Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammen
Hej Idag började lambda lampan eller motorelektronik lampan lysa igen om ni så vill :D Jag provade dra ut kontakten till luftmassemätaren och då började bilen gå ojämt på tomgången.Men det gick och köra bilen men den kändes lite segare än vanligt.När jag kopplade tillbaka kontakten till luftmasse mätaren så dog bilen men gick och starta igen.Vad är det troliga felet?Kan tillägga att jag tycker den sprutar ut mer avgaser än normalt måste stänga av motorn när föarar dörren är öppen för och låsa garaget för anars stinker det duktigt i kupén. :(
Gärna att du upplyser om motormodell och om det är en Turbo. Rekommenderar att du låter ta ut felkoder så att det finns lite indikationer var vi skall leta efter felet. Att Lambdalampan lyser kan bero på många saker. Innan du tar ut felkoder bör du radera felkoderna och köra en sväng så att de felkoder som kommer upp är färska. Du kan radera felkoderna genom att ta av batteriets minuspol några minuter.

Mvh GK
av hammen
Jag tog bort minus polen på batteriet och då slocknade den får väl vänta till den börjar lysa igen.Det är en glt jag körde torque och elm 327 idag men den sa att det inte fanns några ecu koder.Efter ungefär 20 mil kommer lampan börja lysa igen.
av *pettson*
Förutsatt att bilen är manuell så var det isåfall ingen lyckad urläsning.
Förutsatt att bilen är en automat så är det inte så märkligt att det inte blev någon kod. Växellådan kan också tända miljölampan.
av hammen
då var det dags igen nu började lampan lysa och tomgången blev lite orolig.Kopplade bort minus poolen då gick den bra igen.Går fan inte ha dörren öppen för avgasernas skull luktar en stund i bilen efteråt då.Antingen automaten eller nåt annat fel?.Elm 327 hittar inget får väl köpa bättre odb felkodsläasre eller besikta bilen.
Klart är att du har ett fel som det kanske inte är så bra att åka omkring med. Du kanske får ta ne sväng förbi Volvo och få felkoder utlästa.

Mvh GK

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]