Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallenborg
Hej!
Jag har just registrerat mig. Jag har kollat lite på forumet och konstaterat att det finns många duktiga tekniker här. Jag såg att det fanns en hel del skrivet om det problemet jag har men jag kan inte låta bli att starta en ny tråd. Jag har aldrig plockat av en topp på en sådan här bil så det kan sluta hur som helst.
Motorn trycker ut vattnet genom locket på expansionskärlet. Om bilen stått still och blivit helt kall finns det fortfarande högt tryck i kylsystemet efter 12 timmar. Jag har inte mätt hur högt trycket är med jag skulle tro att det kan vara närmare 1 bar, locket öppnar vid 1,5 bar. Att trycket stiger när motorn blir varm är ju inte konstigt eftersom vattnets volym ökar.
Temperaturen står på ungefär mitten.
Till saken hör också att miljölampan tänds och felkoden P0302 kan avläsa från felkodsläsaren. Raderar jag felkoden släcks lampan. Felkoden talar om att 2:ans cylinder misständer. Man kan ibland höra att en cylinder saknas (den liksom tuffar) och efter en stund tänds miljölampan igen. Efter en liten stund uppgör tuffandet och allt verkar normalt. Så håller det på från och till hela tiden. Detta märks bäst på tomgång, vid 1500 varv hörs inte ”tuffande”
Jag plockade bort tändstiften för att göra ett kompressionsprov. Alla cylindrar visade mellan 14 och 15 bar utom cylinder 2 som visade 17 bar. När jag tittade ner i tändstiftshålen så var kolvarna på fyra cylindrar helt torra men på tvåans cylinder verkade finnas en tunn oljefilm. Något vatten i cylindrarna kunde jag inte se och tändstiften såg bra ut.
Vad kan det vara för fel? Spricka i toppen, trasig packning eller något annat elände? Något måste det vara som trycksätter systemet? Om det varit ångbildning skulle ju trycket försvunnet när motorn kallnat och man borde snarare få ett visst undertryck. Det verkar också som att den bygger tryck snabbare i systemet när motorn blivit varm.

Wallenborg
av Wallenborg
:oops: Volvo V70 från 1998. Motorkod B5254S.
Det har jag inte kollat. Måste be någon hjälpa mig med det för mitt luktsinne är mycket dåligt.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ett känt fenomen är ju att packningen i locket ger upp och tätar dåligt. Och detta kylsystem ska normalt ha över 1 bars tryck vid drifttemp.
av Wallenborg
Till Kebabpizza.
Det konstiga är att trycket finns kvar långt efter att motorn kallnat, mer än 12 timmar. Det borde ju läcka åt andra hållet?
Men kanske det kan bli sådana här fenomen om packningen är trasig Med en spricka kanske det blir annorlunda?

Glömde att tala om att locket till expansionkärlet är nytt.

Wallenborg
av Wallenborg
Till Kebabpizza.

Något läckage finns inte eftersom det finns ett högt tryck i systemet i över 12 timmar efter motorn stängts av. Nu har jag dock avslutat letandet för jag lyckades få bilhandlaren att ta tillbaka eländet jag köpte av honom. Köpte bilen förra helgen i Vetlanda och efter kört ca 8 mil var vattnet i expansionskärlet bort. Jag var i kontakt med en erfaren bil-skruvare och han tyckte att det bästa var att byta motorn. Med motor och övriga delar + jobb skulle det bli 15000:-. I och med att den måttligt seriösa bilhandlaren efter mycket om och med, tog tillbaka bilen så slutade mina kostnader runt 5000:- istället. :(
av stew
Wallenborg skrev:Nu har jag dock avslutat letandet för jag lyckades få bilhandlaren att ta tillbaka eländet jag köpte av honom. Köpte bilen förra helgen i Vetlanda och efter kört ca 8 mil var vattnet i expansionskärlet bort. Jag var i kontakt med en erfaren bil-skruvare och han tyckte att det bästa var att byta motorn. Med motor och övriga delar + jobb skulle det bli 15000:-. I och med att den måttligt seriösa bilhandlaren efter mycket om och med, tog tillbaka bilen så slutade mina kostnader runt 5000:- istället. :(
Hur många mil hade den gått?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]