- fre 27 okt 2006, 16:26
Ett bättre alternativ är nog:
BSR har tagit fram trimsats som gör bilen till Flexifuel E85
http://www.bsrab.se/product_news/30/
Nu börjar det hända grejjer...!! Nu har BSR tagit fram en PPC-trim som gör din SAAB 95 till en riktig Flexifuel samt att du får upp till 229hk istället för 180hk. Detta kostar 9.400kr..!!! i princip som en vanlig trimnings box från dom..!!
Man kan alltså trimma bilen via diagnosuttaget på några minuter, helt utan mekanisk åverkan på bilens styrenhet, du behöver inte änns öppna motorhuven.
Very Happy
Nu väntar jag bara på att den kommer till Volvo V70 2.5T oxå..!!!
Har fått några svar från ÅF på mitt mail jag skickade:
Mailet:
Såg att BSR har släppt en PPC som gör "bensin" SAAB 95 till en flexifuel (alltså för E85 och bensin i valfri blandning), min fråga är när ni tror att jag kan få motsvarande PPC till min V70 2.5T 2005 så den går att köra på valfri blandning av bensin och E85? Är mycket intresserad av detta..!!!
Är kallstarterna vintertid lösta på den PPC man släppt till SAABen eller rekommenderar ni att man blandar lite extra bensin under de kallaste vinterdagarna?
Vad jag förstod så ger SAABens Etanoltrim (2.0t 150hk orginal) 219hk med 100% E85, men om man kör den på bensin när den är Etanoltrimmade tappar man hästkrafter då eller är det även med 100% bensin 219hk?
Mvh Lello
Svar 1:
Hej Lello
Finns tyvärr inget datum för volvo ännu men det kommer,
troligtvis inte lika enkelt som på saabarna men nästan.
Håll utkik på saiten så fort det är klart kommer det upp där.
Svar 2:
Kallstarten är löst i styrprogrammet.
Med bensin blir det: 197Hp@5200rpm and 356Nm@2700rpm.
Kan inte svara på när det blir klart till din bil. det bästa du kan
göra är att anmäla dej i vårt nyhetsbrev då får du info när det är
klart.
Utveckling pågår och det släpps så fort det är testat o klart.
---------------------
Jag frågade oxå hur många hk han trodde 2,5T skulle få med e85 trimmet och jag fick detta svar:
Hej
En REN gissning är att du landar runt 250 -260 hp.
Jag får ingen information om detta förrän det är klart BSR vet inte
heller förrän det är testat o klart.
Dom släpper det direkt när det är färdigt. Det kan vara nästa vecka
eller flera månader.
Tyvärr så kan man inte ge bättre svar.
BSR har tagit fram trimsats som gör bilen till Flexifuel E85
http://www.bsrab.se/product_news/30/
Nu börjar det hända grejjer...!! Nu har BSR tagit fram en PPC-trim som gör din SAAB 95 till en riktig Flexifuel samt att du får upp till 229hk istället för 180hk. Detta kostar 9.400kr..!!! i princip som en vanlig trimnings box från dom..!!
Man kan alltså trimma bilen via diagnosuttaget på några minuter, helt utan mekanisk åverkan på bilens styrenhet, du behöver inte änns öppna motorhuven.
Very Happy
Nu väntar jag bara på att den kommer till Volvo V70 2.5T oxå..!!!
Har fått några svar från ÅF på mitt mail jag skickade:
Mailet:
Såg att BSR har släppt en PPC som gör "bensin" SAAB 95 till en flexifuel (alltså för E85 och bensin i valfri blandning), min fråga är när ni tror att jag kan få motsvarande PPC till min V70 2.5T 2005 så den går att köra på valfri blandning av bensin och E85? Är mycket intresserad av detta..!!!
Är kallstarterna vintertid lösta på den PPC man släppt till SAABen eller rekommenderar ni att man blandar lite extra bensin under de kallaste vinterdagarna?
Vad jag förstod så ger SAABens Etanoltrim (2.0t 150hk orginal) 219hk med 100% E85, men om man kör den på bensin när den är Etanoltrimmade tappar man hästkrafter då eller är det även med 100% bensin 219hk?
Mvh Lello
Svar 1:
Hej Lello
Finns tyvärr inget datum för volvo ännu men det kommer,
troligtvis inte lika enkelt som på saabarna men nästan.
Håll utkik på saiten så fort det är klart kommer det upp där.
Svar 2:
Kallstarten är löst i styrprogrammet.
Med bensin blir det: 197Hp@5200rpm and 356Nm@2700rpm.
Kan inte svara på när det blir klart till din bil. det bästa du kan
göra är att anmäla dej i vårt nyhetsbrev då får du info när det är
klart.
Utveckling pågår och det släpps så fort det är testat o klart.
---------------------
Jag frågade oxå hur många hk han trodde 2,5T skulle få med e85 trimmet och jag fick detta svar:
Hej
En REN gissning är att du landar runt 250 -260 hp.
Jag får ingen information om detta förrän det är klart BSR vet inte
heller förrän det är testat o klart.
Dom släpper det direkt när det är färdigt. Det kan vara nästa vecka
eller flera månader.
Tyvärr så kan man inte ge bättre svar.
Glada hälsningar Lello
Volvo V70 2.5T 2005 Business ++
Volvo V70 2.5T 2005 Business ++