Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinbu
Hej!

Jag har en Volvo 245 från 1992 som inte fått den service den förtjänar de senaste åren. Jag håller nu på att göra vad jag kan för att förlänga livslängden på bilen och ge den vad den behöver. Jag är rätt händig och klarar av att göra rätt mycket själv, men kan inte så mycket om bilar och motorer. Min fråga är därför vilka servicemoment jag bör koncentrera mig på? Är det något som är extra viktigt och brådskande för att inte bilen ska bryta ihop helt plötsligt? Motorn är en B230F.

Det jag gjort senaste tiden är;
-Byte av olja och filter
-Byte av luftfilter
-Byte av rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift
-Byte av bränslefilter
-Byte av bromsskivor runt om
-Renovering av bromsok och byte av belägg runt om
-Byte av drivremmar
-Byte av grenrörspackning
-Kontrollerat och bytt ut avgasupphängning där det behövts
-Byte av fjädrar bak (har även köpt nya dämpare bak)
-Byte av termostat
-Byte av generatorkol (tror de heter så?!)

Kanske har glömt något men tror det var allt. Så, vad göra nu? Vad får jag inte missa?

Tack för hjälpen!
Robin
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tycker du varit duktig.

En ide inför den kallare årstiden är att du demonterar startmotorn och rengör invändigt samt sedan smörjer med nytt fett. Kontrollera även batteriets kondition. Vet du när kamremmen byttes, om du är osäker så är det en god ide att byta den. Det händer inga hemska saker om den skulle gå av på en 230 F-motor men jag har själv råkat ut för ett kamremsbrott mitt på motorvägen och det var inget kul. Kontrollera även oljenivån i diffen.

Mvh GK
av robinbu
Tack :)

Ska definitivt rengöra och fetta in startmotorn, kanske extra viktigt då bilen ska gå i Umeå i vinter. Något speciellt fett? Kamremmen byttes vid 21000 mil tror jag. Varvräknaren har stannat på 28000 men jag tror den gått typ 30k. Är det något man gör själv att byta kamrem? Kan det gå mycket fel?

Robin
av Arne
Var försiktig med vad du fettar in, på vintern kan det bli väldigt trögt för startmotorn att få ut drevet om du fettar in axeln.
Då du servar är det också viktigt att varje höst rengöra vevhusventilationen, om du har otur och det fryser i ett skitigt vevhusventilationsrör så kan du trycka sönder vevaxeltätningarna.
av tuxedo
Ett tunt lager symaskin eller hudraulolja på startmotorns kuggdrevsaxel är enl. min erfarenhet bästa smörjmedlet.
Om bromsoljan är mörk bör du även byta ut den, men det kanske du gjorde när du renoverade bromsoken.

Har kamremmen gått 9000 mil är det dags att byta den.
Här kan du se hur man byter kamremmen:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
Men problemet är att få loss vevaxelremskivan som sitter hårt.
Att använda metoden i länken går nog att få loss den med men sedan ska den dras med 60 Nm och därefter vinkeldras 60 grader och det gör man inte utan mothåll och det är detta som är problemet med kamremsbytet på denna motor.
Volvo har ett specialverktyg för mothåll på remskivan om du har sådana kontakter att du kan få låna ett där.

Annars har Volvo fastpris på detta jobb och det är relativt billigt tycker jag.

Hoppas du får många felfria mil till med din bil.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av Kompe
Gör gärna ett oljebyte i växellådan också nu när du ändå håller på :D Har läst mig till här på forumet att den oljan bör bytas efter 4000 mil ungefär. Farsan bytte aldrig i sin 745 med påföljd att växlarna frös fast på vintern tills bilen blev någerlunda varm ;)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]