Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är på jakt efter en andrabil som kan vara packåsna, drag och pålitlig i "alla" väder.
Plånboken har begränsat mig till 99-00:or vilket betyder ca 20' mil och 20-30kr.

Sidonot:
Har tittat på måånga MB, BMW i samma miltal och prisklass. Oj vad mycket rost man får för pengarna där, och skabb. Om rost hade samma värde som guld skulle beg marknaden skulle dessa bilar vara väldigt dyra. Volvo har väldigt lite rost i jämförelse.

Min pappa har en V70 från 99 som nu rullat 38'mil och inga större fixar har det varit under dessa år heller.

Men när jag nu tittar på 99:or och 00:or, och priserna är ungefär desamma, ska jag kolla efter något speciellt i inredning? Tex elstolar som en del har, skinnstolar etc. Vad fanns det i V70 dessa år? Finns det någon guide på nätet för detta ihopsatt av någon entusiast?

Något man ska akta sig för utöver det självklara som doft av bränd olja etc?

Vill ha drag, kanske klokt att köpa en utan och eftermontera för att få en bil som inte dragit så mycket? Vad kostar det att eftermontera?

Alla tips tar jag så tacksamt emot.
Beror ju på... 99-00 har ju elektroniskt gasspjäll, separata tändspolar och lite sånt. Det betyder att reparation av dessa delar kostar jäkligt mycket mer än 97-98 (ett nytt spjäll går lös på ca 7k)
Så ur ren ekonomisk synpunkt tycker jag 97-98 är ett bättre köp.

Men om du vill ha en 99-00 så kolla om gasspjället blivit bytt/renoverat(vet inte om det går renovera dom dock..) nyligen, om bilen gått över 20k mil.
Jag har för mig att jag läste någonstans att det är vanligt att spjällen ger upp runt 25k mil, kan ha fel dock.

Ett vanligt drag ligger väl på mellan 1500-2000kr, sen tillkommer regbes (ingen aning om vad det kostar).

Sen finns det en klistrad tråd i denna forumsdel ang. vad man ska tänka på vid köp av 85x70 modellerna.
Lucif3r skrev:Beror ju på... 99-00 har ju elektroniskt gasspjäll, separata tändspolar och lite sånt. Det betyder att reparation av dessa delar kostar jäkligt mycket mer än 97-98 (ett nytt spjäll går lös på ca 7k)

Men om du vill ha en 99-00 så kolla om gasspjället blivit bytt/renoverat(vet inte om det går renovera dom dock..) nyligen, om bilen gått över 20k mil.
Jag har för mig att jag läste någonstans att det är vanligt att spjällen ger upp runt 25k mil, kan ha fel dock.

Ett vanligt drag ligger väl på mellan 1500-2000kr, sen tillkommer regbes (ingen aning om vad det kostar).

Sen finns det en klistrad tråd i denna forumsdel ang. vad man ska tänka på vid köp av 85x70 modellerna.
Infon om spjället var klockrent. Hade ingen aning om detta. Ska även kolla den klistrade tråden.

Dom här är jag nyfikna på.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_v ... 1.htm?sa=1
Igen ur ekonomisk synpunkt, bör du undvika AWD.
När den pajar så är det heller inte billigt att laga (typ 8k för reservdelar, på skrot, inte nytt). Är vinkelväxeln nybytt så bör den dock gå i rätt många mil till.

Av dom 2 bilarna hade jag valt V70in iaf. XC70in såg mer risig ut, gått längre, dyrare att laga (AWD), gått längre samt fulare :mrgreen:

Men, för dom pengarna tycker jag du borde kolla på en turbo istället. :-)-)
Jag har även hört att GLT ska vara rätt slöa (vilket jag också tycker, men jag har bara turbo att jämnföra med :lol: ), och att 144hk motorn är bättre för alldaglig körning.
OJ, jag äger nog syskonet till den nedre bilen om man ska tro på reg numret. Jag är supernöjd med den bilen (20000 mil). Det jag bytt på bilen är väl ok, skivor och styrleder och lamdasonden i stort sett. Lamdban var ganska dyr (ca 2500). Enda kruxet med min bil, och jag verkar vara den enda som råkat ut för det är att den spikar när jag kör den på 95 oktan men med 98 går det bra. Gasspjället funkar än så länge, brukar rengöra det ca en gång per år, tar 15 min då jag inte har turbo. Pajar det så är det väl isf bland den dyrare delen man får byta men å andra sidan tjänar man nog in det då den verkar dra mindre soppa än de äldre V70 iorna. Köper du den bilen och den funkar 10000 mil och du får byta gasspjäll (Om det kostar 7000 att byta) ja då har milkostnaden för den vart 70 öre...jämför det då med en törstigare bil.
XC:n skulle jag nog personligen avstå från om jag inte fick den slängt efter mej då den har visko 4 hjulsdrift, bra mycket dyrare underhållskostnader än fwd. Annars kan jag rekommendera norrbottenskörda (västerbotten saltar sina vägar mest i landet)bilar särskilt från inlandet om du vill ha en rostfri bil.
Sedan är ju färgen tacksam då bilen aldrig ser smutsig ut, köp köp :D
Lucif3r skrev:Beror ju på... 99-00 har ju elektroniskt gasspjäll, separata tändspolar och lite sånt. Det betyder att reparation av dessa delar kostar jäkligt mycket mer än 97-98 (ett nytt spjäll går lös på ca 7k)

Gäller inte alla.. 99 2.0 har vajer.
Kena skrev:OJ, jag äger nog syskonet till den nedre bilen om man ska tro på reg numret. Jag är supernöjd med den bilen (20000 mil). Det jag bytt på bilen är väl ok, skivor och styrleder och lamdasonden i stort sett. Lamdban var ganska dyr (ca 2500). Enda kruxet med min bil, och jag verkar vara den enda som råkat ut för det är att den spikar när jag kör den på 95 oktan men med 98 går det bra. Gasspjället funkar än så länge, brukar rengöra det ca en gång per år, tar 15 min då jag inte har turbo. Pajar det så är det väl isf bland den dyrare delen man får byta men å andra sidan tjänar man nog in det då den verkar dra mindre soppa än de äldre V70 iorna. Köper du den bilen och den funkar 10000 mil och du får byta gasspjäll (Om det kostar 7000 att byta) ja då har milkostnaden för den vart 70 öre...jämför det då med en törstigare bil.
XC:n skulle jag nog personligen avstå från om jag inte fick den slängt efter mej då den har visko 4 hjulsdrift, bra mycket dyrare underhållskostnader än fwd. Annars kan jag rekommendera norrbottenskörda (västerbotten saltar sina vägar mest i landet)bilar särskilt från inlandet om du vill ha en rostfri bil.
Sedan är ju färgen tacksam då bilen aldrig ser smutsig ut, köp köp :D
Gör du ungefär såhär Kena
?

Tungviktarn. V70n då blir 01:or eller nyare va?
Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&oum[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]