Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan364
I dag skulle jag byta tändstift på min Volvo 850 96a. Det är visserligen inte svårt men problemet är skyddsplåten som jag skall ta bort har satt fast vissa skruvar som bara den. Det är skruvarna som sitter på sidorna som är totalt fast. Jag fick inte loss dom utan jag gick till den lilla verkstaden mittemot mig. Dom gjorde sönder huvudena så nu är det problem. Är det någon som vet om det är ett problem hos 850? Att byta tändstift är egentligen inte svårt. Men varför en sådan här plåt, och torks till skruvar med. Kan ju knappast bli jobbigare.

Hälsningar bildoktorn Johan
av Johan364
Var nog detta jag tänkte att det är skruvarna som ställer till det! Det är bättre på t.ex. en 940. Där är det inget som behöver skruvas bort! Tyckte att det var konstigt att jag inte skulle klara detta. Jag som är rätt händig av mig borde ju klarat att byta tändstift och få bort plåten. Känner mig jäkligt dum! Länns inte helt ok att lämna in bilen bara för att byta just tändstift!
Användarvisningsbild
av Nexus
skumt .....har man rätt torx brukar det inte vara några problem lossa skruvarna. Har du en plåt överstiften? typ stylingplåt? För orginal är det en plastkåpa.
av *pettson*
Efter att ha läst här i många inlägg så verkar rätt verktyg kombinerat med rätt arbetsmetod vara en bristvara oavsett om det sker på verkstad eller hemma. Det är bara att inse, det är för lätt att öppna en verkstad. Det är för lätt att kalla sej mekaniker. Man är inte kunnig eller mekaniker för att man kan byta olja. Mekaniker är man när man kan lösa oförutsedda problem genom att förstå produkten man reparerar. Genom att förstå repobjektet och konstruktionen och använda rätt metod och verktyg löser man problem istället för att skapa dom.

Skruvarna vore inte sargade om man inte använt fel hylsa och inte använt maskin till att försöka dra loss det.
Hade rätt hylsa använts och man hade knackat till i gängans längsriktning medans man satt spänn på en skruv i taget så hade alla varit ur. Hela dessutom.
av Johan364
Han sa ju till mig sedan att det är såhär det blir när man skall göra det själv. Funderar nästan lite på om han gjorde detta avsiktligt? Jag frågade vad jag skulle göra nu för att få loss dom trasiga skruvarna? Då sa han att det bara var för mig att åka över till verkstaden å låta dom borra upp skruvarna för att sedan sätta dit vad som helst i skruvväg. Han skulle ta 200-300 för att göra det. Helt sinnessjukt detta! Nu blir det en annan verkstad i morgon å dom skall dra ut dom på något enkelt sätt. Han vet precis vad som är felet tack och lov!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Johan364 skrev:Han sa ju till mig sedan att det är såhär det blir när man skall göra det själv.
Snarare "det är såhär det blir när man går till en skitverkstad". Jag förstår faktiskt inte riktigt hur dom lyckats dra sönder huvudena, drog dom åt fel håll? :roll:
av Johan364
Det är där i man sätter i skruvmejseln som är trasigt. Hade det bara vart lite mer mellanrum mellan skallen å plåten hade jag la kunnat lösa det. Skall nog försöka införskaffa lite andra verktyg efter detta så jag slkipper be om hjälp. Fast jag var ju blåägd och trodde att dom kunde det! Funderar på sedan att smörja in skruvarna så det inte händer igen. Vad säger ni om det? Eller är det onödigt jobb?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]