det är ju där man har fingrarna. Det är idiotiskt till dess att man använt den 2-3 gånger och vet hur man ska styra den.

sen kan man som sagt ändra i 10 steg genom att dra upp eller ner. Ska man ändra en steg så håller man antingen uppe/nere eller drar spaken mot sig.
Trots att jag kört Volvon i snart 550 mil så trycker jag fortfarande av samtal i telefonen ibland genom att trycka exit på rattens högra sida. Fruktansvärt irriterande!

Regnsensorn fungerar inte på passaten förrän du kört en bit. Lika irriterande det med det räcker att dutta till den om man vill att den ska börja gå tidigare.

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]