Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Det verkar ju nu dock även som att vissa my10 också saknar det. Alltså att det dessutom ändrats under modellåret :shock: Annars håller jag helt med dig. Jag förstår logiken i det. Bara inte varför man plötsligt svängt om.
Användarvisningsbild
av Camel
Camel skrev:/.../Men jag har ingen förklaring till att 2,5FT MY09 inte omfattas av extra ventilkontroll mer än att Volvo inte ville ändra serviceschemat retroaktivt för äldre modeller.
crumpets skrev:Det verkar ju nu dock även som att vissa my10 också saknar det. Alltså att det dessutom ändrats under modellåret :shock: Annars håller jag helt med dig. Jag förstår logiken i det. Bara inte varför man plötsligt svängt om.
Man kanske inte ville ändra retroaktivt (även om det skulle behövas). Men kom på att man måste för de ändra de bilar man ännu inte producerat. Detta kanske skedde mitt under pågående modellår (MY10)? Eller finns det bilar där serviceschemat ändrats retroaktivt efter de var producerade?
av specos
En intressant frågeställningen är ju vad som händer om jag vid min 9000-service ej gör någon kontroll/justering?
Jag kör på helt enkelt, massvis med mil. Vad händer? Om jag inte byter olja, så kan ju det få oerhört allvarliga konsekvenser, men om jag inte ventiljusterar (och det vid kontrollen behövs) - vad händer med bilen? Är det något som kan gå sönder, eller kommer jag helt enkelt bara till en punkt där bilen går lite dåligt, verkstaden säger att "dina ventiler behöver justeras". Fine säger jag, vid 25 000 mil. Gör det då. Sen kör jag vidare som om inget hänt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag misstänker att den gpr bra en tid, sedan böir det topplockrenovering/byte. När kan man ju bara gissa....

/Martin
Användarvisningsbild
av gooose
MartinS skrev:
Rille67 skrev:Ja min MY10 ska kontrolleras enligt Gooose. Jag tycker f-n det är skandal att inte dom största ÅF (Bilia, Upplands Motor) har koll på detta. Dom bryter uppenbarligen mot Volvos servicepunkter. Helt otroligt.
Det är ju inget märkligt alls. Bilia kör ju stenhårt med "Service för bilar äldre än 6år" där man skippar alla tillägg och byter olja, nollar lampan och stämplar serviceboken, typ. Allt för att få ner priserna och locka kunder till en sämre produkt. Skitdåligt.. Du kan INTE lika på en Biliastämpel, inte ens fakturan, du måste veta vad som skall göras och verifiera att det verkligen gjordes med hjälp av protokollet.

/Martin
För info så är detta inte Bilia unikt med enklare servicar Detta gör Bilias konkurenter oxo tex Bra bil,CMS,Mekanum (Vad det gäller Göteborg)
Övriga Handlare i Sverige har jag ingen aning om hur dom gör men troligen på samma sätt då det är Volvo som lanserar dessa servicar och Volvo ÅF får bara rätta sig i ledet om man vill varar auktoriserad för Volvo

Så om man vill Vara riktigt negativ som det verkar här så får väl mitt råd vara att lämna volvohandeln och vänder till icke Volvoauktoriserade firmor för där får ni allt rätt utfört Eller hur ?:-/

Svårare än så här är det inte

Ursäkta urspårningen från ämnet men så blir det ibland....

//Goose
Användarvisningsbild
av gooose
Mubin skrev:Hej, Jag lånar tråden lite.
Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.
Hur man kollar ventilspelet på en sådan motor är en gåta för mig. Jag tror att de fasta ventiltryckarna kom 2000 el 2001. Dessförinnan var de hydrauliska som var självjusterande. Jag tror att de första åren efter införandet av de fasta ventiltryckarna så fanns det inspektionshål. Man kunde lossa en skruv och känna spelet med ett bladmått. Vad jag vet har aldrig några ventiler behövt justerats.
Skulle det vara ventilknack = stort spel byter man nog till ett nytt cylinderhuvud.
2.OF är en fordmotor kanske det finns ventilbrickor eller "shims" på den som gör att det går att justera.

/Mubin

Precis så därför kostar det en liten större slant när man får lyfta den så kallade ventilkåpan för att kolla dessa ventiler inget du gör i en handvändning direkt och att få in en bil och upptäcka att ventiljusteringen missats vid bokning är inte kul då detta tar minst 4-6 timmar att göra självklart kan det gå något snabbare när man får lite rutin på det men det är nog ändå marginellt som man minskar tiden att utföra detta
Ni får fokusera på det positiva Polisen skall göra detta vart 6000 mil Det slipper ni övriga

Sedan av erfarenhet så av 4 utförda bilar så har över hälften av ventilerna (minst 10-14 st /bil) behövt att justeras så då tillkommer justeringsbrickor/lyftarkoppar till priset oxo och hur många som behövs på din bil vet man först efter justeringen

//Gooose
Användarvisningsbild
av gooose
Bara för att få klarhet i det hela. Är det detta det slutgiltiga svaret på frågan om ventiljustering?
Vart ser man motornumret?[/quote]

Detta står på kamrems kåpan B5254 T 11 har du inte detta så är den inte berörd enl volvos service program

//Gooose
Användarvisningsbild
av gooose
specos skrev:gooose.......du som verkar insatt i detta. Vad kostar en ventiljustering?
Jag var inne med en V70 2,0F och frågade om 12000-milaservice. Priset på detta var inget uppseendeväckande, jag fick ett totalpris direkt. Inget om att "om ventilerna behöver justeras tillkommer det 25 000 kr"......Tror jag fick lite drygt 4000 kr, från en Volvoverkstad (var ett tag sedan, minnet sviktar på den exakta summan).

Vad jag tycker är märkligt - ja, det står i protokollet att kontroll/justering av ventiler skall göras, men det är ingen som nämner detta när man frågar om priser. Från en Autoexperten-verkstad fick jag ett på 3000 kr för en 12 000-milaservice på en V50 1,8F (där ventilkontroll/justering också ska göras). Ingen nämner nåt om att det kan tillkomma extraarbete i form av ventiljustering. Är inte det märkligt?
För att ge pris på ett specifikt jobb så behövs regnr då det kan skilja mellan ch nr eller års modeller och motor alternativ så fråga din volvohandlare så får du ett exakt svar

//Gooose
Användarvisningsbild
av MartinS
gooose skrev:
MartinS skrev:
Rille67 skrev:Ja min MY10 ska kontrolleras enligt Gooose. Jag tycker f-n det är skandal att inte dom största ÅF (Bilia, Upplands Motor) har koll på detta. Dom bryter uppenbarligen mot Volvos servicepunkter. Helt otroligt.
Det är ju inget märkligt alls. Bilia kör ju stenhårt med "Service för bilar äldre än 6år" där man skippar alla tillägg och byter olja, nollar lampan och stämplar serviceboken, typ. Allt för att få ner priserna och locka kunder till en sämre produkt. Skitdåligt.. Du kan INTE lika på en Biliastämpel, inte ens fakturan, du måste veta vad som skall göras och verifiera att det verkligen gjordes med hjälp av protokollet.

/Martin
För info så är detta inte Bilia unikt med enklare servicar Detta gör Bilias konkurenter oxo tex Bra bil,CMS,Mekanum (Vad det gäller Göteborg)
Övriga Handlare i Sverige har jag ingen aning om hur dom gör men troligen på samma sätt då det är Volvo som lanserar dessa servicar och Volvo ÅF får bara rätta sig i ledet om man vill varar auktoriserad för Volvo

Så om man vill Vara riktigt negativ som det verkar här så får väl mitt råd vara att lämna volvohandeln och vänder till icke Volvoauktoriserade firmor för där får ni allt rätt utfört Eller hur ?:-/

Svårare än så här är det inte

Ursäkta urspårningen från ämnet men så blir det ibland....

//Goose
Att andra gör det också blir det ju inte bättre av, eller? Jag tycker ändå det är märkligt att äldre bilar behöver mindre service? Systemet gör också att man inte kan lita på auktoriserade verktäders stämplar, inte ens i kombination med kvitton, eftersom kvitton bara säger vad som är gjort, inte vad som egentlien borde har gjorts.

Varför skulle de vara bättre utanför volvohandel? Där är det väl om möjligt ännu värre ställt misstänker jag.

Var detta känsligt?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
gooose skrev:Bara för att få klarhet i det hela. Är det detta det slutgiltiga svaret på frågan om ventiljustering?
Vart ser man motornumret?
Detta står på kamrems kåpan B5254 T 11 har du inte detta så är den inte berörd enl volvos service program

//Gooose[/quote]

I båda bilderna som det länkats till i den här tråden står det att det skall göras på B5254T8 också, har det reviderats?

/Martin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?