LOTEZ skrev:WTF?!
Frågade Volvo Support om "A" läget.. Dom svarar enl nedan men samtidigt skriver thalas att han INTE har A samt att ljuset lyser konstant. Kanske du kollade på kvällen? Kanske är Läge A för tunneldetektering osv men att halvljuset vid goda väderförhållanden är släckt?
@thalas - lust o kolla ditt ljus dagtid? (om det nu var kväll när du kollade sist.
"Hej -LOTEZ-
Läge A finns på V60 MY13 och man behöver inte ha driversupport för detta.
Med vänliga hälsningar/Best Regards
Pan Gray
Kundsupport"
edit: Jag tror givetvis Volvosupporten har fel i detta läge....
Har lusläst manualen till V60 och det står så här gällande ljusvredet:
AUTO:
Halvljus(*)/Släckt halvljus vid bra ljusförhållanden. Funktionen "Tunneldetektering*" aktiverar halvljus vid dåliga ljusförhållanden. Funktionen "Helljus med automatisk aktivering*" kan användas. Helljusblink fungerar i detta läge.
(*) Gäller vissa marknader.
(Helljus med automatisk aktivering - AHB - är väl en del av Driver Support-paketet om jag förstått saken rätt.) :???:
I manualen står detta angående Tunneldetektering:
I bilar med regnsensor känner regnsensorn av det ändrade ljusförhållandet när bilen t. ex. körs in i en tunnel, och på marknader utan automatiskt halvljus aktiveras inom en sekund halvljuset. Ca 20 sekunder efter det att bilen körts ut ur tunneln, deaktiveras halvljuset. Observera! – ljusreglaget måste vara i läge AUTO för att tunneldetekteringen ska fungera.
Min slutsats är att på en svensk bil så finns AUTO-läge om bilen har Driver Support-paket och att den enda funktionen då är att man kan få automatiskt helljus.
I ett land utan krav på DRL/halvljus finns AUTO-läge om bilen har regnsensor och då för funktionen Tunneldetektering och eventuellt också AHB.