Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försökte köra upp längs en liten väg idag, en sån där där det precis går att klämma in bilen mellan alla buskar som växer längs vägen. Fast man måste stänga av parkeringsvarnarna, för annars tjuter de stupalöst. Tror ni vet vad jag menar då.

Vid ett vägskäl, där jag skulle svänga rätt tvärt till höger, fanns det en skärning i grusen och sen en rot från ett träd som gick ut i vägen. Runt roten hade regnet spolat bort vägen, så det var en tvär kant för att komma upp på roten. Farmhjulen gick upp utan problem, men när jag kom till bakhjulen lyfte det bra i vänster bakhjul, samtidigt som vänster framhjul stod i en håla med lös grus. Där blev det stopp. Att klättra över roten vid vänster bakhjul och samtidigt ur hålan vid vänster framhjul ville den inte. Bilen tuggade bara med vänster framhjul och höger bakhjul. Mer gaspådrag gjorde ingen nytta, då antispinn drog ner gaspådraget så motorn bara mumlade lite.

In i MyCar i Sensus och ställa om till DSTC SPORT, för att bli av med antispinn. Lite mer gaspådrag och bilen klättrade vidare igen.
Är det här sånt som fungerar lika bra med generation 5 som med den version 4 jag har, eller? Tiden var ju inget problem här, för den fick förstås flera sekunder på sig att få snurr på tillräckligt många hjul för att klättra upp roten. Såvitt jag har förstått driver det ungefär lika bra när den bara fått upp oljetrycket?
apersson850 skrev:Är det här sånt som fungerar lika bra med generation 5 som med den version 4 jag har, eller? Tiden var ju inget problem här, för den fick förstås flera sekunder på sig att få snurr på tillräckligt många hjul för att klättra upp roten. Såvitt jag har förstått driver det ungefär lika bra när den bara fått upp oljetrycket?
Gen 4 och 5 borde vara lika bra i det läget, Det är ju inte i sådana lägen jag upplevt skillanden utan mer i dynamiska snabba situationer.
Amli skrev:Jag upplevde bara som sagt att dina åsikter började gå från informativt till ren smutskastning.
Hur menar du att jag smutskastar i tråden?

Jag har bara jämfört Gen 4 ooch Gen 5 som tex:

-Jag skrev att Gen 5 är billgare, det är ju taget från Haldex egen pressrelease där man säger att man tagit fram en mer kostnadseffektiv lösning som svar på marknadskraven.

-Jag skrev att volvo behövde större ekonomiska marginaler på sin försäljning för att finansiera sin Kinasatsning, Det vara bara taget från pressreaser och volvo information.

-Jag skrev att Gen 5 är enklare, Det är ju också från Haldex hemsida, Gen 5 väger nästan bara hälften och har mycket färre komponenter.

-Jag skrev att Gen 5 var långsammare, Det verkar ju t.o.m Volvo själva tycka eftersom man har två mjukvaror för tillfället, med och utan "Instant Traction" att välja mellan.

-Jag skrev att det var dåligt med information, Ja, det krävdes ju att det blev tryck från Forumet innan jag kunde få någon som helst info från Volvo.

-Jag skrev att vare sig jag, ÅF eller Verkstaden kunde få ut någon info innan det blev tryck från Forumet, vilket gjorde att vi lade tid på detta i onödan.

-Jag har lagt upp några bilder, Det var ju från min vardagliga körning där Gen 5 gjorde mig otrolig överaskad direkt jag fick bilen och bilen gjorde flera meter långa slirspår i grusbacken jag kört uppför 100-tals ggr med min förr Gen 4 totalt utan hjulspinn.

-Jag skrev att jag upplever att bilen inte är lika klippstabil som min Gen 4 var när det kommer en kort halkfläck då ju tar längre tid för Gen 5 att korrigiera.

-Jag skrev att jag upplever Gen 4 som mer komfortabel då den är stabilare och tar bort hjulspinn innan jag hinner märka detta, Gen 4 gjorde det också vibrationsfritt.

Det var på inget sätt tänkt att smutskastande utan sammanställande av öppen information på nätet och egna upplevelser för att få fram hur det ligger till..

Att sedan tråden blir lång beror ju mycket på det tog tid att pussla ihop allt, och att det imellanåt kommer in kommentarer som gör att diskussionen startar om, typ, "Detta är ju ett nyare system, då måste det ju vara mycket bättre, ett nyare system kan ju inte vara sämre"

Som jag sagt, jag hoppas det kommer ny mjukvara som kan delvis kombinera de två som för tillfället finns tillgängliga.

Är själv trött på både tråden och det hela just nu och skulle helst glömma alltihop, Jag sitter ju bilen 365 dagar om året och vibrationerna och ljudet av "Instant Traction" mjukvararan gör ju dock att man påminns.
VolvoB20 skrev:
-Jag skrev att Gen 5 är billgare, det är ju taget från Haldex egen pressrelease där man säger att man tagit fram en mer kostnadseffektiv lösning som svar på marknadskraven.
Du har för förmodligen skrivit bra mycket mer än så. Men det är just ovan som du har hakat upp dig på och som jag ser det ger dig vatten i din kvarn. Du blandar ihop billigare med sämre.
Bara för att en sak blir billigare menas inte att det är sämre i praktiken. Självklart strävar alla företag att vara så kostnadseffektiva som möjlig.
Ta VW och modellen Golf som exempel. I dess tidigare version var bilen väldigt bra men för tok för dyr att tillverka. De kom ganska snart ut med en facelift som är avsevärt mycket billigare och snabbare att tillverka men visar sig i praktiken vara bättre än sin föregångare på alla punkter.

Nu säger inte jag att gen 5 är bättre än gen 4. Men jag säger att i praktiken är inte skillnaden så stor som du påstår.

När jag läste din tidiga inlägg blev jag fundersam då det lät på dig att det var i klass med gamla viskokopplingen, som du t o m själv uttryckte det. Efter att ha hårdtestat 2 likadana xc60 fast med olika gen kan jag konstatera att så inte är fallet.

Jag påstår heller inte heller på något sätt att du har helt fel eller hittar på men dina krav på en Volvo XC70 överskuggar med all sannolikhet de allra flesta andra köpare. Jag tycker det är mest synd om dig som är så missnöjd med din bil som du nu kommer att få dras med så länge och hoppas det löser sig för dig.
Jag tycker inte att Gen 5 är kass, jag tycker bara att den inte är i närheten av vad Gen 4 presterade. Har man kört Gen 4 och vant sig med hur suverän Gen 4 var med Instant Traction så är det inte alls roligt att byta ned sig till Gen 5. Så är det bara.

Förr om åren så upplevde jag att bilar som hade konstant drivning på alla 4 (Subaru, Quattro, Landcruiser, 4-Matic) var mycket stabilare än bilar som bara hade on demand 4wd. När kraften fördelades på alla fyra hela tiden så var det ytterst sällan något antispinn behövde gå in. På on-demand 4wd var det alltid lite slir och ostabilt innan kraften hann omfördelas.

Så ändrades allt över en natt när Haldex/Volvo kom med instant traction som var så snabb att man aldrig kunde märka inkoppligen och plötsligt var on-deamnd 4-wd lika bra eller bättre.

Nu har man dumsnålat bort Instant Traction och vi är tillbaka där vi började. Så känns det i alla fall när jag kör dessa bilar.

Jag vet inte om jag håller med om att Gen 4 var alldeles för bra för den icke krävande medelbilisten och de säkert blir nöjda med Gen 5 också, Kanske är det så.

Och om det nu skulle vara jag som är ute och cyklar och har helt fel när jag tycker Gen 5 är slöare, varför ger volvo mig en "Instant Traction" mjukvara som får bilen att låta och vibrera. Om skillnaden mellan Gen 4 o 5 vore obefintlig eller minimal skulle man väl aldrig tagit fram denna mjukvara som skall försöka efterlikna Gen 4:as Instant Traction ?:-/
"On demand"..? Det betyder väl att man får något när man begär det och dessa automatiska AWD-system fungerar väl i princip tvärt om. Man kan inte styra dem alls. Man får det vare sig man vill eller inte. Är det ett etablerat uttryck på denna typ av fyrhjulsdrift eller är det något du själv hittat på?
llesrof skrev: Är det ett etablerat uttryck på denna typ av fyrhjulsdrift eller är det något du själv hittat på?
Det är ett etablerat uttryck, en sökning med "awd on demand" på google ger 33 600 träffar.

Fast för Gen 5 har jag hört att de skall ändra till "awd on delay" :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
Förr om åren så upplevde jag att bilar som hade konstant drivning på alla 4 (Subaru, Quattro, Landcruiser, 4-Matic) var mycket stabilare än bilar som bara hade on demand 4wd. När kraften fördelades på alla fyra hela tiden så var det ytterst sällan något antispinn behövde gå in. På on-demand 4wd var det alltid lite slir och ostabilt innan kraften hann omfördelas.
Jag tror att det finns vissa moment där alla system får problem. Hur förklara du annars detta?

Har även Q5 och sämre komfort etc, etc? Sladdar även den runt 10-talet meter i snösträngar? Just Quattro har du annars i tidigare inlägg höjt till skyarna.
Amli skrev: Jag tror att det finns vissa moment där alla system får problem. Hur förklara du annars detta?

Har även Q5 och sämre komfort etc, etc? Sladdar även den runt 10-talet meter i snösträngar? Just Quattro har du annars i tidigare inlägg höjt till skyarna.
Om du lus-läser mina tidgare inlägg så ser du att jag gillar tex Quattro vid normal körning med och utan släp pga att det fördelar ut kraften på alla hjulen hela tiden, Det gör att bilen blir mycket stabil då ingen inkoppling eller urkoppling behöver ske vid normala körförhållanden, när man tex kör på en hal vinteväg till vardags. Eftersom kraften är fördelad på alla hjulen så uppstår hjulspinn ytterst sällan överhuvudtaget, i alla fall så som jag kör då jag aldrig är och brötar i lerhål i skogen. Dessutom slits alla hjulen lika mycket då de driver hela tiden.

Om man sedan utsätter systemet för extrema situationer med 100% grepp bak och 0% grepp fram , där framhjulen står på kullagrade rullar som i filmen så kommer det ju inte att funka, utan då måste det till en diffbroms mellan fram och bakaxeln alt en snabb antispinn som kan bromsa de hjul som spinner.

I grusbackarna och i snön är ju dock inte friktionen 0 bak och 100 fram så jag har aldrig fastnat med quattro så som man gör i filmen. Men som sagt, det jag gillar med Quattro tex är att eftersom kraften finns på alla hjulen hela tiden så blir det grymt stabilt så länge man inte ställer bilen på kullagrade rullar.

Det är nu Haldex och xDrive kommer in enligt mig. Med Gen 4 Instant Traction och xDrive så fick man ned inkopplingstiden så lågt att man inte besvärades av att systemet behövde akiveras automatiskt vid behov längre då det gick så fort att man aldrig han märka detta. På samma gång fick man en diffbroms mellan fram och bakaxeln och klarar även att köra på kullagrade rullar med 0 friktion. Det var därför jag skrev följande.
VolvoB20 skrev:Så ändrades allt över en natt när Haldex/Volvo kom med instant traction som var så snabb att man aldrig kunde märka inkoppligen och plötsligt var on-demand 4-wd lika bra eller bättre.
Med "bättre" menar jag just förmågan att kunna låsa ihop axlarna i lägen som om man tex står på 0-friktion med kullagrade rullar under däcken eller om man skulle råka på en superpolerad isfläck med 0-friktion.

Tyvärr har man ju plockat bort "instant traction" igen och man är tilllbaka lite där man började, det går att låsa ihop axlarna, ja, men det tar några ögonblick och under den tiden hinner fram spinna rätt duktigt. Jag märker ju av det tex när jag ska ut på stora vägen och gasar på lite snabbt för att komma iväg eller passerar en hal fläck.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 130

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]