Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fastnade i köer i onsdags då det visade sig att termokontakten var trasig så inte fläkten startade. Bilen började således koka. Efter detta drog bilen 6l vatten hem från Stockholm (~18mil).

Fyllde på igen och har nu bara kört några enstaka mil uppdelat på flera ggr och det har bara försvunnit ytterst lite, men klart är att det läcker.

Min första tanke var topplocket/packningen men i fredags fick jag motorn komptestad och hade värden på över 12bar på samtliga cylindrar.

På Saabforumet säger man ändå att det är topplockspackningen/locket men jag har inte fått någon förklaring på hur det kan vara detta när kompressionen är lysande.
Är det möjligt att det är motorn som dricker vatten fast kompressionsvärdena är bra?

När jag haft den stående på tomgång i garaget så har det inte läkt ut vatten under men jag såg då heller inte någon skillnad i expansionskärlet under 15min på tomgång och 30s på 3000rpm. Men jag har då inte heller haft samma tryck i kärlet som då sid'en sagt till om att nivån är för låg. Då har det dessutom varit rejält blött ovanpå expansionskärlet så min teori är att nödventilen i locket till expansionskärlet gått sönder så när det byggs upp ett skapligt tryck så sprutar vattnet ur där. Låter dock mycket med 6l på 18mil.

Idéer/svar på mina funderingar mottages tacksamt.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av A80TD
Det låter ju vettigt att försöka utesluta de enkla problemkällorna först.
Prova med ett nytt lock till exp.kärlet och se vad som händer.

Ett annat och tråkigare alternativ är att det verkligen är något fel med toppackning/lock. Den kanske håller emot 12 bars tryck men hur högt tryck har man i brännkammaren vid max vridmoment? 50 bar??? I det läget kanske avgaser pressas in och höjer trycket i kylsystemet så säkerhetsventilen öppnar.
Jag är ingen bilmekare så jag kanske är ute och cyklar helt :roll: , men hoppas att det löser sig för dig i alla fall :) .
Användarvisningsbild
av Brainy
Har tyvärr inte en aning om hur kompressionen fungerar. En bekant med likadan bil fick bara ~10.5 på sin och den läcker inte.

Dock ringde jag tg-racing idag och berättade om kompprov osv och enligt honom så kan det hända att jag har så pass bra komp men att jag vid en annan arbetstemp har betydligt sämre så det läcker då.

Så jag ska först prova byta lock och sen ska jag om inte det räcker göra en avgasmätning av kylvätskan.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan mycke väl ha bra komp & trasig topp packning!
vad var det för verksta du var på som inte kunde tala om vad som var fel?

skulle det läck dom där mängderan o det inte vad topp packningen så skulle läckan vara lätt hittad!

det är ju inte säkert att det bara är topp packningen, kan ju vara hela tpooen som gått också
Användarvisningsbild
av Brainy
Det var inte på verkstad, lånade utrustning själv och kollade.

Intressant är att den knappt dragit något alls sen jag kom hem igen men idag testade jag att ladda på lite mer så jag körde 1.5mil motorvägskörning i 160, det räckte för att tömma kärlet.

Jag trycktestade systemet här på kvällen och enda stället där det läcker är just expansionskärslocket så jag ska iaf byta det imorgon så får vi se sen.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:Det var inte på verkstad, lånade utrustning själv och kollade.

Intressant är att den knappt dragit något alls sen jag kom hem igen men idag testade jag att ladda på lite mer så jag körde 1.5mil motorvägskörning i 160, det räckte för att tömma kärlet.

Jag trycktestade systemet här på kvällen och enda stället där det läcker är just expansionskärslocket så jag ska iaf byta det imorgon så får vi se sen.

/Anders
du kan inte trycka ur dom mängderna genom locket!
av Boden
Om bilen förbrukar de mängderna kylvätska så borde du ha vita koltoppar om toppackningen är trasig. Lys ner i tändstiftshålen och kolla hur det ser ut, det kanske ger en ledtråd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Boden skrev:Om bilen förbrukar de mängderna kylvätska så borde du ha vita koltoppar om toppackningen är trasig. Lys ner i tändstiftshålen och kolla hur det ser ut, det kanske ger en ledtråd.
nä dom behöver inta vara vita, möjliven väldigt rena
Användarvisningsbild
av Brainy
Boden skrev:Om bilen förbrukar de mängderna kylvätska så borde du ha vita koltoppar om toppackningen är trasig. Lys ner i tändstiftshålen och kolla hur det ser ut, det kanske ger en ledtråd.
Jo jag gjorde det i samma veva som jag komptestade och i två cylindrar så såg kolvarna ljusare ut. Jag har därför satt i nya tändstift för att se om även de färgas olika.

/Anders

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]