Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammen
Hej jag vet inte hur jag ska göra om jag ska byta olja i automaten eller inte.
Jag har läst en del om det men där en del säger att man inte ska byta olja om den inte går som taxi tex.
Medan andra säger byt om den ser svart ut vilken färg min olja har i automaten luktar inte bränd men illa.
Den växlar hårt upp till 2an sen över 50 km/h så växlar den mjukt.Det är ganska jobbigt då huvudet nästan rycker till.
Kom gärna med tips och råd hur jag ska göra.... Tack
Användarvisningsbild
av Nexus
finns inget förlora på byta oljan.... jag byter olja i lådan på min manuella fast det ej ska behövas.
av Uninium
Har bytt i min också då den växlar hårt till 2an,i mitt fall hjälpte det inte.

Men det är aldrig fel med ett byte,har du tur så hjälper det..
Användarvisningsbild
av js1
Haft min 96:a sen ny. Har nu gått 16000 mil och jag har bytt oljan vid 7 resp 14 tusen mil. Man märker en marginell skillnad i växlingarna efter varje byte men den växlar fortfarande (och har alltid gjort) hårt på de lägre växlarna.
Användarvisningsbild
av StringerBell
I det där reklambladet man får med Volvokort-fakturan finns det en frågespalt som tar upp frågan. Om jag minns rätt ur minnet var det någon som frågade om automatlådorna till volvo rasar efter 30000mil, och svaret löd att det behöver de inte alls göra om man servar dem (med oljebyte?). Jag har tyvärr inte sparat reklambladet.

Även om det inte ingår i någon service så erkänner Volvo att det behövs.
av hammen
Ha köpt oljan idag en 20 liters dunk och tratt.Men var köper jag o-ring till slangen som går till kylaren?Den där klämringen behöver jag med som man sätter på slangen till kylaren.Hoppas någon vet var det finns.Tack
av dalldall
första gången efter 12000 mil, sedan var 6000 mil enligt min lokale autlådereperatör, nog extra viktigt på lådor där filtret sitter inne i lådan, idiotisk konstruktion vilket det gör på 850, vår 855 aut gick bra tills den slutade driva.
Användarvisningsbild
av js1
Ett hett tips på o-ring och klamma är hos din lokala Volvohandlare. 8)
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]