- tis 28 aug 2012, 08:37
#676107
Jag brände av 90mil till igår i Passaten, så nu har jag runt 240mils erfarenhet och jag måste säga att jag gillar den mer och mer.
Motorn är inte helt dum när man lärt sig hantera den. Det som är stönigt är att den vid planflykt gärna ligger på 1200rpm men vill man gasa måste man upp till 1800-2000 någonstanns för att det skall hända något. Så nedväxling från 6 till 4 är inte alls ovanligt. Men den går helt okej mellan 1800-3500rpm.
Farthållarspaken är extremt irriterande när man är van med volvos rattknappar. Dels är småjusteringar otroligt bökiga att få till, men den är också lätt att oavsiktligt stänga när man bara vill pausa den.
Placeringen av gaspedalen bakom mittkonsollen är svårt att sluta irritera sig över. Jag har fortfarande känningar i fotleden idag, dagen efter. Det samma gäller träsmaken, det känns idag att jag satt 9 timmar i passaten igår, så upplever jag det inte med volvos säten.
Den gjorde av med 0,55 igår vid pump. Då var det 80mil motorväg i 100-140km/h och 10 mil landsväg i 50-70-90. Helt okej tycker jag med tanke på att den faktiskt inte är undermotoriserad även om det inte är en raket.
/Martin
Motorn är inte helt dum när man lärt sig hantera den. Det som är stönigt är att den vid planflykt gärna ligger på 1200rpm men vill man gasa måste man upp till 1800-2000 någonstanns för att det skall hända något. Så nedväxling från 6 till 4 är inte alls ovanligt. Men den går helt okej mellan 1800-3500rpm.
Farthållarspaken är extremt irriterande när man är van med volvos rattknappar. Dels är småjusteringar otroligt bökiga att få till, men den är också lätt att oavsiktligt stänga när man bara vill pausa den.
Placeringen av gaspedalen bakom mittkonsollen är svårt att sluta irritera sig över. Jag har fortfarande känningar i fotleden idag, dagen efter. Det samma gäller träsmaken, det känns idag att jag satt 9 timmar i passaten igår, så upplever jag det inte med volvos säten.
Den gjorde av med 0,55 igår vid pump. Då var det 80mil motorväg i 100-140km/h och 10 mil landsväg i 50-70-90. Helt okej tycker jag med tanke på att den faktiskt inte är undermotoriserad även om det inte är en raket.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts