- fre 24 aug 2012, 12:14
#674955
Vet inte om det blir så mkt om man som den genonsnittlige begagnatföraren kör 1200 mil/år (siffra från Motormännen). Själv skulle jag spara cirka 2,5dl per mil mot nuvarande bil vilket alltså ger 1200x0,25x14 = 350 kronor i månaden. Till detta ska sedan läggas högre underhållskostnader för en begagnad diesel jämfört med bensin, exempelvis partikelfilterbyte vid 12000 mil. I mitt, och den genomsnittlige begagnatåkaren, blir det snarare en förlust att åka diesel så länge man inte kör mycket, alternativt snålpressar bilen. Det är viktigt att göra sin egen kalkyl baserat på egna förutsättningar och körprofil.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i