- fre 10 aug 2012, 18:06
Hej!
Jag har en Volvo 245 från 1992 som inte fått den service den förtjänar de senaste åren. Jag håller nu på att göra vad jag kan för att förlänga livslängden på bilen och ge den vad den behöver. Jag är rätt händig och klarar av att göra rätt mycket själv, men kan inte så mycket om bilar och motorer. Min fråga är därför vilka servicemoment jag bör koncentrera mig på? Är det något som är extra viktigt och brådskande för att inte bilen ska bryta ihop helt plötsligt? Motorn är en B230F.
Det jag gjort senaste tiden är;
-Byte av olja och filter
-Byte av luftfilter
-Byte av rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift
-Byte av bränslefilter
-Byte av bromsskivor runt om
-Renovering av bromsok och byte av belägg runt om
-Byte av drivremmar
-Byte av grenrörspackning
-Kontrollerat och bytt ut avgasupphängning där det behövts
-Byte av fjädrar bak (har även köpt nya dämpare bak)
-Byte av termostat
-Byte av generatorkol (tror de heter så?!)
Kanske har glömt något men tror det var allt. Så, vad göra nu? Vad får jag inte missa?
Tack för hjälpen!
Robin
Jag har en Volvo 245 från 1992 som inte fått den service den förtjänar de senaste åren. Jag håller nu på att göra vad jag kan för att förlänga livslängden på bilen och ge den vad den behöver. Jag är rätt händig och klarar av att göra rätt mycket själv, men kan inte så mycket om bilar och motorer. Min fråga är därför vilka servicemoment jag bör koncentrera mig på? Är det något som är extra viktigt och brådskande för att inte bilen ska bryta ihop helt plötsligt? Motorn är en B230F.
Det jag gjort senaste tiden är;
-Byte av olja och filter
-Byte av luftfilter
-Byte av rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift
-Byte av bränslefilter
-Byte av bromsskivor runt om
-Renovering av bromsok och byte av belägg runt om
-Byte av drivremmar
-Byte av grenrörspackning
-Kontrollerat och bytt ut avgasupphängning där det behövts
-Byte av fjädrar bak (har även köpt nya dämpare bak)
-Byte av termostat
-Byte av generatorkol (tror de heter så?!)
Kanske har glömt något men tror det var allt. Så, vad göra nu? Vad får jag inte missa?
Tack för hjälpen!
Robin