Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:Att just din bil är sämre i komfort enligt dig är ju för att du själv valt att försämra den på just denna punkt. Det gäller ju inte gen 5 generellt.
Håller inte med om vad komfort är, det finns ju 2 mjukvaror till Gen5

1. Instant Traction = Oljud och Vibrartioner = Sämre komfort

2. Utan Instant Tracktion = Dåligt grepp och massa slirande, bilen är inte alls lika stabil på halka = Sämre komfort.

Jag har provat båda två. På Gen 4 kunde man få både bra grepp, vibrationsfritt och stabilitet i halka = Bättre komfort.

Oavsett vilken mjukvara jag laddar så hade Gen4 mycket bättre komfort.

7 års körande med Volvo "Instant Traction" AWD har gjort mig bortskämd med att bilen går 100% stabilt utan märkbart hjulspinn när man paserar hala fläckar, sätter jag mig min MY13 och kör samma ställen hinner det slira till ordentlig innan systemt hinner reagera.

Man kommer upp för backen i alla fall, visst, men det känns varken preimum eller komfortabelt när man vant sig med annat.
Är du allvarlig? Ditt smutskastande av gen 5 har blivit lite pinsam och bara larvig. Den är inte ens i närheten så dålig som du vill ge sken av.
Istället för att klaga så förbannat om du är så missnöjd över din bil och sälj den bara. Svårare än så är det inte.
Amli skrev:Är du allvarlig? Ditt smutskastande av gen 5 har blivit lite pinsam och bara larvig. Den är inte ens i närheten så dålig som du vill ge sken av.
Istället för att klaga så förbannat om du är så missnöjd över din bil och sälj den bara. Svårare än så är det inte.
Det hör till på ett forum att man respekterar andra användares åsikter. Om du nu irriterar dig så starkt på trådskaparens åsikter så kan du gott strunta i att läsa hans tråd. Om du anser att Gen V av HALDEX är utomordentligt bra, så är du fri att skapa en tråd för att hylla den. Det pinsamma i detta fall är att man går på personangrepp istället för att diskutera sakfrågan. Sorry för off topic.

Mina två cents.
Amli skrev:Är du allvarlig? Ditt smutskastande av gen 5 har blivit lite pinsam och bara larvig. Den är inte ens i närheten så dålig som du vill ge sken av.
Jag ber dig Amli inget person på hopp i denna annars så informativa tråd :!:

Jag känner precis som B20 att kanske 90% kanske ännu mera av AWD ägarna märker inget av detta över huvud taget
Det kanske är så att 50% köper denna modell "bara" för att plasten på utsidan gör någon nytta på garage uppfarten eller helt enkelt gillar utseendet
Där av tog man fram Drive FWD som i mina ögon är :-O) XC är AWD .

Men dom få som nyttjar bilen potential fullt ut märker en försämring som i detta fall B20 och troligen flera med honom
Har själv många ggr förvånats över hur enastående det fungerat( XC-08) på genomblöta gräsmattor(läs risfält) endast lämnat hjulspår av nertryckt gräs inget hjulspinn alls detta till markägarens glädje

Och jag förstår precis B20 tänk dig själv att alltid få dricka ljummen öl då du själv gillar kall och skall få göra detta i 3 år fram ingen go tanke eller hur
Han står inför en i hans ögon en försämring av bilens prestanda och hade om han kunnat göra ett om val till tex åm 2012 eller annat märke

Det enda som är larvigt här är Volvo som gör förändringar som dessa och ingen annan

Vet ej vad Du Amli kör men om du är nöjd med din så var Glad för detta Forum är till för att informera inget annat

Eller som du skrev : Att just din bil är sämre i komfort enligt dig är ju för att du själv valt att försämra den på just denna punkt. Det gäller ju inte gen 5 generellt.

I detta fall så har hans Volvo verkstad försökt att hjälpa honom med lite spec programvaror som han får prova och det är hans utvärderingar du kan läsa i denna tråd och han upplever tyvärr gen 5 som sämre än tidigare versioner vilket åter är volvos val av funktionalitet

Skall väl säga att jag tillhör inte dom som köper XC för plastens skulle utan för att frugan skall kunna vara hemma när jag kommer hem ( endast det bästa för henne)
Nyttjar även AWD systemet rätt ofta som B20 men troligen inte i lika stor utsträckning som honom då det i mitt fall är Gummans bil och ingen företags bil

Att jag sedan ibland är smått lyrisk över AWD jämfört med tex FWD ja det är min last i livet Ni andra har väl era egna om jag förstått det hela rätt

//Gooose
Senast redigerad av 2 gooose, redigerad totalt 0 gång.
KARDOX skrev:
Det hör till på ett forum att man respekterar andra användares åsikter. Om du nu irriterar dig så starkt på trådskaparens åsikter så kan du gott strunta i att läsa hans tråd. Om du anser att Gen V av HALDEX är utomordentligt bra, så är du fri att skapa en tråd för att hylla den. Det pinsamma i detta fall är att man går på personangrepp istället för att diskutera sakfrågan. Sorry för off topic.

Mina två cents.
Jag kan nog hålla med Amli lite. Det är konstaterat att Gen 5 är en sämre och billigare produkt än vad Gen 4 var. Ja, i de lite mer extrema fallen kan man uppleva en viss fördröjning mot tidigare och ja, det må kanske inte vara lika premium. Men det är knappast någon katastrof. Jag tvivlar på att 95 % av kunderna ens kommer märka någon skillnad. Det är ju inte för inte som hela VW-gruppen ska stoppa in prylarna i sina bilar.

Att påstå att det hinner "slira till ordentligt" för att man passerar en isfläck på vägen med Gen 5 är lite att måla fan på väggen, så illa har jag svårt att tro att det är. Och både filmer och bilder i tråden har visat att skillnaden mot Gen 4 inte är så stor - i praktiken - som det först verkade. Även om det är mycket trist att Volvo väljer att gå från marknadsledande inom området till att bli en medelmåtta. Pengar styr som med allt annat...

Oavsett, så väljer jag nog att säga som Amli - uppfyller den inte längre dina (rätt höga, jämfört med snittkunden..) krav så byt ut skiten. Jag förstår att du är missnöjd och hade förmodligen varit lika arg själv om jag varit i din situation men vid det här laget känns det som att diskussion gått lite i stå och mest övergått till ALLT SUGER-läge...

Det jag är mest besviken på från Volvos sida var att man inte gick ut med någon information om generationsbytet inför MY13. Då hade man åtminstone som kund fått chansen att göra ett aktivt val, även om det hade varit ett obeprövat sådant. Som någon nämnde tidigare, det kanske är en 9-3 XWD med eLSD man ska skaffa sig om man vill ha riktiga prylar.. 8)
Linqid skrev:
KARDOX skrev:
Amli skrev:....... på från Volvos sida var att man inte gick ut med någon information om generationsbytet inför MY13. Då hade man åtminstone som kund fått chansen att göra ett aktivt val, även om det hade varit ett obeprövat sådant. Som någon nämnde tidigare, det kanske är en 9-3 XWD med eLSD man ska skaffa sig om man vill ha riktiga prylar.. 8)
Njeee inte SAAB va....? Hellre en V60 T6 Polestar isåfall :). Annars måste man byta forum osv. Nä det orkar man inte. Jag misstänker att man mest bara märker av skillnaden i manuella bilar och dessa finns det (tyvärr) inte många av så detta blir nog bara uppmärksammat av de som likt B20 använder dem som det är tänkt att de skall användas.
De få som märker av det löser man det med omprogrammering för osv.
Jag tror att gen 5 är en snikmodell som får leva tills dess att den helt elektrifierade Haldexen kommer utan kardan osv.
Dags att nyansera detta och stänga tråden kanske.

Det är en lång kedja av enskilda saker som gjort mig irriterad och besviken, inte bara på tekniken utan också på hur man hanterat detta.

1. Vid bilbytet kunde jag välja mellan en MY12 och en MY13, jag kontrollerade specifikt med min ÅF vad skillanden var och min ÅF kontrollerade i sin tur med Volvo centralt och fick svaret att det var abslout ingen skillnad på modellerna.

2. När jag hämtade ut bilen och drog lite släp var drivningen katastrofalt dålig jämfört med min förra MY10. Så dålig att jag trodde det var fel på bilen och lämande in nya bilen på garantireparation. Min verkstad gjorde vad man kunde men det fanns ju inget att laga. Även verkstaden fick ingen information från Volvo om att GEN 5 hade mycket sämre prestanda, så även de försökte ju laga något som inte var sönder.

3. Vid kontakt med Volvos centrala kundtjänst så gick det inte heller att få någon information om att GEN 5 hande mycket sämre prestanda, jag trodde fortfaranade at det var fel på min nya bil. Volvos kundtjänst ville inte erkänna att prestanda försämrats på nya modellen.

4. Inte heller Haldex eller BorgWarner som köpt Haldex drivningen ville erkänna att man försämrat prestanda när jag kontaktade dessa.

5. Efter en hel del detektivarbete och grävande i allt från tekniska uppsatser till pressreleaser så verkade det ju som att GEN 5 faktiskt hade mycket sämre prestanda i själva grundkostruktionen.

6. Inte förrens detta kommit upp i ljuset på forumet och det ha varit 30.000 läsningar av tråden så går volvo med på att Gen 5 faktiskt har sämre prestanda. Man meddelar min verkstad att det inte är något fel att den är så slö, det är en "feature/funktion". Det finns till och med en annan mjukvara som addresserar detta, men har andra nackdelar i sin tur.

7. Nu har jag fått "Instant Traction" mjukvaran laddad, drivningen är bättre men det vibrerar och låter rätt elakt. Jag skulle vilja ha svar på om det bara är "kosmetiskt" eller om det är skadligt för bilen. Det vore trevligt om Volvo kunde upplysa om detta.

Jag har känt det som Volvo centralt behandlar både Kunden, mig, ÅF och verkstaden som dumskallar som de tror inte skulle märka av försämringen om man bara låtsas som det regnar och därför inte vill informera. Inte förrens man blir ställd mot väggen så medger man att det är en "funktion" och att det finns mjukvara som försökeråtgärda detta. Hade man varit öppen med detta hade mycket inte hänt.

-ÅF kunde då gett mig ett relevant svar och jag kunde gjort ett medvetet val och varit nöjd med min MY13 trots att den är lite slöare.

-Verkstaden hade inte behövt öda tid på att försöka laga något som inte var trasigt utan byggt så.

-Jag hade inte behövt lägga tid på att försöka reda ut problemen med min bil.

Jag har ju dessutom en förhoppning att man kan få fram en bättre mjukvara som ger bättre driv utan att bilen vibrerar och låter så mycket. Och att man inte ska behöva tvinag upp Volvo mot väggen för att få vettig information.

PS. Min ÅF och Verkstad har varit SUPRBRA, men det kan ju inte göra något när Volvo centralt inte ger dem info. DS
Tror du har bra möjligheter att be ÅF köpa tillbaka bilen om du verkligen inte vill ha den och välja en annan Volvo istället, finns nog många trevliga 2012 kvar.

Personligen skulle jag kanske inte göra det pga andrahandsvärdesaspekter (de flesta har ju ingen koll på detta), men just riktningsstabiliteten är ju vad man köper Volvo AWD för i mitt fall. Volvo 2013 och framåt är ju därmed inte jämförbara med vissa konkurrenter.
Linqid skrev: Oavsett, så väljer jag nog att säga som Amli - uppfyller den inte längre dina (rätt höga, jämfört med snittkunden..) krav så byt ut skiten. Jag förstår att du är missnöjd och hade förmodligen varit lika arg själv om jag varit i din situation men vid det här laget känns det som att diskussion gått lite i stå och mest övergått till ALLT SUGER-läge...
För att vara helt rättvis så svarade ju VolvoB20 redan i början av tråden - på en direkt fråga från mig - att Gen5 förmodligen duger alldeles utmärkt för "normalanvändaren" som bara har en brant uppfart & att någon som kommer från FWD kommer att bli nöjd ändå. Så nåt onyanserat gnäll tycker jag inte att det varit frågan om.

Det blir nog en AWD ändå för min del - skaffar jag häst eller tvåtonsbåt får jag väl byta till en Outback. Stort tack till alla som testat, lagt upp bilder och grävt i teknisk dokumentation! Stort skäms till volvo som gör en försämring till det sämre av ekonomiska skäl och försöker dölja det - hoppas ni inte gör detsamma med krocksäkerheten...
sweborn skrev:Tror du har bra möjligheter att be ÅF köpa tillbaka bilen om du verkligen inte vill ha den och välja en annan Volvo istället, finns nog många trevliga 2012 kvar.
Varken jag eller företaget jag jobbar på äger denna bilen utan det är ju operativ leasing via ett finansbolag så det är bara att sitta lungt i båten de 36 månader avtalet löper på då det är i princip omöjlgt att bryta utan stora kostnader. Om jag köpt bilen själv hade jag försökt få byta den till en äldre lagerbil av tidigare modell på direkten, ingen tveckan om det.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 130
Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007