apersson850 skrev:Är det här sånt som fungerar lika bra med generation 5 som med den version 4 jag har, eller? Tiden var ju inget problem här, för den fick förstås flera sekunder på sig att få snurr på tillräckligt många hjul för att klättra upp roten. Såvitt jag har förstått driver det ungefär lika bra när den bara fått upp oljetrycket?
Gen 4 och 5 borde vara lika bra i det läget, Det är ju inte i sådana lägen jag upplevt skillanden utan mer i dynamiska snabba situationer.
Amli skrev:Jag upplevde bara som sagt att dina åsikter började gå från informativt till ren smutskastning.
Hur menar du att jag smutskastar i tråden?
Jag har bara jämfört Gen 4 ooch Gen 5 som tex:
-Jag skrev att Gen 5 är billgare, det är ju taget från Haldex egen pressrelease där man säger att man tagit fram en mer kostnadseffektiv lösning som svar på marknadskraven.
-Jag skrev att volvo behövde större ekonomiska marginaler på sin försäljning för att finansiera sin Kinasatsning, Det vara bara taget från pressreaser och volvo information.
-Jag skrev att Gen 5 är enklare, Det är ju också från Haldex hemsida, Gen 5 väger nästan bara hälften och har mycket färre komponenter.
-Jag skrev att Gen 5 var långsammare, Det verkar ju t.o.m Volvo själva tycka eftersom man har två mjukvaror för tillfället, med och utan "Instant Traction" att välja mellan.
-Jag skrev att det var dåligt med information, Ja, det krävdes ju att det blev tryck från Forumet innan jag kunde få någon som helst info från Volvo.
-Jag skrev att vare sig jag, ÅF eller Verkstaden kunde få ut någon info innan det blev tryck från Forumet, vilket gjorde att vi lade tid på detta i onödan.
-Jag har lagt upp några bilder, Det var ju från min vardagliga körning där Gen 5 gjorde mig otrolig överaskad direkt jag fick bilen och bilen gjorde flera meter långa slirspår i grusbacken jag kört uppför 100-tals ggr med min förr Gen 4 totalt utan hjulspinn.
-Jag skrev att jag upplever att bilen inte är lika klippstabil som min Gen 4 var när det kommer en kort halkfläck då ju tar längre tid för Gen 5 att korrigiera.
-Jag skrev att jag upplever Gen 4 som mer komfortabel då den är stabilare och tar bort hjulspinn innan jag hinner märka detta, Gen 4 gjorde det också vibrationsfritt.
Det var på inget sätt tänkt att smutskastande utan sammanställande av öppen information på nätet och egna upplevelser för att få fram hur det ligger till..
Att sedan tråden blir lång beror ju mycket på det tog tid att pussla ihop allt, och att det imellanåt kommer in kommentarer som gör att diskussionen startar om, typ, "Detta är ju ett nyare system, då måste det ju vara mycket bättre, ett nyare system kan ju inte vara sämre"
Som jag sagt, jag hoppas det kommer ny mjukvara som kan delvis kombinera de två som för tillfället finns tillgängliga.
Är själv trött på både tråden och det hela just nu och skulle helst glömma alltihop, Jag sitter ju bilen 365 dagar om året och vibrationerna och ljudet av "Instant Traction" mjukvararan gör ju dock att man påminns.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.