Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lello
Ett bättre alternativ är nog:

BSR har tagit fram trimsats som gör bilen till Flexifuel E85

http://www.bsrab.se/product_news/30/

Nu börjar det hända grejjer...!! Nu har BSR tagit fram en PPC-trim som gör din SAAB 95 till en riktig Flexifuel samt att du får upp till 229hk istället för 180hk. Detta kostar 9.400kr..!!! i princip som en vanlig trimnings box från dom..!!
Man kan alltså trimma bilen via diagnosuttaget på några minuter, helt utan mekanisk åverkan på bilens styrenhet, du behöver inte änns öppna motorhuven.
Very Happy

Nu väntar jag bara på att den kommer till Volvo V70 2.5T oxå..!!!

Har fått några svar från ÅF på mitt mail jag skickade:

Mailet:
Såg att BSR har släppt en PPC som gör "bensin" SAAB 95 till en flexifuel (alltså för E85 och bensin i valfri blandning), min fråga är när ni tror att jag kan få motsvarande PPC till min V70 2.5T 2005 så den går att köra på valfri blandning av bensin och E85? Är mycket intresserad av detta..!!!

Är kallstarterna vintertid lösta på den PPC man släppt till SAABen eller rekommenderar ni att man blandar lite extra bensin under de kallaste vinterdagarna?
Vad jag förstod så ger SAABens Etanoltrim (2.0t 150hk orginal) 219hk med 100% E85, men om man kör den på bensin när den är Etanoltrimmade tappar man hästkrafter då eller är det även med 100% bensin 219hk?

Mvh Lello

Svar 1:
Hej Lello
Finns tyvärr inget datum för volvo ännu men det kommer,
troligtvis inte lika enkelt som på saabarna men nästan.
Håll utkik på saiten så fort det är klart kommer det upp där.

Svar 2:
Kallstarten är löst i styrprogrammet.
Med bensin blir det: 197Hp@5200rpm and 356Nm@2700rpm.
Kan inte svara på när det blir klart till din bil. det bästa du kan
göra är att anmäla dej i vårt nyhetsbrev då får du info när det är
klart.
Utveckling pågår och det släpps så fort det är testat o klart.

---------------------

Jag frågade oxå hur många hk han trodde 2,5T skulle få med e85 trimmet och jag fick detta svar:

Hej
En REN gissning är att du landar runt 250 -260 hp.
Jag får ingen information om detta förrän det är klart BSR vet inte
heller förrän det är testat o klart.
Dom släpper det direkt när det är färdigt. Det kan vara nästa vecka
eller flera månader.
Tyvärr så kan man inte ge bättre svar.
av JK24T
Just in case... min son har en Flextec till salu om någon är intereserad.
Dessutom, E85 kommer att bli E75 i november, gissa varför :)

- Johan
av Peelle
Jag fattar inte detta med etanol....

Glöm promillena
i PRINCIP är etanol ca 30% billigare än benzin
i PRINCIP drar bilen ca 30% mer med etanol, vari ligger vinsten????????
Ja jag vet att det går att feta/ladda på mer med etanol och således få ut mer effekt men ekonomiskt?????

Peelle
Användarvisningsbild
av _Rick_
Tja. skulle man vara intresserad av att det skulle vara ett miljöskäl att köra E85 så skulle ju staten sälja E85 kraftigt reducerat.

Men nu är det inte så... :)

Samma sak med Dieseln.. varför skall skatten vara så hög för oss i Sverige? Jo, den drar mindre bränsle. Så för att komma upp i skatteintäkter till staten så fetar de på skatten så att man måste köra mer för att komma i break-even.

Lite fult. Men det är smart om man vill mjölka skattepengar...
av Lello
Peelle skrev:Jag fattar inte detta med etanol....

Glöm promillena
Ja jag vet att det går att feta/ladda på mer med etanol och således få ut mer effekt men ekonomiskt?????

Peelle
Om man tankar 100% E85 så drar bilen runt 30% mer så just nu när Bensinen är "billig" så blir det ingen större vinst förutom miljömässig då. Sen om man blandtanker låt säga 30% E85 och 70% BF95 så får du inte någon nämnvärd ökning av förbrukningen så då gör du en större ekonomisk vinst.

Som du skriver så kan man optimera bilens system för etanol och då ladda på mer och få ut fler hk.

Nedan är förklaringen till ingen ökning eller minsskning av förbrukning vid blandtankning:

Anledningen till minskad bränsleförbrukning vi lågiblandning ( < 30% ) är en synergieffekt. Etanolens förmåga att brinna fort och rent accelererar bensinens förbränning så att man får ut mer av den energi som finns i bensinen. En "ottomotor" som det ju heter... är ju inte så värst effektiv med det totala energiinnehållet i bränslet
Användarvisningsbild
av CarMan
Lello skrev:

Glöm promillena

Peelle
Om man tankar 100% E85 så drar bilen runt 30% mer så just nu när Bensinen är "billig" så blir det ingen större vinst förutom miljömässig då. Sen om man blandtanker låt säga 30% E85 och 70% BF95 så får du inte någon nämnvärd ökning av förbrukningen så då gör du en större ekonomisk vinst.

Som du skriver så kan man optimera bilens system för etanol och då ladda på mer och få ut fler hk.

Nedan är förklaringen till ingen ökning eller minsskning av förbrukning vid blandtankning:

Anledningen till minskad bränsleförbrukning vi lågiblandning ( < 30% ) är en synergieffekt. Etanolens förmåga att brinna fort och rent accelererar bensinens förbränning så att man får ut mer av den energi som finns i bensinen. En "ottomotor" som det ju heter... är ju inte så värst effektiv med det totala energiinnehållet i bränslet
bränsla ska brinna långsamt, så man får ett jämt tryck på kolven under en större del av arbetstackten.

& nä men kan inte få en bil att gå billigare vid en viss inblandning, inte utan att den går för magert.
av Lello
CarMan skrev:
Lello skrev:

Glöm promillena

Peelle

bränsla ska brinna långsamt, så man får ett jämt tryck på kolven under en större del av arbetstackten.

& nä men kan inte få en bil att gå billigare vid en viss inblandning, inte utan att den går för magert.

LÄS IGEN:

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är oerhört svårt att säga vad låginblandning ger på förbrukningen, det finns inget enkelt svar.

+Förbrukningen ÖKAR för att etanolen har lägre energivärde.

-Förbrukingen MINSKAR för etanolen har högre oktantal.

MEN. Det kommer att ge olika resultat i olika motorer, kan tex just din motor tillgodogöra sig det högre oktantalet och justerar upp tändingen tex, det märke du tex på om bilen går snålare på 98 än 95.

Så hur stor summan blir av dessa + och - är olika för varje motor.
av Lello
VolvoB20 skrev:Det är oerhört svårt att säga vad låginblandning ger på förbrukningen, det finns inget enkelt svar.

+Förbrukningen ÖKAR för att etanolen har lägre energivärde.

-Förbrukingen MINSKAR för etanolen har högre oktantal.

MEN. Det kommer att ge olika resultat i olika motorer, kan tex just din motor tillgodogöra sig det högre oktantalet och justerar upp tändingen tex, det märke du tex på om bilen går snålare på 98 än 95.

Så hur stor summan blir av dessa + och - är olika för varje motor.
Precis så är det..!

Sen blir bilen lite piggare av det högre oktantalet så man kör lite hårdare vilket ger en högre förbrukning ... borde be frugan köra ifortsättningen då försvinner min tunga fot från beräkningarna..! :D
Användarvisningsbild
av elmuppo
En stilla undran.

Har någon kollat vad tex om Volvias försäkring på tex drivlina gäller
om man kör Etanol i bilen? jag tro inte den gör det.

Volvos garantier upphör ju iaf. Och etanol är ju ganska enkelt att se
om någon kört på när drivlina havererat (Vi pratar allmänt haveri och inte
haveri som måste ha skett på pga etanol).

Bara en fundering/undran.

Något liiiitet läkage på brä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]

Hackandet är tyävrr fortfarande när[…]

Hej, jag är ny här på forumet d&ar[…]