Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
JohnB skrev:Jag har faktiskt också fört bok på alla tankningar sedan jag skaffade min C30 och resultatet finns här om man är intresserad http://soppatorsk.se/vehicle/27/history . Jag har aldrig varit över 0.59 och den gången var mitt i vintern och prakeringsvärmaren användes frekvent vilket säkert påverkar snittet med några centiliter.

/John
Stämmer rätt bra med mina erfarenheter, dock på V50 D2.
av Gourmand
Steff 99 skrev:Att man kan komma ned i förbrukning på D2 i en C30 och V50 jämfört med om motorn sitter i en V 60 eller V70 är väl ganska självklart, en tung bil kräver mer energi och körsättet och hastighet påverkar naturligtvis förbrukningen.
MEN en som utnyttjar sin D5:a kan få den att förbruka upp mot litern utan problem, men med ägg under gaspedalen kan den också gå under 0,5/mil om den är manuell..så föraren är en stor bidragande orsak till vilken förbrukning man skall få.

Förbrukningen är ändu en liten del i bilekonomi, där värdeminskningen är den riktigt stora boven.
Det är naturligtvis så att en större och tyngre bil drar mer bränsle än en mindre och lättare. Min poäng var dock att det går uppenbarligen att få en rimligt låg förbrukning även i bilar som V60 och V70 med D2-motorn.
Att värdeminskningen är den tyngsta posten för den som köper en ny bil och sedan byter den efter tre år är oomtvistat. Det är därför ännu viktigare att välja en så snål bil som möjligt, så att man inte ytterligare fördyrar bilägandet. Jag kan bara konstatera att jag halverat mina bränslekostnader, sedan jag bytte till snåldiesel om jag jämför med den senaste bensinbilen jag hade. Det är alltså ett av de bästa sätten att påverka sin vardagsbilekonomi på. För den som köper en begagnad bil, vilket jag tidigare alltid gjort, blir bränsleförbrukningen av ännu större betydelse för bilekonomin. Anledningen är naturligtvis att värdeminskningen som andel av den totala bilekonomin har blivit betydligt större för den förste ägaren än den andra.
av Lövet
Vet inte om det blir så mkt om man som den genonsnittlige begagnatföraren kör 1200 mil/år (siffra från Motormännen). Själv skulle jag spara cirka 2,5dl per mil mot nuvarande bil vilket alltså ger 1200x0,25x14 = 350 kronor i månaden. Till detta ska sedan läggas högre underhållskostnader för en begagnad diesel jämfört med bensin, exempelvis partikelfilterbyte vid 12000 mil. I mitt, och den genomsnittlige begagnatåkaren, blir det snarare en förlust att åka diesel så länge man inte kör mycket, alternativt snålpressar bilen. Det är viktigt att göra sin egen kalkyl baserat på egna förutsättningar och körprofil.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Vet inte om det blir så mkt om man som den genonsnittlige begagnatföraren kör 1200 mil/år (siffra från Motormännen). Själv skulle jag spara cirka 2,5dl per mil mot nuvarande bil vilket alltså ger 1200x0,25x14 = 350 kronor i månaden. Till detta ska sedan läggas högre underhållskostnader för en begagnad diesel jämfört med bensin, exempelvis partikelfilterbyte vid 12000 mil. I mitt, och den genomsnittlige begagnatåkaren, blir det snarare en förlust att åka diesel så länge man inte kör mycket, alternativt snålpressar bilen. Det är viktigt att göra sin egen kalkyl baserat på egna förutsättningar och körprofil.
:-)-)

På sätt och vis är det ju bra för andrahandsmarknaden att dieselhysterin råder, det gör ju att det som begbilsköpare blir ännu förmånligare att köra bensinbil. Jag kan bara se till min egen typ av bil. När XC60 MY09 kom skiljde det ganska exakt 100papp mellan D5 och T6 i standardutförande, nu 3 1/2 år senare ligger de på samma prisnivå på blocket.

/Martin
av Arese
Jag ser mina bilar som något annat än en kostnad som ska minimeras.
Användarvisningsbild
av MartinS
Arese skrev:Jag ser mina bilar som något annat än en kostnad som ska minimeras.
Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev: /.../Jag har ju just informerat om att jag har haft en snittförbrukning på 0,51 sedan jag köpte bilen /.../ På motorväg kör jag definitivt fortare än 80-90. Vanligen kör jag mellan 120-140 med min bil./../
En V70II kaross kräver drygt 3 kWh/10km i framdrivningsenergi vid en hastighet av 140 km/h. Diesel innehåller 5 kWh per 0,51 liter. Det motsvarar en totalverkningsgrad på 60% om man förutsätter dina siffror på en V70II kaross. Verkningsgraden för en bra diselmotor brukar anges till klart under 50% och då bara för motorn. Totalverkningsgraden inkl. hjälpaggregat, transmissionsförluster, etc försämrar denna siffra. Så en V70II kan omöjligen klara att köras i 140 km/h med en dieselförbrukning på 0,51 liter/mil. Men om man kör saktare kan det gå. Sänkt fart ger kraftigt minskat behov av framdrivningsenergi pga stor inverkan av luftmotstånd. Både V60 och V50 har dock lite lägre erfordelig framdrivningsenergi vid en given hastighet än V70II, och därmed så bör de dra något mindre bränsle i jämn fart än V70II. Men 140 km/h är mycket om man ska köra snålt oavsett bilmodell.

Precis. Bilkörning är SÅ mycket mer än ekonomi.
av Lazy
MartinS skrev:
Ok!
Jag spar525:-/mån på bytet mellan min gamla V50 T5 o min nya V60 D3 ?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Ford hobby husbil chassinummer

Hade samma problem med en väldigt rostig Mazd[…]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]