Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ampy
Så här är det min bil verkar gå sjukt bra konstigt! Har en S60 2.5T sen 04 och i orginal skick men det sjuka är att den toppar 250 på mätaren, så en nära vän som äger en WV Golf gti V och så klart trimmad går och lånar en Saab 9-3 Aero kombi och vill köra mot mig för att testa och från 50 km så sticker han lite i 2 an men sen kappar jag i fatt han och ställer mig bredvid. 2 dra gg så kör vi från 100 Km/h och upp till 210 och det sjuka är att bilaran går jämmt och min började trycka på lite i baken på Saaben.
Hur är det möjligt är min bil CP eller går 2.5t så bra tanke på att Saaben har 40 hk och 60 Nm och 40 kg skillnad?? :roll: :shock:
av Pebben
Svårt att svara på... vad är det för årsmodell på Saaben? Vad är det för utrustning i era bilar? Vad är det för växellåda?

Till och börja med skiljer det bara 30Nm inte 60. Tjänstevikten på Saaben är snarare 150kg mer och totalvikten ytterligare om det är mer utrustning i Saaben. De flesta 9-3 Aero har automat och Saabs automater är inte lika bra som Volvos på att handha med effekten. Har du dessutom manuell och Saaben automat så skiljer det ännu mer. 0-100 skall det skilja 0,3 sekunder till Saabens fördel vid manuell låda och det är inget du märker.
Summa sumarum:
Är det automatlådor borde din tom gå bättre än Saaben.
Är det manuella lådor så har körteknik större betydelse än skilnaden i effekt.
Jämför hellre med en 9-3 Sedan som är i "samma viktklass".
Användarvisningsbild
av Ampy
HAHAH jag måste tala om att jag har hafft 2 st s40 trimmade och vet vad jag pratar om! och killen i Saaben har hafft 2 st 9-5 Aero med nordic ca 300++ HK så det är inga amatörer! min s60 väger 1560 kg i reg. beviset utrustning Saaben hadde bara backsensorer och allt annat va lika båda klimorna avsängda. Det va en 6 växlars MANUEL låda och min 5 Växlars,
Saaben vägde 1600 kg och det är 40 kg skillnad så Saaben har 40 Hk mer och 30 Nm och en 300 cc mer i motor volym, det är en 06 :A Saab
JA vad ska man sägga faktan är ju så och det finns på film i fall intresse finns, anledningen att jag skriver detta är att jag har precis köppt bilen och den värkar vara lite skumm är det någon mer som toppar 250 KM/H eller ??? jag har en 04-07
av Pebben
Ampy skrev:HAHAH jag måste tala om att jag har hafft 2 st s40 trimmade och vet vad jag pratar om! och killen i Saaben har hafft 2 st 9-5 Aero med nordic ca 300++ HK så det är inga amatörer! min s60 väger 1560 kg i reg. beviset utrustning Saaben hadde bara backsensorer och allt annat va lika båda klimorna avsängda. Det va en 6 växlars MANUEL låda och min 5 Växlars,
Saaben vägde 1600 kg och det är 40 kg skillnad så Saaben har 40 Hk mer och 30 Nm och en 300 cc mer i motor volym, det är en 06 :A Saab
JA vad ska man sägga faktan är ju så och det finns på film i fall intresse finns, anledningen att jag skriver detta är att jag har precis köppt bilen och den värkar vara lite skumm är det någon mer som toppar 250 KM/H eller ??? jag har en 04-07
Skumt tjänstevikten på Saaben är högre i de 5 jag har kört och Volvon är lägre enligt Volvos hemsida, men de kanske har gjort de nya lättare.
Det är inte konstigt att den gör 250, det skall den göra om det är mätarhastighet du menare. Verklig fart borde den dock inte göra det.
Intressant förresten att man är nån form av proffs bara för att man har haft två stycken trimmade bilar.... :D
Den större cylindervolymen har inte något med saken alls att göra.
Däremot så har utväxling, vridmoment och varvtal allt med det hela att göra. Så titta på båda vridmomentskurvorna och räkna i förhållande till utväxling, så hittar du svaret... Dessutom är ju tjänstevikten inte heller det som avgör utan vad bilarna faktiskt väger.
En sista sak som faktiskt avgör är hjulen, har du ex. 16" och Saaben 18" har du en liten fördel i acc.
Ampy skrev:Så här är det min bil verkar gå sjukt bra konstigt! Har en S60 2.5T sen 04 och i orginal skick men det sjuka är att den toppar 250 på mätaren, så en nära vän som äger en WV Golf gti V och så klart trimmad går och lånar en Saab 9-3 Aero kombi och vill köra mot mig för att testa och från 50 km så sticker han lite i 2 an men sen kappar jag i fatt han och ställer mig bredvid. 2 dra gg så kör vi från 100 Km/h och upp till 210 och det sjuka är att bilaran går jämmt och min började trycka på lite i baken på Saaben.
Hur är det möjligt är min bil CP eller går 2.5t så bra tanke på att Saaben har 40 hk och 60 Nm och 40 kg skillnad?? :roll: :shock:
Det låter helt sjukt galet, jag säger inte att du ljuger men i dom flesta lägena så piskar tyvärr saaben dom flesta standardbilarna på markanden, alla dagar i veckan, du säger att din vän lånade en saab, var den frisk i motorn?? 250kmt gör dom flesta nyare bilar, ja jag har volvo själv så jag är inte partisk!!!
Användarvisningsbild
av _Rick_
en 2.5T är väl fartspärrad på 220km/h gör den 250 så är den nog 'chippad'
av Steff 99
Toppfart för en manuell V70 2,5T -04 235km/tim Aut . 225 km/tim enligt tekniska data från Volvocars...vad har du fått att den är fartspärrad!!??på 220 km/tim
av jbl
Jag har läst tidigare att lätt tryckarna var spärade till 210km/h i varje fall årsmodell 2001 är jag rätt så säker på.

Har även för mig att min XC70-03 även denna är spärrad till 210km/h.
av Boden
Ampy skrev:HAHAH jag måste tala om att jag har hafft 2 st s40 trimmade och vet vad jag pratar om! och killen i Saaben har hafft 2 st 9-5 Aero med nordic ca 300++ HK så det är inga amatörer! min s60 väger 1560 kg i reg. beviset utrustning Saaben hadde bara backsensorer och allt annat va lika båda klimorna avsängda. Det va en 6 växlars MANUEL låda och min 5 Växlars,

Den filmen vill jag se och visa mina saabfrälsta kompisar :lol:
Användarvisningsbild
av Ampy
Hej jo så här är det sluta snacka om fart spärr ta bilen och PROVA I topp fart sen pratar ni om teknisk data och sånt jag sägger upp till bevis jag har filmen mot saaben och dessutom har en polar en 9-3 ss aero och den får pisk utav mig och MIN BIL ÄR HELT ORGINAL jag sägger GRATTIS VOLVO NI HAR ÄNTLIGEN LYCKATS med 2.5T
Jag vet inte hur man lägger upp filmer och foto men när jag får reda på det så finns dem här! men filmer kommer mot saaben även anndra som golf nya R32 och anndra filmer som är härliga men kolla på min mätare här så ser ni att det ä ner i Svensk fartspärr

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]