Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aericsso
Hej

Har alltid kört Audi men funderar nu att skaffa en Volvo V70n.
Har haft Audi A6 2,4 (165hk/230nm) med tiptronic och upplevde denna som slö. Vilken av volvomotorerna kan ni rekomendera till automat på V70n?

/Anders
av Frigge
Lättrycksturbon är VÄLDIGT trevlig.
Ligger mellan 200-210 hkr beroende på vilket modellår du väljer.
av aericsso
Ok,

Vad har en sådan motor+automat för förbrukning blandat?
Enl. volvo ska 2,5t ligga på 1,01 men vad är det i realiteten.
A6:an slickade i sig 1,15 blandat som jag tycker är mycket när det inte infann sig någon körglädje.
Jag kör lungt och tänker utnytja motorresurserna vid omkörningar på landsväg.
En nackdel med V70:n jämfört med A6:an är baksätet.
Barnen får inte plats med skorna mellan baksätet och förarstolen när dom sitter i barnstol.
Kan dom integrerade barnstolarna ge mer utrymme för fötterna?

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
210hk är nog den trevligaste (bekvämaste)
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, 2.4T / 2.5T (beroende på modellår) är en trevlig basmotor för den som vill ha bekväm motorprestanda till rimligt pris.

Den är det bästa motorn för normal "gubb"-körning, rejält med vrid på låga varv osv..

/L
Användarvisningsbild
av Mikko
Jag hade en Audi A6 2.4 Avant quattro -03 innan jag bytte till V70N 2.4 T automat -00. Vid blandad körning drar min bil runt litern vid blandad körning, runt 0,8 l/mil på landsväg. Nu med dubbdäck, mínusgrader och snöhögar att forcera vissa mornar till jobbet drar den runt 1,2 l/mil.

P.S: Saknar fyrhjulsdriften jag hade på Audin!!! :cry:
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har ingen automat, men iaf en 2.4T från 02, PPC-trimmad och jag har haft en snittförbrukning sen jag köpte bilen på 0,98..
Drar rätt bra vid stadskörning, men landsväg är 0,7-0,8 inga problem alls.

/L
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har de integrerade barnstolarna i min V70. Har under några tillfällen haft haft med barn i ålderna 8 -10 år och då har det inte varit något problem. Själv är jag 188 cm så stolen är längst bak.
Men jag tycker att baksätet är trångt, speciellt då vi har en bakåtvänd barnstol för våran 2 åring där bak.
Audin är bättre på den punkten. Men däremot hade den mindre lastvolym där bak.
Angående förbrukningen är det inte så stor skillnad mellan någon av bensinarna.

/Henrik
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]