Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:
etanolist skrev:
Brainded skrev:Minskad förbrukning? snarare tvärt om du, annars går den för magert och det är inte bra för motorn :wink:

Min 170 hk 850 GLT drog mindre vid blandtankning (40-45%). Kanske har du andra erfarenheter?
Vi är många som har upptäckt att en modern bilmotor klarar att adaptera
v70in (170hk) drar t.om så pass mycket mer att det inte lönar sig att tanka 30% etanol ens när soppapriset ligger uppåt 12kr, ekonomiskt då..
blandtankning och att man faktiskt får minskad förbrukning upp till 40-45% utan försämrad förbränning. Snarare tvärt om utan att varken NOx-utsläpp ökar (tecken på mager förbränning) eller något fall av rapporterad motorskada. Visst finns det ingen som kört ett livstidstest med blandtankning ännu men det borde väl finnas någon som kan påvisa motorskador efter så många mil/år som det varit möjligt att blandtanka E85?

För mig lät det också väldigt konstigt första gången jag hörde att förbrukningen minskar vid (normal) blandtankning men erfarenheten visar att det stämmer. Bättre insatta motortekniker har påtalat att det beror på att etalnol, C2H5OH, innehåller en syremolekyl som förbättrar förbränningen i jämförelse med bensin som saknar denna syremolekyl.

Peter Hallgren har en räknesnurra för detta på sin hemsida: http://www.etanolexperten.se klicka in på "beräkna hur mycket du tjänar på att tanka etanol".

Ajöken // Micke
Jaså, det jag läst mig till. bl.a på etanol.nu är att upp mot c.a 30% e85 så kan man få i princip oförändrad soppaförbrukning här men knappast mindre. Då skulle jag f.ö börja bli väldigt rädd att motorn ska fara illa med tanke på att den helt enkelt då får för mager blandning.
Båda mina bilar drar mer vid 25% varav den ena 1dl mer per mil och v70in betydligt mer...
/Anders
Ska väl tillägga att v70in drar så pass mycket mer vid 30% att det inte är ekonomiskt att köra den så.

/Anders
av matzen10
[/quote]Ska väl tillägga att v70in drar så pass mycket mer vid 30% att det inte är ekonomiskt att köra den så./Anders[/quote]

I och med detta så har du, och säkert fler, förlorat ett stort incitament att använda alternativbränsle.
Det är oftast så att bilarna drar lite mer bränsle med etanol i tanken. Och det är oftast så att det blir billigare än med bensin i alla fall.
Men visst, om det inte lönar sig att tanka alternativbränsle så kommer man förmodligen inte att göra det! Om man inte är mycket miljöinriktad och dessutom kan klara av en ytterligare höjning av bränslekostnaden, förståss.. Skulle själv aldrig blanda in etanol om det kostade mer, för mig, än den svindyra bensinen!

Sedan kan jag hålla med en annan talare; att råvaran till etanolen säkert kan komma u-länderna tillgodo för en gångs skull! U-länder finns det gott om som ligger närmre än Brasilien... Och då skulle vi användare få en billigare etanol och en kortare fraktväg som ju gynnar miljön det med.

M V H
---> Matz
av NCR
matzen10 skrev:Sedan kan jag hålla med en annan talare; att råvaran till etanolen säkert kan komma u-länderna tillgodo för en gångs skull! U-länder finns det gott om som ligger närmre än Brasilien... Och då skulle vi användare få en billigare etanol och en kortare fraktväg som ju gynnar miljön det med.

M V H
---> Matz
...men tyvärr har ingen av de andra u-länderna en finfin regnskog att hugga ner och skaffa sig snabba vinster på för all skog som används till produktionen kommer inte från sockerrör som odlas ekologiskt vid kusten om nu folk trodde det.
av matzen10
NCR skrev:
matzen10 skrev:Sedan kan jag hålla med en annan talare; att råvaran till etanolen säkert kan komma u-länderna tillgodo för en gångs skull! U-länder finns det gott om som ligger närmre än Brasilien... Och då skulle vi användare få en billigare etanol och en kortare fraktväg som ju gynnar miljön det med.

M V H
---> Matz
...men tyvärr har ingen av de andra u-länderna en finfin regnskog att hugga ner och skaffa sig snabba vinster på för all skog som används till produktionen kommer inte från sockerrör som odlas ekologiskt vid kusten om nu folk trodde det.
Nä precis, det funkar säkert med annat än sockerrör...

---> Matz
av Lello
Wabbe skrev:Har en S60 T5 av 2001 års modell. Jag kör på ca 30% inblandning av E85 och det funkar hur bra som helst.
Att ha en 30% inblandning ger visst den bästa ekonomin. Har funderat på att köpa en Flextek, men den kostar en bit över 2000:-. Ska testa att höja andelen E85 för att se hur långt man kan gå utan konvertering. Har hört att det finns de som kör på 100% E85 i okonverterade bilar. Det ska visst funka utan problem så länge tempen ligger över 15 grader, förutsätter dock en modern bil.
Jag kör nu på ca 30% Etanol vid varje tank, ang konbvertering kommer jag vänta på att BSR släpper sitt Etanoltrimm till 2.5T 210hk motorn som kommer ge runt 260hk på 100% E85:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=11800
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:Det låter intressant med BSR trimmet! Håller ögonen öppna här oxå...

---> Matz
jag skulle fortfarende inte hälla i en enda droppe etanol föran tilverkarna garanterar att jag inte får några skador.
Användarvisningsbild
av vetten
så delge oss andra av eraSjälv så får jag mera effekt om jag blandar in c:a 20% E85 i min 480tic med uppställt ladd c:a 0,8 istället för 0,55 som är orginal :evil: nu har jag testat 4 tankningar med olika inblandningar och som jag upplever det så får jag en extra topp med c:a 20% inblandning av E85 :twisted: senast jag tankade efter att ha kört med olika inblandningar i c:a 1 mån. så känns det som om jag har fått 20% mer effekt med inblandning av E85 och just speciellt på toppen av laddcykeln :shock: normalt så laddar den nu med bensin 0,7 och med E85 0,8 och det känns över hela registret :twisted: jag lovar, märkte det senast som jag tankade och då bara bensin :!: så bara jag har kört upp 10liter av tankens innehåll så ska jag fylla i 10l. E85 för att kolla att mina funderingar stämmer :shock: det är ju kul att höra om era erfarenheter :) men samtidigt så har jag kompisar som inte tycker att det gör nån effektökning utan tvärt om, nu senast en kompis som gjorde som jag och testade olika inblandningar av E85 och senast va det på en V40 T4 och han fick en bil som hackade hela tiden så det verkar som om det är helt olika på bilar :?: vet inte vad det beror på, men det jag vet är att jag har en bränsletrycksregulator som har högre tryck än orginal och vad jag har fattat av hela den här debatten så måste man höja just bränsletrycket för att få det att funka bra, tycker att det vore kul att höra om era erfarenheter om detta :) funkar det med posetiv effekt för er och har ni isåfall höjt bränsletrycket :?: för om man kollar runt lite så verkar det som om det är ett krav för att få ut god effekt av det hela :twisted:

vetten

en glad jävul med horn :twisted:
av jbl
Själv kör jag oftast på V-power. Även detta bränsle gör att bilen går bättre samt att den tar mindre bensin jämfört mot 98oktan.

Skulle aldrig falla mig in att köra på etanol innan man vet säkert att bilen klarar detta. Undantaget för mig skulle vara om det blev mycket billigare med etanol drift så att man verkligen tjänar att köra på detta.
av anp
CarMan skrev:
matzen10 skrev:Det låter intressant med BSR trimmet! Håller ögonen öppna här oxå...

---> Matz
jag skulle fortfarende inte hälla i en enda droppe etanol föran tilverkarna garanterar att jag inte får några skador.
Du kanske bör köra dieselbil för att verkligen undvika risken att få skadlig etanol i tanken, med tanke på vad bensinen innehåller idag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]