Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BigFMike
Hej alla.

Ni som har bensinvärmare, hur mycket visar temeraturen på mätaren när ni startar bilen på utsatt tid. Min mätare ställer sig bara på första eller max andra strecket.
Förut hade jag en 740 med bensinvärmaren av "termosmodellen" den avlånga rostfria typen som satt i motorrummet 091B tror jag den hette, och när man startade bilen så var tempen uppe på 85-90 grader. Nu i V70N sitter ju värmaren i framskärmen och enligt mitt tycke blir den inte alls lika varm. Är den nya sämre i värme men snålare eller kan det vara något fel.

Micke
Användarvisningsbild
av CarMan
det är normalt att den är visd första eller andra sträcket. men om du har dåligt med ström i bilen så värmaden endast värmer motorn så kan den gå upp närmare miten.
om tempmätarem börjet röra påsig så är motorn mycket varm, det är inte så att den är kall bara för att den står på första sträcket
av BigFMike
Visst är motorn "varm" men man kan ju undra hur varm motorn är vid de olika markeringarna, någon som vet säkert?
När jag använt motorvärmaren och låter ECCn gå på autoläge på 20C kör jag 3-4 km innan tempen är uppe på "mitten" när det är runt 0C ute.
Tar jag bilen helt kall kan jag köra 8-9 km innan tempen är uppe på "mitten", visst blir det varmt i kupén efter någon km men motortempen tycker jag tar lite väl lång tid på sig för att komma upp på normal. Undrar om det kan vara något knas med termostaten eller om det är helt normalt.
Om jag stänger av fläkten och vrider ner tempen på kallast går det dock fortare för motor´tempen att komma upp på "mitten".
740n var ju uppe på 90C på mätaren direkt eller efter några hundra meter.

Micke,
Användarvisningsbild
av V 70N-01
Det är nog ganska normalt, min ligger strax över första strecket om värmaren har gått ca 20 min och det är ett par minusgrader ute. Som

Men finns det något bättre tillbehör än ecc samt bensinvärmare?
av Holmis
Jag har köpt en xc70-02 med bensinvärmare. Den finns inte någon användarmanual i instruktionsboken. Finss det någon som kan skicka en eller sända över en pdf fil
Användarvisningsbild
av CarMan
vrid på färd dateorn, sen är det långt & kort tryck på reset knappen för att stryra.

du sättertiden när du ska hämta bilen, så startar bilen själv värmeren i lagom tid.
testa lite så kommer du på hur det funkar
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]