- tor 16 mar 2006, 14:13
/Anders
Brainded skrev:Ska väl tillägga att v70in drar så pass mycket mer vid 30% att det inte är ekonomiskt att köra den så.etanolist skrev:Jaså, det jag läst mig till. bl.a på etanol.nu är att upp mot c.a 30% e85 så kan man få i princip oförändrad soppaförbrukning här men knappast mindre. Då skulle jag f.ö börja bli väldigt rädd att motorn ska fara illa med tanke på att den helt enkelt då får för mager blandning.Brainded skrev:Minskad förbrukning? snarare tvärt om du, annars går den för magert och det är inte bra för motornblandtankning och att man faktiskt får minskad förbrukning upp till 40-45% utan försämrad förbränning. Snarare tvärt om utan att varken NOx-utsläpp ökar (tecken på mager förbränning) eller något fall av rapporterad motorskada. Visst finns det ingen som kört ett livstidstest med blandtankning ännu men det borde väl finnas någon som kan påvisa motorskador efter så många mil/år som det varit möjligt att blandtanka E85?![]()
Min 170 hk 850 GLT drog mindre vid blandtankning (40-45%). Kanske har du andra erfarenheter?
Vi är många som har upptäckt att en modern bilmotor klarar att adaptera
v70in (170hk) drar t.om så pass mycket mer att det inte lönar sig att tanka 30% etanol ens när soppapriset ligger uppåt 12kr, ekonomiskt då..
För mig lät det också väldigt konstigt första gången jag hörde att förbrukningen minskar vid (normal) blandtankning men erfarenheten visar att det stämmer. Bättre insatta motortekniker har påtalat att det beror på att etalnol, C2H5OH, innehåller en syremolekyl som förbättrar förbränningen i jämförelse med bensin som saknar denna syremolekyl.
Peter Hallgren har en räknesnurra för detta på sin hemsida: http://www.etanolexperten.se klicka in på "beräkna hur mycket du tjänar på att tanka etanol".
Ajöken // Micke
Båda mina bilar drar mer vid 25% varav den ena 1dl mer per mil och v70in betydligt mer...
/Anders
/Anders