Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
stort tack thalas och det påvisar att volvosupporten har fel igen alltså....

Har själv sett A läget i en hallbil men tänkte inte på om den hade DS eller ej...

Du är 110% på att du har en MY13? ja det är väl klart som korvspat iofs hehe
Användarvisningsbild
av laser2
LOTEZ skrev:WTF?!

Frågade Volvo Support om "A" läget.. Dom svarar enl nedan men samtidigt skriver thalas att han INTE har A samt att ljuset lyser konstant. Kanske du kollade på kvällen? Kanske är Läge A för tunneldetektering osv men att halvljuset vid goda väderförhållanden är släckt?

@thalas - lust o kolla ditt ljus dagtid? (om det nu var kväll när du kollade sist.

"Hej -LOTEZ-

Läge A finns på V60 MY13 och man behöver inte ha driversupport för detta.
Med vänliga hälsningar/Best Regards
Pan Gray
Kundsupport"

edit: Jag tror givetvis Volvosupporten har fel i detta läge....
Har lusläst manualen till V60 och det står så här gällande ljusvredet:
AUTO:
Halvljus(*)/Släckt halvljus vid bra ljusförhållanden. Funktionen "Tunneldetektering*" aktiverar halvljus vid dåliga ljusförhållanden. Funktionen "Helljus med automatisk aktivering*" kan användas. Helljusblink fungerar i detta läge.
(*) Gäller vissa marknader.

(Helljus med automatisk aktivering - AHB - är väl en del av Driver Support-paketet om jag förstått saken rätt.) :???:

I manualen står detta angående Tunneldetektering:
I bilar med regnsensor känner regnsensorn av det ändrade ljusförhållandet när bilen t. ex. körs in i en tunnel, och på marknader utan automatiskt halvljus aktiveras inom en sekund halvljuset. Ca 20 sekunder efter det att bilen körts ut ur tunneln, deaktiveras halvljuset. Observera! – ljusreglaget måste vara i läge AUTO för att tunneldetekteringen ska fungera.

Min slutsats är att på en svensk bil så finns AUTO-läge om bilen har Driver Support-paket och att den enda funktionen då är att man kan få automatiskt helljus.
I ett land utan krav på DRL/halvljus finns AUTO-läge om bilen har regnsensor och då för funktionen Tunneldetektering och eventuellt också AHB.
av LOTEZ
Snyggt

Men jag har regnsensor på min beställda. Misstänker att även thalas har det på sin..
Din slutsats är då att jag har auto halvljus men inte helljusass (vilket kvittar för mig) trots avsaknad av autoläge på vredet?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
LOTEZ skrev:Snyggt

Men jag har regnsensor på min beställda. Misstänker att även thalas har det på sin..
Din slutsats är då att jag har auto halvljus men inte helljusass (vilket kvittar för mig) trots avsaknad av autoläge på vredet?
Tror inte att svenska bilar påverkas så mycket av det eftersom vi inte får enligt lag köra med släckt halvljus. Men länder där dom inte har krav på halvljus, där kan man köra med släckt belysning och bilen tänder ljuset automatiskt i en tunnel eller när det mörknar. Så tänker jag men behöver inte vara rätt på någotvis.

Edit: Med krav på halvljus menar jag att man inte får köra med helt ner släckt bil eller med endast p-ljus.
Senast redigerad av 1 Bilnörden, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av laser2

Har du även Driver Support?
Om inte kan det förklara varför du inte har något AUTO-läge.

Min slutsats är att på svenska bilar är en eventuell AUTO-funktion endast för aktivt helljus (AHB i Driver Support-paketet).
Användarvisningsbild
av Bilnörden
laser2 skrev:

Har du även Driver Support?
Om inte kan det förklara varför du inte har något AUTO-läge.

Min slutsats är att på svenska bilar är en eventuell AUTO-funktion endast för aktivt helljus (AHB i Driver Support-paketet).
Tror det oxå..
av LOTEZ
Inte fått bilen ännu... (4-5v kvar)

Får se när den väl kommer då. Inte handlat DS...

Att det är olagligt o köra med halvljus stämmer inte i Sverige längre.. Rullar massvis med svenska bilar på vägarna MY11 typ och fram men då har man som sagt DRL istället.... Något som Volvo fått dispens på och dessutom dragit ut på tiden att införa..

V50/S40 fick ju möjlighet att byta ut dimljusen till DRL alldeles i slutet på sin livscykel....
Användarvisningsbild
av Bilnörden
LOTEZ skrev:Inte fått bilen ännu... (4-5v kvar)

Får se när den väl kommer då. Inte handlat DS...

Att det är olagligt o köra med halvljus stämmer inte i Sverige längre.. Rullar massvis med svenska bilar på vägarna MY11 typ och fram men då har man som sagt DRL istället.... Något som Volvo fått dispens på och dessutom dragit ut på tiden att införa..

V50/S40 fick ju möjlighet att byta ut dimljusen till DRL alldeles i slutet på sin livscykel....
Jo jag vet, men kravet finns fortfarande men man får enligt eu regler byta ut halvljuset mot drl. För att förtydliga så får man inte köra med släckt bil eller med endast p-ljus, det var det jag menade i mitt inlägg, borde skrivit detta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]

Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]

Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]