NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vogge
Tänkte göra en guide om hur man rengör sin egr ventil vilket kan vara bra i förebyggande syfte men även värt att pröva innan man slänger ut massa pengar på en ny. Bilen är en s40 2.0 D från 2006.
Sökte själv hjälp/information om detta på nätet och fann många med samma problem som jag. Men inte så mycket vägledning hur detta görs utan de flesta blev tvungna att lämna in bilen på verkstad där ventilen
blir utbytt= dyrt.

Kan väll börja och säga vilka symptom min bil visade. Orkeslös dog vid uppstarta och till slut limpmode ryckig gång motorservice erfordras detta hände självklart på väg till flyget.

Här är några verktyg som kan vara bra att ha innan man startar detta är ur illustrativt syfte och jag hade kompletta sett med alla storlekar. Men de som verkligen underlättar är en spegel och ficklampa och ett spärrskaft som man kan sätta bits i (sett tredje från vänster.)
Bild

Steg ett är de vanliga öppna huven ta bort plastkåpan. Kåpan sitter på små gummipluttar och är bara att dra bort.

Bild

Nu när kåpan är borta lossa de silvriga röret som går tvärsöver motorn. Pos 1 sitter de två torx bultar på pos 2 vanlig mutter och pos 3 sitter de fyra 6 kants bultar och en insexsbult. Egr ventilen är placerad längst upp i bak kant av motorn.

Bild

Bild

Här ser vi toppen av Egr röret och även egr kontakten.

Bild

När röret är bort passa på att göra rent de också kan vara igensotat.

Bild

Lossa elkontakten och de två bultarna. Biltemas mini ¼” spärrskaft är varmt rekomenderat.

Bild

Nu var de enkla avklarat och nu börjar de bli trångt!
Sett från höger sida i bilens körriktning sitter de två bultar en på ovansidan och en under.

Bild

När du lossat de två bultarna bakifrån och de två från sidan är de ”bara” en kvar denna är den jävligaste så ta en fikapaus först.
Mitt under ventilen sitter de en insexkants skruv den behövs inte tas bort helt utan bara lossas så ska de gå att få ut ventilen. Använd en spegel och ficklampa för att se den sedan får man känna sig fram.
Jag använde ett bitts och ett bitsspärrskaft model liten bild finns i början.

Bild

Egr ventilen är nu borta och de är dags att bli smuttsig på riktigt.

Bild

Här är egr ventilen jag har tagit bort plastkåpan som döljer en del av mekanismen här är de bara att puttsa på/smörja upp. Man ser också den svåråtkommliga insexskruven.

Bild

Bild

Här är själva ventil disken! Jag hade ett tydligt läge där ventilen fastnade i öppen position efter rengöring och smörjning rörde den sig obehindrat. Jag fylld upp ventilen med diesel och lät den stå sedan putsade med en trasa försök även göra rent/smörja från andra hållet. Efteråt lade jag på tunt lager med högtemp fett.

Bild

Montera tillbaka allt i omvändordning. Hittills har min bil gott bra utan några av de ursprungliga symptomen och arbetet tog mig ca 5 timmar. Hoppas denna guide kan vara till hjälp.
av vogge
aggrosurf skrev:toppen. tycker denna guide är värd att flyttas till tips å trix
Bra jobbat
Tackar ja tipps å trix kanske hade passat bättre får se om någon moderator kan flytta den dit.

CrossFireX skrev:Väldigt bra guide! Synd att det inte är likadant på 1.6D :( Får väl hoppas någon gör en guide till 1.6D också! :)
Ja har dålig koll på hur stor skillnaden är på de motorerna. Men om jag någon gång äger en 1.6a kan jag göra en guide till den med. :-)-)
av ptrj
riktigt fin guide. du råkar inte komma ihåg storleken på insexan?
började med samma jobb för 2 månader sedan och gjorde i alla fall ren röret. kanske dax att fortsätta igen nu.

Svarar på min egen fråga lite testande. 5mm insex.
Senast redigerad av 1 ptrj, redigerad totalt 0 gånger.
av rodi
Igår rengjorde egr ventilen på min bil 1.6d My 06 och det var inte så svårt, men lite trångt var det.
2 skruvar med 8mm som håller ventilen, 1 klämma vid egr kylaren och kontakt kabeln. Det var allt.
Egr ventilen såg rent ut, det var inga sot men jag rengjorde den ändå. Jag har lite bilder men vet inte hur man lägger upp dem.
av CrossFireX
rodi skrev:Igår rengjorde egr ventilen på min bil 1.6d My 06 och det var inte så svårt, men lite trångt var det.
2 skruvar med 8mm som håller ventilen, 1 klämma vid egr kylaren och kontakt kabeln. Det var allt.
Egr ventilen såg rent ut, det var inga sot men jag rengjorde den ändå. Jag har lite bilder men vet inte hur man lägger upp dem.
Vad bra! Du kan ladda upp bilder via t.ex. forumbilder.se eller liknande. Du kopierar sedan adressen till bilden, trycker på knappen "Img" och klistrar in länken mellan de två taggarna :)

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]