Belysningsdiskussioner är alltid intressanta. Roligt att dryfta olika tekniker, erfarenheter och uppfattningar osv. :) Det här blir ett långt inlägg, håll till godo ;)
Jag skulle aldrig gå över standard-effekten i nån originalstrålkastare. Klent kablage, dyr känslig elektronik och små strålkastarinsatser. Xenonkitt är också ett frågetecken - effektuttaget under drift är ju inte högre, men strömstyrkan som krävs vid uppstart är en helt annan sak. Vi kan ta mina egna extraljus som exempel. Finsktillverkade xenonstrålkastare på 35 watt. Dom drar, enligt tillverkaren, 3A vid drift och hela 16A vid uppstart. Per styck!
Jag har noterat en trend mot det sämre vad gäller ljusprestanda. Många nyare tyska bilar har fullkomligt värdelöst ljus om du inte väljer till nåt paket med xenon i. Nuvarande E-klassen för att ta ett exempel.
Sen är det många bilar som inte har nån separat helljuslampa alls utan bara fäller upp xenonprojektorn. Man får några meter till, typ. Minns tydligt en taxi jag åkte med för ett tag sen, en Passat med xenonpaket och kurvljus och hela skiten. Halvljuset var finfint och kurvljuset lyste upp bra mycket bättre än dom bilar som bara tänder ena dimljuset. När vi kom ut på landsvägen och chauffören slog på helljuset utbrast jag spontant "VW måste ju skämta" :lol:
Sen tror jag också att det är ett medvetet val att hänga kvar vid reflektorstrålkastare på halogenvarianten. BMW gör det, Volvo gör det på S80N/V70II osv. Inte för att det är effektivare, men av den enkla orsaken att det ser billigt och gammalmodigt ut jämfört med tillvalet, en snygg projektor med ett LED-arrangemang. En orsak till att välja till xenonpaketet mao.
Angående "bättre" halogenlampor så... jag står själv bakom reservdelsdisken och har testat det mesta i lampväg. Jag har haft H7 i halvljuset dom sista två bilarna och kan inte påstå att jag märkt nån större skillnad på olika fabrikat och prisklasser. Billigaste skiten rör jag förstås inte alls, men jag menar bara att det inte är nån nämnvärd skillnad på en vanlig bosch/philips för 5 euro och en två-tre gånger dyrare premiumlampa med "100% mera ljus". Hållbarheten upplever jag inte heller som sämre, för den delen.
Däremot har både jag och flera av mina kunder märkt stor skillnad på H4-varianten. Farsan har H4 och jag la Philips bästa lampa i hans bil i höstas. Där kan man snacka om stor skillnad. Parkeringslampan (W5W) är lite vid sidan om på hans bil och den bättre H4:an fick parkeringen att se brundassig ut. Tidigare matchade färgerna perfekt mellan parkering och halvljus.
Och nej, det är inget målat glas som ger den effekten. Det finns en liten blå ring kring glaskroppen men inget som ens skulle komma i närheten av att påverka ljusets färg i så hög grad.
För övrigt kan jag säga att bästa strålkastarna jag nånsin sett på en bil, extraljus eller xenonkonvertering ej inräknat, är en helt vanlig jävla Renault Trafic med vanliga H4:or. Otroligt bra ljus, både på hel och halv. Undrar varför inte alla tar efter?
semmelman skrev:Lite OT men när VW nämns så på jobbet har vi xenon el halogen jag vet inte vilket men jag tror det kostar tre tusen varje gång för varje lampbyte och det har vi gjort några ggr, 15 000–20 000 mil kan jag garantera stämmer INTE! Snarare hälften. Så kan man inte hålla på med privata pengar om man inte är miljonär.
Går man till glaspalatset för att få en lampa bytt så ska man inte klaga när det kostar en förmögenhet. ;)
svedan skrev:Varför relä? Mata från ordinarie kablage som finns i lamphuset. Effektuttaget är ju lägre! Gjorde detta för några år sedan och funkar perfekt. Dock kan 50 W kännas för starkt ibland!
Som jag skrev längre upp, xenon kräver högre startström. Det funkade fint med 55W xenon i helljuset på min V70 -97 utan relä, men i nån modernare bil skulle jag inte våga testa.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)